ריח של מהפכה: למה כל הסטלנים מדברים פתאום על טרפנים?

מריחים את ההצלחה. טרפינים בקנאביס (צילום: שאטרסטוק)
מריחים את ההצלחה. טרפינים בקנאביס (צילום: שאטרסטוק)

כולם ידעו שיש חומרים בשם "טרפנים" שאחראים על טעם וריח ושלחלקם יש גם סגולות רפואיות, אבל רק בעשורים האחרונים חושף המחקר את התפקיד החשוב שממלאים הטרפנים בסגולות הרפואיות של הקנאביס, ומפתחי זני הקנאביס רק מתחילים לגלות את האפשרויות שטמונות בהם

כל מי שביקר פעם באמסטרדם ובדק תפריט של קופישופ ממוצע כבר הבין שזני קנאביס רבים נושאים שמות של פירות ואף מפיצים ריח שמזכיר את אותם פירות. אוכמניות, לימון, תפוז ותות מככבות בין זני הקנאביס הפופולריים ביותר, וקשת שלמה של ארומות נפתחת בפני המשתמש, כל זן והריח האופייני לו (שמשפיע כמובן גם על הטעם כשמעשנים או מאדים אותו). עד לא מזמן חשבו מרבית המשתמשים והמטופלים שמדובר בניואנס חביב ולא יותר, אך מחקרים שנערכו בשני העשורים האחרונים מעלים שההבדלים בניחוחות ובטעמי הקנאביס עשוי להיות משמעותי הרבה יותר. זמן טוב להכיר את המילה "טרפנים".

אתם הולכים כנראה לאהוב את זה: הטרפנים (Terpens) הם מולקולות אורגניות שנמצאות בצמחים ובפירות מסוימים, כמו גם בשרף של עצי מחט ובצמח הלבנדר. הטרפנים ידועים זה מכבר כאחראים גם על הטעמים, הריחות והצבעים של אותם צמחים ופירות. צמח הקנאביס מכיל טרפנים בריכוז גבוה יחסית, ומשחקי הטעם והריח שהטרפנים שלו מאפשרים מעסיקים את קהילת מפתחי זני הקנאביס כבר עשורים רבים. אבל, כאמור, מתברר שזה לא רק עניין של טעם וריח – לטרפנים יש כנראה גם תכונות רפואיות ותרפויטיות משל עצמם. וזה כבר מריח כמו מהפכה.

רואים את הקריסטלים הנוצצים? שם מתחבאים הטרפנים (צילום באדיבות שיח מדיקל)
רואים את הקריסטלים הנוצצים? שם מתחבאים הטרפנים (צילום באדיבות שיח מדיקל)

כל מטופלי הקנאביס מכירים את המונח "אפקט הפמליה", שמתייחס לכך שהשפעתו הרפואית של צמח הקנאביס היא תוצר של שילוב המרכיבים בו ולא של אחד מהם בלבד, ולכן תרופות מסונתזות יעילות פחות מהצמח עצמו. הטרפנים, כך מתברר, הם שחקן משמעותי באותה פמליית קנאביס. קיימים יחסי גומלין בינם ובין הקנבינואידים, ונראה שהם עשויים להעצים או לרסן אפקטים מסוימים של החומרים הפעילים בצמח. בנוסף, טרפנים מסוימים כבר התגלו כבעלי סגולות רפואיות. בעשור האחרון התקדם המחקר סביב הטרפנים בצעדי ענק, ומגדלי הקנאביס הרפואי השקיעו לא מעט זמן וכסף בפיתוח זנים עתירי טרפנים ספציפיים למטרות רפואיות ספציפיות.

>> 5 גאדג'טים מדהימים למטופלי קנאביס מתחילים

מדובר בעולם חדש ומרתק של אפשרויות: כך למשל הטרפן לינאלול ידוע כמסייע לשינה ומשכך כאבים והאדים שלו משמשים כקוטלי חרקים. הלימונין משמש נגד דיכאון וחרדה, כמו גם נגד פטריות וריפלוקס. היומולין הוא טרפן שנמצא בקנאביס סאטיבה וגם בכשות, בעל איכויות אנטי-דלקתיות ידועות ומוחכות ומתפקד גם כחומר מדכא תיאבון (אם עישנתם ואין לכם מאנץ' – סימן שעישנתם זן עשיר בטרפנים מסוג יומולין, בקיצור). המירסין או הבטא מירסין הוא טרפן מעניין מאוד שמחזק את ההשפעה הפסיכואקטיבית של ה-THC, ובמקביל מייצר את תחושת ההימרחות שאופיינית לזני אינדיקה (זני סאטיבה מכילים כמות קטנה בהרבה של הטרפן השובב הזה). כמה טרפנים היו לנו פה? ארבעה? וכמה טרפנים יש בסך הכל? המדע מכיר יותר מ-200 עד כה ואיש לא יתפלא אם יתגלו נוספים.

על טעם וריח אפשר להתווכח? בראוניזזז, זן קנאביס המכיל 5 אחוז טרפנים (צילום באדיבות שיח מדיקל)
על טעם וריח אפשר להתווכח? בראוניזזז, זן קנאביס המכיל 5 אחוז טרפנים (צילום באדיבות שיח מדיקל)

ההתרגשות שמעוררים הטרפנים בקהילת הקנאביס העולמית נובעים מהעובדה שהטרפנים נוצרים בתוך הטריכומות – אותם קריסטלים נוצצים שמתפתחים על פרח הקנאביס ועלעליו ומכילים סוג של שרף ארומטי – שהם גם מפעל היצור של ה-THC וה-CBD בתוך הצמח. הפוטנציאל שנפתח כאן הוא גידול ופיתוח של זני קנאביס למטרות רפואיות יותר ויותר ספציפיות, כשברמת העיקרון אפשר יהיה לגדל זן נגד כאב ראש, זן נגד דלקות ופטריות, זן לתחושת אופוריה, זן לשיפור השינה ועוד ועוד. נראה שבכל הקשור לגילוי האפשרויות שהטרפנים מציבים למפתחי זני הקנאביס – רק התחלנו.