מציאות נושכת: "ריאליטי" משאיר טעם עיקש של אירוניה מרה

ריאליטי ווינר (כן, זה שם אמיתי) לא רצתה להיות גיבורה, והפכה לכזו דווקא בשל האומץ לחשוף. הסרט הקפקאי על החקירות שעברה (המבוסס אחד לאחד על תמלילי הקלטות החקירה) יוצא בתזמון מושלם כדי להזכיר לכם עד כמה המציאות מופרעת יותר מהדמיון
כשאת גדלה עם שם כמו ריאליטי ווינר (מנצחת את המציאות, או לחילופין – זוכת תכנית ריאליטי) נדמה שאין לך ברירה אלא לעשות משהו שיצדיק את השם שופע הסמליות. לאחרונה יצאו למסכים שני סרטים המגוללים את סיפורה האמיתי של הצעירה האמריקאית, שב-2017 הדליפה מסמכים מסווגים שקשורים לפרשת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב, והיכו גלים באמריקה של טראמפ. שמו של הסרט הראשון כשמה הפרטי, ואילו השני מתהדר בשם משפחתה. "ווינר", עם אמיליה ג'ונס ("קודה") בתפקיד הראשי, יוקרן בפסטיבל הקולנוע ירושלים ב-19.7 וב-22.7. "ריאליטי" עם סידני סוויני ("הלוטוס הלבן"), הוקרן באותו פסטיבל בשנה שעברה. השבוע הוא יוצא למסכים בארץ, והוא ככל הנראה המעניין שבין השניים.
>> פרסי האמי 2024: "שוגון", "הדוב" ודיסני/FX מובילות במועמדויות
טינה סאטר, שזה סרטה הראשון כתסריטאית וכבמאית, בחרה בקונספט יוצא דופן, שמתגלה כאפקטיבי ומעניין מאוד. ב-2019 סאטר כתבה מחזה בשם "האם זה חדר" המבוסס אחד לאחד על תמלילי הקלטות החקירה של ריאליטי ווינר בידי סוכני האף.בי.איי שהתייצבו בביתה. ההצגה זכתה לביקורות מעולות, וסאטר המשיכה משם לעבד אותה למסך, תוך העמקה של אותה תפיסה באמצעות שימוש פקחי באפקטים דיגיטליים.
סצנת הפתיחה נטולת הדיאלוגים והמוזיקה מתרחשת במשרד ממשלתי גדול. ריאליטי יושבת בתאה מול המחשב, והסאונד שממלא את החלל מגיע ממסכי הטלוויזיה על הקירות, שבהם משודר הדיווח של פוקס ניוז על פיטוריו של מנהל האף.בי.איי ג'יימס קומי על ידי הנשיא טראמפ. מה שנדמה כסצנת אווירה יתברר בהמשך כמניע המרכזי של הגיבורה לעשות מה שעשתה. הסרט קופץ 25 ימים קדימה, ל-3 ביוני 2017, כשריאליטי שבה לביתה שבאוגסטה, ג'ורג'יה, עם מכונית מלאה מצרכים שקנתה בסופר. בטרם הספיקה לצאת מהמכונית ניגשים אליה צמד גברים ומציגים את עצמם כסוכני אף.בי.איי. כתוביות על המסך מבהירות לנו שכל מה שייאמר לאורך הסרט נלקח מההקלטות של האירוע. מכאן והלאה הסרט מתרחש כמעט בזמן אמת, ומתאר במדויק את מה שקרה מרגע הגעתה של ריאליטי לביתה ועד שנלקחה למעצר.
הסוכן גאריק (ג'וש המילטון) מנומס אך תקיף, מברר עם ריאליטי אם יש מישהו בבית, ואם יש נשק בבית. היא מספרת על החתולה ועל הכלב ועל האקדח שהיא מחזיקה על פי חוק. גאריק והסוכן טיילור (מרצ'נט דיוויס) שבים ואומרים שיש להם צו חיפוש, ושהם יראו לה אותו בהמשך – אך אינם אומרים לה מה הם מחפשים ובמה היא חשודה. כשהם שואלים אותה על הרקע המקצועי שלה, אנחנו לומדים שהיא עובדת כמתורגמנית בסוכנות לביטחון לאומי, ושהיא שולטת בפרסית, בדארי ובפשטו. ריאליטי אינה מסגירה אם היא יודעת למה הם שם, ובשלב זה נראה שהיא דואגת בעיקר לכלב ולחתול, ולמצרכים שמתחממים במכונית.
כל הזמן הזה הנעימות המעושה והקורקטיות שעל פני השטח – גאריק מספר שגם לו יש כלבים ושאר דא והא – מייצרים מתח עז לגורלה של הצעירה קטנת הקומה ובעלת החזות השברירית, שלובשת חולצה לבנה ומכנסי ג'ינס קצרים. חוסר הידיעה מה חבורת הגברים שפלשה לביתה רוצה ממנה (גאריק אומר לה ששכונת מגוריה אינה מתאימה לרווקות כמותה) מעלה ניחוח קפקאי. הידיעה שככה בדיוק התנהלה החקירה – תוך הפרת חוקי יסוד שאנחנו מכירים משלל סדרות משפטיות – מייצרת תחושה מוזרה שהשחקנים כאילו עושים ליפסינקינג של ההקלטות המקוריות.
הסרט מביא את זה לאקסטרים כשהחקירה מגיעה לעניין עצמו – כשהסוכנים מזכירים תכנים ושמות שהושחרו על ידי הצנזורה, הם מתפוגגים לרגע מהמסך כמו היו אווטארים. עם זאת, המשחק המדויק של כל הנוכחים על המסך, ובעיקר של סוויני, נותן לנו לחוש כאילו אנחנו שם איתה, בחזית ביתה, ואחרי כן בחדר הריק בתוך הבית – חלל שתורם לקלאוסטרופוביה ולאימה הזוחלת לאורך 82 דקות דחוסות. גם המוזיקה הלא מלודית שהלחין נתן מיקיי תורמת לאווירה המאיימת.
שלא כמו אדוארד סנודן, שידע שהוא הולך לטלטל את העולם, והזמין את הדוקומנטריסטית לורה פויטרס לתעד את ההדלפה ההיסטורית בזמן אמת, ריאליטי היא בחורה צנועה שהונעה לפעולה בהחלטה של רגע, וכלל לא התכוונה למצב את עצמה כגיבורה. "לא ניסיתי להיות סנודן או משה וכזה", היא אומרת לחוקרים. היא רק רצתה שהציבור האמריקאי יהיה מודע לניסיון החיצוני להשפיע על הבחירות לנשיאות של 2016. בימים אלה ממש, כששופטת שמונתה על ידי טראמפ ביטלה את משפטו בפרשת המסמכים המסווגים שהחזיק בביתו וסללה את שובו לנשיאות, הסרט על הצעירה שנאשמה ב"טיפול לא ראוי במידע מסווג" מקבל גוון של אירוניה מרה.
4 כוכבים
Reality בימוי: טינה סאטר. עם סידני סוויני, ג'וש המילטון. ארה"ב 2023, 82 דק'