מבט על הקולנוע הנורדי: 4 סרטים שכדאי לכם מאוד לראות

מתוך "שכתוב" של יואכים טרייר (צילום: יחסי ציבור)
מתוך "שכתוב" של יואכים טרייר (צילום: יחסי ציבור)

סינמטק הרצליה מציע מיני-פסטיבל של קולנוע נורדי עכשווי, עם מחוות לשלושה במאים בולטים, מקבץ סרטים של קולנועניות פורצות דרך, טרום בכורות, סרטי ילדים והצדעה לאינגמר ברגמן (פלוס כיתת אמן עם חגי לוי על "תמונות מחיי נישואין"). ויש לנו המלצות

24 בנובמבר 2021

זו השנה השלישית שסינמטק הרצליה מציע תכנית של קולנוע נורדי עכשווי, והשנה זה כבר נראה כמו פסטיבל במלוא מובן המילה עם מחוות לשלושה במאים בולטים, מקבץ סרטים של קולנועניות פורצות דרך (כולל סרט שוודי אילם מ-1926), פנורמה, טרום בכורות, סרטי ילדים והצדעה ליצירה של אינגמר ברגמן ("תמונות מחיי נישואין" + כיתת אמן עם חגי לוי שיצר את הרימייק האמריקאי). חלק מסרטי התוכנית יוקרנו גם בסינמטקים של תל אביב, חולון, חיפה וירושלים. לדנמרק ושוודיה יש היסטוריה ארוכה של קולנוע איכותי. בשנים האחרונות גם בנורווגיה ובפינלנד מתחילים לייצר סרטים מעולים שמעוררים תשומת לב בעולם, וכל השמות החמים מתקבצים בהרצליה. הנה כמה המלצות על סרטים שכדאי מאוד לפנות להם זמן.

רוכבי הצדק: הומור שחור ומלודרמה

אנדרס תומס ינסן החל לעשות לעצמו שם כבר עם סרטו הראשון, קומדיית הפשע "אורות מהבהבים" מ-2000, שהיתה ללהיט גדול במולדתו דנמרק. סרטו האחרון עד כה מביא למיצוי מושלם את נטייתו לשילוב של הומור שחור, דמויות ביזאריות, אלימות קשה ומלודרמה משפחתית. ינסן עובד בכל סרטיו עם אותה חבורת שחקנים נהדרים שמפרים אלה את אלה – ניקולס ברו, ניקולאי לי קאס, והכוכב הבינלאומי מדס מיקלסן, שעיצב אצלו כמה מתפקידיו הטובים ביותר. ב"רוכבי הצדק" מיקלסן מגלם איש צבא שאשתו נהרגת בתאונת רכבת והוא אינו יודע כיצד להיות אב לבתו בת העשרה.

כשבביתו מתייצב מתמטיקאי שהיה ברכבת וטוען שזאת לא היתה תאונה מקרית אלא התנקשות באחד הנוסעים האחרים בקרון, מרקוס מתעל את כאבו למזימת נקמה. המתמטיקאי מביא איתו חנוני מחשבים נוספים שיעזרו לאתר את האשמים, והחבורה המוזרה הזאת הופכת למעין משפחה תומכת. הסרט משוחק לעילא ומספק מאוד מכל הבחינות הרצויות – הבידורית, הרגשית והאינטלקטואלית. המנויים של יס כבר קיבלו הזדמנות לצפות בו בבית, אבל בהחלט מגיע לו מסך גדול. "רוכבי הצדק" פתח את התכנית בהרצליה (23.11), ובדצמבר יוקרן גם בירושלים ובחיפה.

גברים ותרנגולות: מינון ביזאר גבוה

כתסריטאי תרם אנדרס תומס ינסן מכישרונו להמוני סרטים של במאים אחרים, בהם "דרך אדומה" ו"דוכסית" הבריטים. כבמאי הוא יצר עד כה חמישה סרטים באורך מלא, וכולם מוקרנים בתוכנית. "גברים ותרנגולות" מ-2015 מציע שילוב של אותם רכיבים כמו "רוכבי הצדק", אבל כאן מינון הביזאריות גבוה עוד יותר. במצב הרוח הנכון הוא יכול לבדר מאוד. אחרי מות אביהם נודע לאחים אליאס וגבריאל שהם היו מאומצים, והשניים יוצאים לאי מרוחק לחפש אחר האב הביולוגי שלא הכירו – גנטיקאי שחוקר תאי גזע.

בהגיעם לביתו המבודד הם נתקלים בשלושה אחים אגרסיביים, ילדותיים ומטונפים, שחיים יחדיו עם תרנגולות, פרות ושאר חיות משק. לכולם יש שפה שסועה, ולכל אחד מהם נאמר שאמו מתה בלידתה אותו. גבריאל (דיוויד דניק, שתרם את ההופעה הכי מוצלחת ב"לא זמן למות"), האח הבוגר היחידי, מנסה לגלות מהו הסוד שמסתתר מעבר לדלתות הנעולות בבית, וזה מסבך אותו עם האחים האחרים. מיקלסן בתפקיד אליאס שרק רוצה לזיין, מעצב הופעה עקומה לגמרי ושונה מכל מה שעשה. שווה לצפות בסרט ולו רק כדי לחזות במה שהוא עושה כאן. תל אביב 28.11, הרצליה 2.12, חולון 3.12, חיפה 26.12

שכתוב: מלנכוליה נורווגית אטרקטיבית

גם יואכים טרייר הנורווגי זוכה למחווה בת שלושה סרטים – היותר טובים מבין החמישה שיצר עד כה. סרטו האחרון "האדם הגרוע בעולם" (26.11 בהרצליה, 5.12 בתל אביב), סומן כמוביל במרוץ לאוסקר לסרט הבינלאומי, ונרכש להפצה בארץ. "שכתוב", סרטו הראשון מ-2006, עוקב אחר שני חברים צעירים ויפים במשך כמה שנים אחרי שהוציאו לאור את ספריהם הראשונים. פיליפ, שזוכה להצלחה מיידית, מתמוטט נפשית, בעוד אריק מתמודד עם התסכולים המוכרים, ועם השאלה האם להיפרד מהחברה שלו כדי להקדיש עצמו לכתיבה.

הסרט קצבי מאוד, נע קדימה ואחורה בזמן, ובתוך התודעה של גיבוריו. מספר מאוד נוכח עוזר לנו להבין איפה אנחנו נמצאים, וגם מדמה תהליך של כתיבת ספר. אפשר לראות בסרט השפעה ברורה של ז'אן פייר ז'נה ("אמלי"), משולבת במלנכוליה נורווגית אטרקטיבית. זה שיתוף הפעולה הראשון של טרייר עם השחקן אנדרס דנילסן לי, שהפך לכוכבו הקבוע (ונראה לאחרונה ב"האי של ברגמן"). לי בעל תווי הפנים העדינים גילם את הגיבור המשתחרר ממוסד גמילה גם בסרט היפה "אוסלו, אוגוסט 31", שכבר הוקרן בארץ בפסטיבלים קודמים, וכלול אף הוא במחווה. תל אביב 30.11, הרצליה 3.12

תא מס' 6: מרחבים קפואים וחום אנושי

אחרי שסרטו השני של הבמאי הפיני יוהו קואוסמאנן, "היום המאושר בחייו של אולי מקי", זכה בתחרות "מבט מסוים" בפסטיבל קאן 2016, סרטו האחרון "תא מס' 6" כבר זכה שם ב-Grand Prix, שנחשב לפרס השני בחשיבותו בפסטיבל. התבנית העלילתית/רומנטית מוכרת היטב, אבל הסרט ממלא אותה בפרטים לא טיפוסיים שהופכים אותו לשובה לב. צעירה פינית עם עניין בארכאולוגיה עוזבת את המאהב שלה במוסקבה, ועולה על רכבת למורמנסק שמצפון לחוג הקוטב הצפוני. איתה בקרון השינה נוסע כורה רוסי גס רוח, ולאורך הדרך העוינות הראשונית מפנה מקומה להיכרות מהוססת. זה סרט קשוח וגם עדין, שמנצל יפה את המרחבים הקפואים כרקע לסיפור על כמיהה לחום אנושי. הרצליה 25.11, תל אביב 4.12

 

>> כל הפרטים על פסטיבל הקולנוע הנורדי בסינמטק הרצליה כאן בקליק