ליינאפ פרימוורה 2019 נחשף: לפירות המאבק לשיוויון יש טעם לוואי

קמפיין הטיזינג המסורתי יצא לדרך תחת האותיות NN, המייצגות את הניו נורמל – ליינאפ שמורכב מרוב נשי. אבל איזון מגדרי לא אמור למנוע את השתתפותם של ניק קייבים לצד רובין וקארדי בי

קארדי בי בטקס הגראמי 2018. צילום: גטי אימג'ס
קארדי בי בטקס הגראמי 2018. צילום: גטי אימג'ס
6 בדצמבר 2018

המפיקים הספרדים של פרימוורה הם האלים האולימפים של הטיזינג. מדי שנה הם מרכיבים ליינאפ נחמד עד חלומי ונושפים בעדינות בעורפם של מעריצים מחורמנים גם ככה, שמהר מאד מאבדים את זה מרוב עונג. בשנים האחרונות הקמפיין השיווקי של פרימוורה השתכלל: במקום פוסטר מרהיב שכל מבקר היה רוצה לתלות במשרדו החשוך, הם עברו להפקות וידאו מהוקצעות. היה וידאו גלקטי מאוייר (פרימוורה 2016) ומערבון מודרני (פרימוורה 2018), וקל להניח שמפיקי פסטיבלים אחרים בעולם התפוצצו שוב ושוב מקנאה על האסטרטגיה והמימוש המופתי שלה. פרימוורה היא האולימפוס של הפסטיבלים. האחרים הם הר מירון, במקרה הטוב. השנה הדברים קרו מוקדם מהצפוי, אך המטרה והדרך לא השתנו: צריך לחרמן בצורה ספקטקולרית, והקמפיין יצא לדרך באותיות NN.

"מה זה NN?", שאלו יוזרים ברוטר, בקבוצת הפייסבוק "פי 1000 יותר אינדי" ובפורומים דומים. הם שיחקו בניחושים עד שנחשפה התשובה – "New Normal", נכתב, ואז נוספה מילה שלישית שנתנה לזה נפח סקסי: “The New Normal”. הרחשים התגברו ובשלב כלשהו גם הגיע ההסבר: "הנורמלי החדש" הוא ליינאפ שלא מורכב מרוב גברי, כמו בכל השנים הקודמות של פרימוורה ושל פסטיבלים אחרים, אלא מהרכב שווה של מוזיקאים ומוזיקאיות. אתמול בערב (רביעי) הטיזינג הגיע לסיומו – הליינאפ יצא בגרסתו המלאה ואכן כלל הרבה יותר שמות של מוזיקאיות: מאריקה באדו, דרך קורטני בארנט ועד קארדי בי. זה ללא ספק ליינאפ שנאמן לפוליטיקה של שנת 2018.

עוד כתבות מעניינות:
הקליפ החדש של אריאנה גרנדה נוסטלגי בקטע רע
"בית הנייר" של המוזיקה משגע את ארה"ב
איך הפכה ניק ווסט מילדת כנסייה למטאור מוזיקלי?

ומה רע בזה? יש מוסר חדש וכולם מתיישרים לכלליו. כולנו מי טו. כולנו אדומות. לכולנו הספיק. הפמינזם החדש הוא פמיניזם פופולרי. הוא של ביונסה. של אופרה. של אסף הראל. של ליהיא לפיד. זאת גם הסיבה שמפיקי פרימוורה לא חששו לצאת בתרכובת כזאת קיצונית, שיש בה ככל הנראה רוב נשי. זה לא היה עובר ב-2015 וגם לא ב-2017. זה יורד בגרונות ההמונים בגלל שהשיח עבר עלינו כמו טורנדו ושינה את פני הכל.

"הניו נורמל" הן מילים חכמות ויש להן יכולת לסחוף או אפילו להפוך להאשטאג אימתני. הבעיה התעוררה רק כעבור שעה, כשהטיזינג הגיע לקצה הריגוש ויצא הווידאו השנתי. הוא נפתח בסימפול מהשיר "PetSmart” של הראפרית האמריקאית קאפקייק, המשיך לחסויות ועבר למונולוג מדוקלם, שמזכיר מאוד את קטעי ה-Flawless והעצמת האחיות של ביונסה. "זוכרים? 2019 הייתה השנה שבה הכל השתנה", אומרת הקריינית בזמן ששמה של סולאנג' מופיע על המסך. "אחרי הרבה זמן" – אריקה באדו צרובה על הווידאו – "פקחנו את העיניים". וכך זה ממשיך: מונולוג ורובין, מונולוג וקארדי בי, מונולוג ורוזליה, מונולוג ו-FKA Twigs. בין לבין יש גם שמות כמו אינטרפול, טיים אימפלה וג'יימס בלייק, בשביל האיזון המחייב.

כך עוברות 2:54 דקות שאמורות לענות על הסלוגן של המפיקים, אבל הן בלתי נסבלות לצפייה. וידאו "הנורמלי החדש" של מפיקי פרימוורה מעצים נשים בערך כמו שהפרסומת החדשה של סופר פארם לדימוי גוף עושה את זה. כמו קמפיין של תחבושות עם כנפיים. כמו מירי רגב. הם חגגו את השיח, שגדול עליהם בכמה מידות, ועשו את זה בצורה רשלנית ואפילו מעליבה: לא רק שהניו נורמל הוא זיקוק מושלם של פופוליזם, הוא גם דוחק מוזיקאים אגדיים אל מחוץ לליינאפ. אנחנו פסטיבל נשי – ועל כן לא תמצאו השנה בריאן וילסונים וניק קייבים לצד רובין וצ'רלי XCX.

איזון מגדרי, גם אם הוא מלאכותי, הוא דבר שצריך לעשות בפארק דל פורום ומחוץ לו, ולו רק בשביל שהתעשייה תיפטר מהסימפוטמים המיזוגניים שלה. אבל כדאי לסייג את זה: אפשר להביא את קייט בוש בלי למנוע את ההגעה של ניל יאנג, למשל. האחת לא צריכה לבוא על חשבון האחר, ולהיפך. במקביל, צריך להגיע לאיזונים בריאים בלי להפוך אותם לתמה היח"צנית של הפסטיבל. זה הבשר של פרימוורה? שיש יותר נשים? באמת? ומה יהיה בשנה הבאה? הניו נורמל יהיה תקף גם אז? או שלסמן וי בשנה הקריטית, שנת המיטו, זה מספיק ואפשר יהיה לחזור לסורנו? זה רק פוסטר? קליפ פתייני? ככה זה מרגיש. לרכוב על גלי פמיניזם זה אמנם יעיל למארגנים, אבל לא למוזיקאיות המשתתפות ולא לקהל. את אותן תוצאות אפשר היה להשיג בבוקינג שקט. בלי לעשות מזה פסטיבל. כלומר עם, אבל בלי.

מבט אחד בפוסט יעיד על כך שפרימוורה 2019 סובל מליינאפ חלש. כל כך חלש. דווקא בשנת הניו נורמל. שנה שהייתה יכולה להיות נהדרת עם עוד קצת הוקים (של נשים ושל גברים) ופחות היפ הופ/פופ רע וחזרות על אמנים שכבר הופיעו בשנים האחרונות. אבל כל זה מתגמד לעומת הווידאו הכושל הראשון בהיסטוריה של הפסטיבל. הרמנוס, לא ככה עושים את זה.

לחצו על התמונה להגדלה
לחצו על התמונה להגדלה

← פרימוורה סאונד, 30.5.19־1.6.19, ברצלונה. לאתר

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד