רחוב משלה: עמוד הפייסבוק שמבקש לשים את הנשים על המפה

נשים הן 50 אחוז מהאוכלוסייה בישראל, אך הרבה יותר מחצי מהרחובות בישראל קרויים על שמות גברים. יש מי שמבקשות לשפר מעט את המצב

עופרה חזה
עופרה חזה
15 בינואר 2015

"רחוב משלה" הוא יוזמה המעודדת תושבות ותושבים מרחבי הארץ לפנות לרשויות העירוניות בבקשה לקרוא לרחובות על שמות נשים משפיעות, כדי לאזן את חוסר השוויון בייצוג הנשים במרחב העירוני. מובילה את היוזמה יעל שרר, במאית סרטים דוקומנטריים ופעילה חברתית לזכויות נשים, בשיתוף סתיו ברק ורוני קרני. אל דף הפייסבוק של "רחוב משלה" הן מעלות תמונות של רחובות הקרויים על שמות נשים, מלאה גולדברג, חנה סנש ודבורה הנביאה ועד עופרה חזה ושוש עטרי, וכן מציעות רעיונות לשמות של נשים משפיעות נוספות הראויות להיות מונצחות. בהמשך יעלו השלוש לעמוד טפסי פנייה לוועדות השמות בערים השונות.

לדברי שרר, כיום בכל הערים בארץ אין יותר מעשרה אחוזי ייצוג לנשים בשמות הרחובות: "הפרויקט ניסה לפענח את נקודת הכשל בקריאת רחובות על שמות נשים, ומצאנו שני תירוצים: הראשון הוא שאין נשים שאפשר לקרוא על שמן, זה כמובן לא נכון ואנחנו יכולות לחשוב על לפחות מאה נשים ראויות. התירוץ השני הוא שלא מציעים להם שמות. אנחנו רוצות לאפשר לנשים לפנות לעיריות ולבחור על שם מי ייקראו הרחובות. העיריות מבקשות זיקה של האישה (לעיר או למקום – ק"ב). בגבעתיים ישנם רק שישה רחובות הקרויים על שמות נשים. יפה ירקוני גרה בגבעתיים, הייתה זמרת מהוללת ואלחוטנית בהגנה. רק צריך להציע אותה לוועדה".

בתל אביב־יפו המצב טוב יחסית, גם אם לא מזהיר. נכון להיום 878 רחובות בעיר הקרויים על שמות גברים ו־62 על שמות נשים. שלושה שמות נוספים של נשים, שאושרו על ידי הוועדה, ממתינים לרחוב פנוי. הכנסת דחתה הצעת חוק שהגישה חברת הכנסת מרב מיכאלי (העבודה), שהציעה לקרוא ל־90% מהרחובות החדשים על שמות נשים, מזרחים, ערבים או להט"בים עד שיושג איזון של 40% ייצוג לפחות לנשים ולגברים. על ההצעה חתמו 15 נשים מכל הקשת הפוליטית, ובהן שולי מועלם מהבית היהודי וחנין זועבי מבל"ד. בינתיים מציע עמוד הפייסבוק "רחוב משלה" להנציח את ד"ר ויקי שירן וענת גוב, וקורא לגולשות לצלם שלטי רחובות המנציחים נשים ולהעלות את התצלומים לעמוד. שרר מסכמת: "אנחנו רוצות להוציא את העוקץ מהתירוצים".

רחוב משלה בפייסבוק

רחובות משלהן בתל אביב

  • תשע מהנשים ברשימה חולקות את שם הרחוב עם בעליהן.
  • בתל אביב אין רחוב על שם גולדה מאיר, אך המרכז שבו שוכנים תיאטרון הקאמרי והמשכן לאמנויות הבמה נקרא על שמה
  • שם הרחוב המתעתע ביותר ברשימה הוא ג'ורג' אליוט, על שמה של מרי אן אוונס, סופרת בריטית בת המאה ה־19. אוונס פרסמה בשם עט גברי כדי להבטיח ליצירותיה יחס חופשי מדעות קדומות על ספרות נשית.
  • רחוב התשעים ושלוש ביד אליהו נקרא על שמן של 93 נערות חרדיות שהתאבדו במהלך השואה מחשש שייאנסו. אמינות הסיפור שנויה במחלוקת וחוקרי שואה רבים מפקפקים בו.
  • בשנות החמישים נדרשה ועדת השמות לקבוע שמות זמניים לרחובות בשכונת התקווה, ובחרה בשמות של דמויות זניחות יחסית מהמקרא. עד היום קרוי רחוב בשכונה על שם אביטל, מנשות דוד המלך.
  • סמוך לכיכר דיזנגוף נמצא הבלוק הכי נשי בעיר – הרחובות רות, אסתר המלכה, שולמית ויעל, המקיפים את גינת רות.

 

הבהרה: נפלה טעות בכתבה זו בעיתון המודפס. בניגוד לטענתה של המרואיינת, בעיר ראשון לציון ישנו רחוב על שמה של ילידת העיר שושנה דאמרי.