הריאליטי הישראלי גוסס? החיפושים הכי פופולריים בגוגל השנה

סיכום החיפושים הפופולריים בגוגל מגלה מהפך ביחס לשנה שעברה: 2018 הייתה השנה של תכניות הדרמה, והריאליטי נדחק בעולב הצדה (טוב, חוץ מ"האח הגדול"). למה זה קרה?

"בית הנייר". לגמרי מצדיקה את ההייפ
"בית הנייר". לגמרי מצדיקה את ההייפ
12 בדצמבר 2018

גוגל פרסמה היום (רביעי) את החיפושים המובילים בישראל ובעולם בשנת 2018, ונתון אחד בלט מעל השאר: הצופים הישראלים מתעניינים הרבה פחות בריאליטי ומעדיפים באופן מובהק תכניות דרמה. כדי לאזן את התדהמה נאמר רק שאותו ניתוח מראה שעדיין לא למדנו איך מכינים אורז.

אמנם תכנית הטלוויזיה הכי מגוגלת השנה הייתה "האח הגדול" – אנחנו מהמרים שזה ישתנה בשנה הבאה – אך שאר החמישייה הפותחת מורכבת מסדרות מקוריות ועלילתיות: "פאודה", "בשבילה גיבורים עפים", "בית הנייר" ו"שבאבניקים". לעשירייה הפותחת נכנסו שתי תכניות ריאליטי נוספות בלבד: "אקס פקטור" ו"המירוץ למיליון". מדובר בלא פחות ממהפך ביחס לשנה שעברה: החמישייה הפותחת הורכבה אז מתכניות ריאליטי בלבד, והעשירייה הכילה בסך הכל שבע תכניות ריאליטי.

עוד כתבות מעניינות:
בחנו את עצמכם: איזו דמות אתם מ"פאודה"?
כבר הבנתם שהשידור הציבורי עובד מעולה?
הדוקו הישראלי הוא הדבר הכי חם על המסך כרגע

משמעות אחת אפשרית של הנתונים האלו היא שהצופים הישראלים אכן נוטשים לאט לאט את הריאליטי ופונים לסדרות המקור ההולכות ומתרבות. אך יש לקחת בחשבון את ההיצע השנה ביחס ל-2017: לדוגמא, "חתונה ממבט ראשון" שודרה ברובה ב-2017, ו"דה ווייס", "הישרדות" ו"זוג מנצח" – כולן בחמישייה המובילה אשתקד – שודרו רק ב-2017. לניתוח הזה יש להוסיף את תמהיל הסדרות – ריאליטי, מקור ורכש – ששודרו בשנתיים האחרונות.

בין לבין התפצל ערוץ 2 לערוצים 12 ו-13, ובהקשר זה ראוי לדון ב"אח הגדול": על אף הביקורות המאד שליליות שספגה העונה האחרונה – הראשונה ששודרה ברשת – היא הייתה התכנית המגוגלת ביותר השנה. ב-2017, לשם השוואה, היא הגיעה למקום התשיעי בלבד. הסבר אפשרי לכך, נוסף לפער בין השיח הברנז'אי לבין העדפות הצופים בפועל, הוא זמן שידורה: בעוד שהעונה השמינית שודרה (בקשת) במשך כארבעה חודשים בין 2016-2017, העונה התשיעית שודרה כולה ב-2018 והייתה ארוכה יותר בחודש שלם. ייתכן גם כי עצם המעבר לרשת תרם להתעניינות בה, למרות הביקורות על ההפקה.

אפרופו הפיצול, כאן 11, שקם לפני כשנה וחצי וצובר תאוצה מאז (אך מתמחה בינתיים בעיקר בעיברות פורמטים מעבר לים), לא הצליח להשתחל לרשימת הסדרות. אפשר רק לקוות שהפקת האירוויזיון, שכדי לממן אותה יאלץ ללוות סכומי עתק מהממשלה, לא תבוא על חשבון ההשקעה בסדרות מקור.

סטן לי, פסטה ונטע ברזילי

על ההיעדרות מהחיפושים אחר סדרות פיצה תאגיד השידור הציבורי בזכות שני אירועים גדולים ששידר: האירוויזיון והמונדיאל. האחרון נכנס לרשימת החיפושים הכי פופולריים בגוגל לצד "האח הגדול", כאן 11, ענבל אור ונטע ברזילי.

ברזילי מובילה את רשימת החיפושים הקשורים במוזיקה, והחיפוש השני הכי פופולרי בתחום הוא, באופן צפוי, האירוויזיון. אחריהם הגיעו "נמסטה", אביצ'י וספוטיפיי.
אביצ'י גם מוביל את החיפושים של שמות הידוענים שמהם נפרדנו השנה. אחריו הגיעו סטיבן הוקינג, סטן לי, מאק מילר ואורי אבנרי.

וככה סתם בשביל הכיף: הניתוחים של גוגל מציעים גם את החיפושים הפופולריים שמתחילים ב"איך". ובכן, צדיקים, השנה חיפשנו הכי הרבה "איך מדליקים חנוכיה" (איך לעזאזל זה קרה?). אחר כך התעניינו במלאכת הסליים ובאופן ההצבעה לאירוויזיון (זה בגללנו?). למקום הרביעי הגיעה השאלה המטרידה "איך מתקשרים מחסוי" ולמקום החמישי הגיעה השאלה הנצחית "איך מכינים אורז" (והביסה את הפסטה שנדחקה למקום העשירי). מתברר שגם בשנה שעברה זאת הייתה שאלה נפוצה – עד כדי כך שהכנו לכם את מדריך האורז השלם.