בעירייה מתכננים לצמצם דרסטית תנועת מכוניות ב-3 שכונות

בשלב הראשון מתוכנן לסגור כמעט לחלוטין את כרם התימנים לתנועת כלי רכב פרטיים - ובהמשך גם את פלורנטין ונווה שאנן. במקום: מסלולים רחבים לאופניים ומדרכות

כרם התימנים (צילום: אנטולי מיכאלו)
כרם התימנים (צילום: אנטולי מיכאלו)

העירייה ממשיכה בימים אלה בקידום המדיניות המוכרזת שלה לצמצם את השימוש בכלי רכב במרכז העיר. קשה שלא להבחין בהרחבת מסלולי האופניים ברחבי העיר (בוגרשוב לדוגמה) על חשבון הנתיבים למכוניות. כעת אנחנו מדווחים כי התוכנית צפויה להתרחב ונבחנת האפשרות לצמצם בצורה משמעותית את תנועת הרכבים הפרטיים בשלוש שכונות נוספות.

בשנה שעברה הספיקה העירייה להסב 18 רחובות למוטי הליכה, כלומר – לרוב הם משמשים כמדרחוב אך ניתן לפתוח אותם לתנועה. במסגרת התוכנית הנוכחית, ייסגרו לכלי רכב שכונות פלורנטין, כרם התימנים ונווה שאנן ותינתן בהן עדיפות לאמצעי תחבורה חלופיים: הולכי רגל, אופניים ותחבורה ציבורית. בשלב הראשון, לפי העירייה, יותאמו הסדרי התנועה בשכונת כרם התימנים כבר במאי הקרוב, ובהמשך צפויים גם שינויים דומים בשתי השכונות הנוספות. על התוכנית דווח היום לראשונה ב"כלכליסט".

רואים כפול. העירייה תכפיל את שבילי האופניים בעיר
רואים כפול. העירייה תכפיל את שבילי האופניים בעיר

העיר שנרצה שתהיה לנו: לשים קץ לעידן המדרכות הצרות
העיר שנרצה: לא רק שבילים, נחוצות רשתות ותשתיות לאופניים

הסיבה שכרם התימנים צפויה להיות הראשונה מבין השלוש היא שהכי קל ואטרקטיבי לבצע בה שינויים כאלו. ממילא היא מורכבת מרחובות צרים שקשה להתנייד בהם ברכב, ואין בה הרבה מקומות חנייה ממילא. לעומת זאת, אתגר גדול יותר צפוי בפלורנטין ובעירייה מבהירים כי לצורך יישום הפרויקט – יידרשו להקים רצועות הליכה ורכיבה רחבות.

בנווה שאנן, מסבירים בעירייה, ישנן הזדמנויות רבות ליישום התוכנית בשל עבודות התשתית שממילא מתקיימות במקום לצמצום הפעילות של התחנה המרכזית והעבודות על הרכבת הקלה. "העירייה מצאה לנכון בתקופה הנוכחית, להרחיב את ההיצע בשכונה המתחדשת לטובת הולכי הרגל ורוכבי האופניים ולייצר שכונות נעימות שיכללו הרבה יותר עצים ומרחב ציבורי מזמין יותר", נמסר מטעמה. "נדגיש כי התוכנית המוצעת אינה סוגרת את השכונות לתנועת רכבים פרטיים אלא מצמצמת את התנועה לנסיעות ולרכבים הכרחיים בלבד".