ביבי פרנקנשטיין: כך ריסק נתניהו את תעשיית הטלוויזיה בישראל

שנת 2019 הטלוויזיונית תעמוד בסימן המיזוג של רשת וערוץ 10, כפי שקודמתה עמדה בסימן הפיצול של ערוץ 2 וזו שלפניה בסימן ההתעללות בכאן 11. נתניהו בנה את עצמו בטלוויזיה, ואז הרג את המדיום שהעניק לו חיים

ביבי פרנקנשטיין (צילום: gettyimages, עיצוב: נוקי אולחובסקי)
ביבי פרנקנשטיין (צילום: gettyimages, עיצוב: נוקי אולחובסקי)
30 בדצמבר 2018

הנה באה 2019 ואיתה התחזיות ל־2019. כולם אוהבים תחזיות עכשיו. אז אתם בטח רוצים תחזית. ובכן, יהיה לא טוב. באופן כללי. וספציפית אם אתם ערוץ ברודקאסט ישראלי או צופים של אחד כזה.

שנת 2019 תחלוף עלינו בצלו של המיזוג בין ערוץ 10 ורשת. נחסוך את כאב הראש הכרוך בפירוט מסע הייסורים הרגולטורי שמוביל לאפוקליפסה הזאת ונסכם: שידורי הערוץ הממוזג אמורים לראות מסך כבר ב־12.1. זו השקה מהירה מאוד, נחפזת, בהולה. ספק אם יכול לצאת ממנה ערוץ שלא יתחיל את חייו כשהוא מבולבל ומקרטע, מין מפלצת פרנקנשטיין שהותכה לה יחדיו באגרסיביות משני גופי שידור שסיימו את חייהם בטרם עת, ומעתה תשוטט בעולם תועה ואבודה עם גוף של רביב דרוקר ופרצוף של "האח הגדול VIP".

התמונות יהיו לא קלות: הפנים של הערוץ המוטנטי בתוכניות האקטואליה יהיו אותן פנים שמהמהמות על המסך כבר כמעט 20 שנה – פנים גבריות על פי רוב, פנים שכבר ראיתם בכל הערוצים האחרים. הערוץ הזה ייוולד כשהוא זקן. גם ללהיטי הריאליטי הגדולים שלו ימלאו השנה שני עשורים. הצופים המתמעטים בהדרגה של הברודקאסט אולי רוצים טלוויזיה כזאת שנראית כמו שידור חוזר נצחי, ארכאית ומוכרת כמו נעלי קיפי, בלי הפתעות שיזעזעו את עולמם וללא בשורות מרעישות. טלוויזיה שכל כולה עבר. טלוויזיה בלי עתיד.

 

הסיפור הגדול כאן אינו ההתרסקות הכמעט ודאית של ההיבריד החדש, אלא השפעתו העגומה של המהלך על הענף כולו: פחות ערוצים, פחות תוכן, פחות עובדים. נוסחה מתמטית שמתורגמת ישירות לפחות הברקות, פחות איכות, פחות חדשנות. נקודות אור? פחות.

התחרות בין קשת ובין הערוץ הממוזג תהיה ברוטלית. קשת תעשה הכל כדי למעוך ולפצפץ את התחרות הצולעת. וכשאומרים "הכל" מתכוונים לפורמט הריאליטי המגלומני של יורם זק שצפוי לגרום לשידורי "האח הגדול" להיראות כמו משדר התרמה לילדי וראייטי. הדיבור הוא על עיירה שלמה שבנתה קשת בפאתי יבנה כמגרש המשחקים החדש של הריאליטי הישראלי. המשמעות היא שיטחנו לכם את המוח 24/7 עם השיט הזה. טלוויזיה טובה לא תהיה כאן.

עוד כתבות מעניינות:
כך נקמה הטלוויזיה האמריקאית במצביעי טראמפ
האם הריאליטי הישראלי גוסס?
סליחה על השאלה, אבל כבר הבנתם שהשידור הציבורי עובד מעולה?

תחרות? שמים פתוחים? ריבוי ערוצים? הצחקתם את ראש הממשלה. בפרק זמן של שלוש שנים הצליח נתניהו לרסק לחלוטין את תעשיית הטלוויזיה המקומית. הוא דחף כשר התקשורת לפיצולו של ערוץ 2, אף שכל מי שמבין משהו יודע שאין בשוק הפרסום הישראלי מספיק כסף כדי להאכיל ולתחזק שלושה ערוצים מסחריים. המטרה הייתה הפוכה: להרעיב ולהחליש אותם. היא הושגה.

במהלך שנת הפיצול השליכו קשת ורשת באוויר כמויות עצומות של כסף על הקרב בין ערוץ 12 וערוץ 13 וצברו הפסדים. במקביל וכתוצאה מכך נדחקו ערוץ 10 העני וחברת החדשות הנשכנית שלו במצעדי הרייטינג אל סף חוסר הרלוונטיות. במקביל הצליח נתניהו להטיל אימה מתמדת על כאן 11 של תאגיד השידור הציבורי, ערוץ שימשיך כנראה לסחוף אהדה תקשורתית וביקורתית לצד רייטינג שולי ואפס עוצמה. ערוצי הנישה שהיו אמורים להעשיר את תפריט הצפייה גוססים מחוסר משאבים ועניין ציבורי. העסק מת.

נחמה טלוויזיונית עברית תמשיך כנראה להגיע גם ב־2019 בעיקר מכיוון סדרות המקור של HOT ו־yes וערוצי הדוקו שלהם, אבל על זה אי אפשר לבנות תעשייה. מאות עובדים יימחקו בשנה הזאת מהענף. חברות הפקה שלמות יחוסלו. השורדים יהיו צייתנים ומפוחדים. וכך, האיש שבנה קריירה פוליטית שלמה על כוחה של הטלוויזיה מגיע אל חודשי הבחירות אחרי שבמהלך אדיפלי מושלם הוא הורג את המדיום שנתן לו חיים. נותר רק לחכות ולראות אם יש בעולם צדק שייקספירי.

מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, "מה רואים היום?"

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד