מי פנוי בנווה אליעזר? אוצרת חדשה נכנסה לגלריה קו 16

קרני ברזילי נכנסת לנהל את הגלריה, שמקום מושבה הלא זוהר בשכונת נווה אליעזר לא מנע ממנה להפוך למוקד עניין מרכזי בסצנת האמנות של תל אביב

"חמש תחנות" (צילום: מיקה חזן)
"חמש תחנות" (צילום: מיקה חזן)
8 בפברואר 2017

גלריה קו 16 הוקמה ב־1998 ביוזמת העירייה והאוצרת אירית סגולי, במרכז הקהילתי של נווה אליעזר, שכונת פינוי־בינוי בדרום־מזרח העיר שנוסדה בשנות ה־70. בתחילת דרכה נקראה השכונה נווה שלם ובסוף שנות ה־70 קיבלה את שמה הנוכחי על שם אליעזר שכטר, סגן ראש העיר ומזכיר מועצת פועלי תל אביב־יפו.

למרות נקודת הפתיחה הלא ממש זוהרת, הגלריה הצליחה במשך 19 שנות פעילותה למשוך תשומת לב ועניין בעיקר בגלל שורת אוצרות כמו גליה יהב ז"ל ומעין שלף שמיקמו את הגלריה היטב במפת הגלריות הנחשבות בעיר. אחרי שהאוצרת החמישית, רווית הררי, סיימה את הקדנציה שלה בקיץ האחרון, נבחרה לתפקיד קרני ברזילי – אוצרת עצמאית שמתמקדת בשנים האחרונות בעיקר בפעילויות קהילתיות, לדוגמה פרויקט מטרופוליס שנערך מדי שנה במסגרת אירועי אוהבים אמנות.

קו 16 – על שם קו האוטובוס (היחיד בזמנו) שעובר בשכונה ושחוצה את תל אביב ממערב למזרח – היא הגלריה היחידה שהוקמה על ידי העירייה, וככזאת היא חרטה על דגלה את שילובה של האמנות בקהילה, אחד התחומים החמים בשני העשורים האחרונים בעולם. ברזילי ממשיכה את הקו האוצרותי הקהילתי והשיתופי: "אני רואה במיקומה של גלריה במרכז קהילתי משאב חינוכי עבור אוכלוסיות שונות וחלל של שיתוף, ידע ולמידה. שאיפתי היא שהפעילות בה תשלב בין הצגת אמנות איכותית לבין פעילות חברתית, קהילתית ושיתופית תוך שמירת קשר הדוק עם השכונה", היא אומרת.

בחמישי (9.2) תשיק ברזילי תשיק הקדנציה שלה עם תערוכה קבוצתית שמתייחסת למיקומה של הגלריה ולתוואי מסלול קו 16. חמישה אמנים – ניר הראל, מיקה חזן בלום, טליה ישראלי, חן צרפתי וקרין מנדלוביץ – התבקשו ליצור עבודות שמתייחסות למיקומה של הגלריה ובעיקר לדרך אליה. כל אמן מציג עבודה שנוגעת לנושא מנקודת מבט שונה – פוליטית, מטפורית או קונקרטית.

חמש תחנות, גלריה קו 16, דרך ששת הימים 6 תל אביב, פתיחה חמישי (9.2), 20:00