גם הרצל רצה: הושלם שביל האופניים הכי מבוקש בעיר

נהגים, תגידו ביי ביי לצומת הזאת. הרצל-רוטשילד (צילום: רועי חבני)
נהגים, תגידו ביי ביי לצומת הזאת. הרצל-רוטשילד (צילום: רועי חבני)

המקטע הצפוני של שביל האופניים ברחוב הרצל נפתח לתנועה ובכך הסתיימה סלילתו של אחד משבילי האופניים העמוסים ביותר בעיר, על פני 2.1 קילומטרים שמהווים קישור קריטי בין דרום למרכז. מספר הנסיעות בשביל זינק מיד מ-2,500 ל-7,000 ביום

18 באוגוסט 2022

מכירים את זה ששבילי אופניים נגמרים סתם כך וזורקים אתכם לתוך כביש סואן? ברור שמכירים. כל מי שרוכב בעיר יודע שהמטרה העליונה בתחום התחבורה העירונית היא חיבורם של שבילי האופניים הייעודיים לרשת של נתיבים בטוחים שיוכלו להביא אותנו מנקודה א' לנקודה ב' במינימום חיכוך עם קופסאות המתכת בעלות ארבע הגלגלים העומדות בפקקים. השלמתו ופתיחתו של שביל האופניים ברחוב הרצל היא צעד גדול בכיוון הזה.

המקטע הצפוני של שביל האופניים ברחוב הרצל נפתח שלשום לתנועה, מהלך שמשלים את סלילתו של אחד משבילי האופניים המבוקשים והעמוסים ביותר בעיר. השביל, שאורכו 2.1 קילומטר, מתחיל בצומת בן צבי ומסתיים בצומת אחד העם ומהווה את אחד מהקישורים המרכזיים בעיר בין דרום למרכז, תוך שהוא עובר ביפו ובשכונות נווה עופר ופלורנטין. בעוד כשנה יתארך השביל ויגיע דרך רחוב קלישר (עם חיבור לשדרות רוטשילד, שוק הכרמל והדולפינריום) עד חוף הים.

איך יכולנו לסבול את זה. רחוב הרצל בלי שביל אופניים (צילום: כפיר סיוון)
איך יכולנו לסבול את זה. רחוב הרצל בלי שביל אופניים (צילום: כפיר סיוון)

רוכבים רציניים בוודאי ישמחו לדעת שהשביל מתחבר גם אל שני שבילי אופניים בפרויקט האופנידן – "איילון" ו"חולות" – ויוצר רשת שבילי רכיבה באורך כולל של 5 קילומטרים, שמחברת בין תל אביב-יפו לבין בת ים וראשון לציון. בסקרי התושבים שביצעה העירייה לאחרונה עלה באופן גורף כי שביל הרצל הוא אחד משבילי האופניים החשובים והחסרים בעיר. מנתוני העירייה עולה כי לפני השלמת השביל בוצעו בו כ-2,500 רכיבות ביממה, ואילו לאחריה עלה מספר הרכיבות ל-7,000.

בשנה הבאה הוא יגיע עד הים. שביל האופניים ברחוב הרצל (צילום: רועי חבני)
בשנה הבאה הוא יגיע עד הים. שביל האופניים ברחוב הרצל (צילום: רועי חבני)

תכנית "עיר אופניים" של עיריית תל אביב-יפו קבעה יעד ל-250 ק"מ של שבילי אופניים עד שנת 2025, מתוכם בוצעו עד כה כ-167 ק"מ, כשכרגע נמצאים בעיר כשבעה קילומטרים נוספים בשלבי ביצוע. השבילים נמצאים בחלקם בביצוע משולב עם נתיבי תח"צ, חלקם לצד מסילות הרכבת הקלה (כמו בשדרות ירושלים ביפו) ובצירים מרכזיים נוספים ברחבי העיר.

תכנית "עיר אופניים 2025" מתמקדת בצורך לייצר תשתיות מופרדות לאופניים ולקורקינטים, כחלק ממתן מענה בטיחותי הן לרוכבים והן להולכי הרגל, שמקבלים בעזרתה את המדרכות שלהם בחזרה. לפי הנתונים שבידי העירייה, במקומות בהם ישנו שביל אופניים ישנם גם 80% פחות רוכבים על המדרכה. כמו כן, הימצאות שבילי אופניים מקטינה רכיבת כלים חשמליים על המדרכה פי 5.

>> מה עם המטרו: אנחנו רוצים לנסוע ברכבת התחתית של תל אביב
>> מעלים הילוך: המבצע להורדת הכלים החשמליים מהמדרכות

"חזון האופניים ממשיך לצבור תאוצה מול עיננו ואנו נחושים להמשיך ולייצר עיר שנוח, קל ובטוח להתנייד בה בכלים דו גלגליים, כפי שמקובל בערים המתקדמות בעולם", מסר ראש העיר רון חולדאי. "פתיחת שביל הרצל המבוקש, שמחבר בין דרום העיר למרכזה ובין תל אביב-יפו לערים השכנות, היא אחד ההישגים הגדולים ביותר של החזון המדובר – שיחד עם התחלת פעילות הקו האדום של הרכבת הקלה בעוד כשלושה חודשים, יביא להפחתת היקף הפקקים, זיהום האוויר ומטרדי הרעש ותאונות הדרכים".