"מאמינה לי": צעדת השרמוטות 2021 תיערך באוקטובר

צעדת השרמוטות 2019 בתל אביב (צילום: אורן זיו)
צעדת השרמוטות 2019 בתל אביב (צילום: אורן זיו)

צעדת השרמוטות השנתית חוזרת לתל אביב ב-15.10 לאחר הפסקה בשנת הקורונה ויש לה מוטו חדש, למען רבבות הנשים שאמרו "מאמינה לך" בשנים האחרונות אבל עוד לא מרגישות שלמות ובטוחות לומר זאת לעצמן

30 ביולי 2021

"מאמינה לי". זה המוטו תחתיו יצעדו אלפי שרמוטות ב-15.10 וזה גם המוטו שהשיק את אירוע הפתיחה של צעדת השרמוטות, אירוע הדגל של תנועת "כולן" שהתקיים היום. 150 פעילות הגיעו להשקת הצעדה והכירו צמד מילים חדש: מאמינה לי.

"מאמינה לך", שנולדה מתוך צעדת השרמוטות, קוראת הפעם לקולות הכואבים והמאשימים שחיים לנו בתוך הראש, לרבבות הנשים שאמרו "מאמינה לך" בשנים האחרונות אבל עוד לא מרגישות שלמות ובטוחות לומר זאת לעצמן, אני מאמינה לי. שמה של הצעדה נולד מתוך אמירה של שוטר קנדי שאמר אם נשים רוצות שיפסיקו לאנוס אותן, עליהן להפסיק להתלבש כמו שרמוטות. אמירה שמגיעה מבסיס חברתי רחב שמשמעותו היא שהבעיה באיך שנשים מתנהגות ומתלבשות ולא במי שתוקף אותן.

צעדת השרמוטות 2019 בתל אביב (צילום: אורן זיו)
צעדת השרמוטות 2019 בתל אביב (צילום: אורן זיו)

מאז לידתה של הצעדה המקורית ב-2011, אחרי שעשתה עליה והגיעה לארץ היא עברה גלגולים רבים. אך עד השנה תמיד התנהלה תחת המוטו "מאמינה לך", מוטו שעשה שינוי מהותי בשיח הציבורי הישראלי. המוטו הזה לא הולך לשום מקום, הוא אמירת הבסיס שלנו בחברה שעדיין מצריכה ריבוי עדויות כדי שנאמין נשים שנפגעו. אבל השנה אנחנו לוקחות אותו לצעד המתבקש הבא.

מהפכות "מאמינה לך" הישראלית ומיטו העולמית שחררו אותנו לעמוד זו לצד זו ולהגיד אחת לשנייה "אני מאמינה לך, את לא אשמה ואת לא לבד".  את לא אשמה גם אם עלית אליו לדירה, את לא אשמה אם רקדת, אם חייכת, אם אמרת כן ואז החלטת שדי. את לא אשמה שנאנסת. את לא אשמה שהותקפת. את לא אשמה שהוטרדת. אני מאמינה לך. לא מדובר במילים בלבד; מאמינה לך היא תנועה פוליטית משנה מציאות, היא לימדה נשים שאנחנו לא לבד, לא היחידות שעברו אונס או תקיפה, שמה שנעשה לנו הוא לא בסדר.

צעדת השרמוטות 2019 בתל אביב (צילום: אורן זיו)
צעדת השרמוטות 2019 בתל אביב (צילום: אורן זיו)

"מאמינה לך" העניקה לנשים בישראל את הכח לנרמל את חווית האלימות המינית שהיא חלק בלתי נפרד מהחיים של רובנו; 230 תקיפות מיניות ומקרי אונס מתרחשים במדינה מדי יום. אלו 84,000 נשים שנפגעות מדי שנה מעבירות מין (כך לפי הערכת המשרד לביטחון פנים). מאמינה לך אכן שינתה את המציאות היומיומית בישראל וכפי שמיטו יצרה גל יציאה לאור של נפגעות בארצות הברית, כך מאמינה לך היא התנועה שהשיקה תחקירים אינספור והיד עוד נטויה.

אבל הקול הקטן ששואל "אולי באמת שידרתי משהו?", "אולי אם התחלתי להתמזמז איתו התחייבתי ואני חייבת להמשיך, כי אחרת זה טיזינג?", "אולי אני באמת אשמה?", "אולי לא אמרתי לא מספיק ברור?", "אולי אני אשמה כי לא צעקתי?". את הקול הזה קשה יותר לגרש והוא עדיין איתנו ובענק; זה הקול שהטמיעה בנו החברה מילדותנו, זה הקול של הורים ומחנכים שהסלילו אותנו להמנע מעימותים, זה הקול של כל אקס שאמר לי "הביצים שלי כחולות באשמתך, אז לפחות תמצצי לי". זה הקול שיש להרבה נפגעות בראש, זה שאנחנו שומעות ששקט מאוד בלילה, כשאנחנו מתעוררות מוקדם בבוקר, כשאנחנו לבד, לא מוקפות בנשים אחרות שמעניקות לנו לגיטימציה למה שחווינו. וזה גם הצעד הבא שהחלטנו לנרמל בתנועת 'כולן', תנועת השטח הפמיניסטית של נשים בישראל.

צעדת השרמוטות 2019 בתל אביב (צילום: אורן זיו)
צעדת השרמוטות 2019 בתל אביב (צילום: אורן זיו)

"מאמינה לך" נולדה בתוך צעדת השרמוטות בין נשים שבחרו באומץ לדבר ולעמוד אחת לצד השניה, עבדו יחד כדי לשנות את השיח הציבורי והפכו את זה לביטוי שגור בכל בית בישראל. אבל להאמין לעצמי אחרי כל מה שאמרו לי? ולכן השנה נקרא יחד "מאמינה לי". כי אני מי שאני, אני לא מפקפקת בעצמי, ואני מאמינה לסיפור שלי. "מאמינה לי" היא הקריאה החדשה שלנו – ואנחנו רוצות ללמוד להגיד אותה בקול יחד עם הקהילה שלנו. זאת הדרך שלנו לריפוי פנימי.