יש שקרן באולפן: הבוקר שבו התנפצה אשליית אבישי בן חיים

מימין: עיתונאי; משמאל: לא ברור מה זה. ברוך קרא ואבישי בן חיים (צילום מסך: רשת 13)
מימין: עיתונאי; משמאל: לא ברור מה זה. ברוך קרא ואבישי בן חיים (צילום מסך: רשת 13)

ברוך קרא ואחרים בערוצי המיינסטרים נאבקים בעוז ובתבונה בתרבות השקר שפלשה לתקשורת, אבל הם רק סטטיסטים בהצגה ואין בכוחם לשנות את סוף המחזה. הם למעשה חווים את סופו בשידור חי - השקר כבר מוצב מולם כשווה ערך

8 בפברואר 2021

במידה רבה, ה"תיאוריה" של בן חיים היא הוורסיה הישראלית של Qanon, מכונת הרעל ששירתה את טראמפ עד לפלישה אל הפנטגון, בדיה פרנואידית מוחלטת שתפקידה לפלג, להסית ולפרק את הדמוקרטיה ואת שלטון החוק

יותר משנה שאני משתדל מאוד להתעלם מאבישי בן חיים. עכשיו כבר מותר לומר שזו הייתה טעות. כמו רבים בתחום העיתונות, גם לי יצא להכיר אותו באופן שטחי לאורך השנים והתרשמתי שמדובר באיש חכם וחביב שמביא נקודת מבט מרתקת על החברה החרדית, גם אם שבוי מעט בקסמיו המפוקפקים של אריה דרעי. כשהחל לשווק את התיאוריה המפוקפקת שלו על נתניהו, ניסיתי לברר עמו למה בדיוק כוונתו וחשתי שתשובותיו אינן כנות ושהחרטטן המודע לחרטטנותו. שמתי אותו על מיוט. זה לא ממש עזר.

מערכת הבחירות הנצחית שבה אנו מצויים, לצד ניסיונותיו הבלתי פוסקים של נתניהו לדחות את משפטו, הפכו את אבישי בן חיים לסופרסטאר שמידת החשיפה לה הוא זוכה והרעש הבלתי פוסק שהוא מייצר עומדים ביחס הפוך למשקל של דבריו כעיתונאי. אפילו הסוכן הפוליטי עמית סגל מביא אל השולחן באולפן מידע מאוזן ורלוונטי יותר. והנה הבוקר עצרה המדינה את נשימתה כשברוך קרא, הפרשן המשפטי הבכיר של חדשות 13, קבע בשידור חי שבן חיים הוא שקרן ומפיץ שקרים. לפתע הכל היה ברור.

כבר כמה חודשים שבחדשות 13 מריצים את הדו-קרב הזה בין קרא ובן חיים. זאת ההצגה הכי טובה בעיר מבחינתם. משמאל-מרכז מוחאים כפיים לקרא שסופסוף אומר את מה שכולנו חושבים על חרטוטי אב"ח, מימין וימינה משם מעריצים את הפרשן ארוך השיער על שמשח את נתניהו למלך על ישראל, וכולם מרוצים. כולם חוץ ממי ששואל את השאלה החשובה היחידה: מה בעצם עושה שם בן חיים? כלומר, מדוע הוא יושב שם, כמעט בכל תוכנית אקטואליה של הערוץ, ומלרלר עצמו לדעת בענייני נתניהו?

נזכיר: בן חיים הוא כבר שנים פרשן ערוץ 13 לענייני חרדים, לעתים מרתק ולפרקים מחובר מדי לעטיניו של אריה דרעי, והוא מעולם לא הפגין בקיאות רבה בענייני משפט או בפועלו של ראש הממשלה. הוא הוזנק אל אולפני האקטואליה של רשת 13 כשופר בכיר לתיאוריית הקונספירציה לפיה נתניהו הוא המשיח של ישראל השנייה ולכן נרדף על ידי אליטה אשכנזית שתפרה את אישומיו הפליליים. במידה רבה, ה"תיאוריה" של בן חיים היא הוורסיה הישראלית של Qanon, מכונת הרעל ששירתה את טראמפ עד לפלישה אל הפנטגון, בדיה פרנואידית מוחלטת שתפקידה לפלג, להסית ולפרק את הדמוקרטיה ואת שלטון החוק.

נחזור לשאלה החשובה היחידה: מדוע חושבים עורכי חדשות 13 וקברניטי רשת 13 שתפקידם להפיץ את משנתו התועמלנית המפוקפקת פעמיים-שלוש בשבוע? האם זו עמדתו הרשמית של הערוץ? אם כך, תתכבד המגישה תמר איש-שלום ותבהיר זאת לצופים, יתכבדו גם הפרשנים רביב דרוקר, ברוך קרא, נדב איל ושאר העיתונאים הרציניים שעוד נותרו שם ויחליטו אם הם מעוניינים להמשיך ולהיות עלי התאנה של קרקס ההסתה הזה.

בימים האחרונים, לקראת פתיחת שלב ההוכחות במשפטי נתניהו, הגביר בן חיים את מינון התרעלה שהוא משגר כלפי המיעוט השמאלני-חילוני בישראל, השתתף בפמפום השקר לפיו שמאלנים אינם מתחסנים כדי לפגוע בנתניהו וחש צורך לציין בארסיות דמונית שלמנהיגי השמאל אין ילדים. האיש שהוזנק לתפקידו החדש כשקרן בכיר לענייני נתניהו מעט אחרי שעל הערוץ השתלט מקורבו של ראש הממשלה, הטייקון הבריטי לן בלווטניק, מנהל קמפיין הסתה נגד ציבור רחב בישראל שמטרתו העליונה היא שיבוש הליכי משפטו של נתניהו. אתם לא באמת צריכים שנחבר לכם את הנקודות.

הרגעים האלה שבהם מתעמתים ברוך קרא ואבישי בן חיים באולפני חדשות 13, הם המסמנים המובהקים של קרב הגלדיאטורים העגום אליו הושלכה העיתונות הישראלית במצוות הקיסר. קרא ואחרים בערוצי המיינסטרים נאבקים בעוז, באומץ ובתבונה בתרבות השקר הביביסטית-טראמפיסטית שפלשה לתקשורת, אבל הם רק סטטיסטים בהצגה שממחיזים עורכיהם ומנכ"ליהם ואין בכוחם לשנות את סוף המחזה. הם למעשה חווים את סופו בשידור חי – השקר מוצב מולם כשווה ערך לעובדות שהם מביאים.

בן חיים לא באמת מעניין. אם זה לא היה הוא זה היה מישהו אחר. מה שאחרוני העיתונאים בערוצים המסחריים כן יכולים לעשות – ואולי חייבים – זה לנפץ את האשליה לפיה מתקיים כאן דיון שקול ולגיטימי בין שני עיתונאים, בעד ונגד, ולומר את הדברים כפי שהם: אנשי תקשורת הפכו לתועמלנים בשירות נתניהו ומפיצים שקרים למענו. זה בדיוק מה שעשה ברוך קרא הבוקר ולכן התחרפנו בתגובה כל שופרות הנאשם: המלך נחשף לרגע בעירומו. נחזור להתפעל מבגדיו החדשים אחרי הפרסומות.