השולחן הוא עגול: אירועי "ראונד טייבלס" יוצאים לדרך

38 שפים ומסעדנים בינלאומיים מהשורה הראשונה יקפצו לשבוע שלם של בישולים במסעדות מובילות בתל אביב, במסגרת אירועי Round Tables שיתקיימו לאורך חודש נובמבר. בואו רעבים

בקייר והשפים המשתתפים. צילום: איליה מלניקוב
בקייר והשפים המשתתפים. צילום: איליה מלניקוב
29 באוקטובר 2015

עד כמה Round Tables by American Express הוא פרויקט מורכב, אפשר להסיק מהמספרים: תשע מסעדות מחו"ל שיתארחו בתשע מסעדות בארץ, כולן מהשורה הראשונה. 38 שפים, סו־שפים ומסעדנים בינלאומיים שיגיעו לבשל בתל אביב ו־16 עיתונאי קולינריה מכל העולם, שיגיעו לאכול ולכתוב במשך שלושה שבועות (1־21 בנובמבר). מי שייהנו מכל השפע הזה הם כ־10,000 סועדים שמחכים לחוויה חד פעמית וכבר רכשו כרטיסים (269 ש"ח לסועד או 229 ש"ח למחזיקי אמריקן אקספרס, נותנת החסות הראשית).

"עד הפרסום מכרנו יותר מ־50 אחוז מהכרטיסים", מגלה יזם הפרויקט יאיר בקייר, שנושם מסעדנות כבר 20 שנה. בגיל 40 הוא חתום על שורת הצלחות ארוכה כמו הקמת מסעדות הרברט סמואל, טאפאס אחד העם וקלארו. על Round Tables החל לעבוד לפני כשנה וחצי, לאחר שמכר את חלקו בקלארו. "רן שמואלי היה שותף מדהים, אבל שנינו אנשים דומיננטיים, ולכן החלטנו להיפרד כידידים", הוא מסביר. "אני כל הזמן מחפש השראה. תחום המסעדנות הוא מאוד רגשי ויצרי וחלק מה־DNA שלי, ו־Round Tables נולד מתוך רצון לחפש את הדבר הבא".

הרכבת רשימת המסעדות המתארחות הצריכה חריש עמוק של האינטרנט והשטח. "עשינו תחקיר על בסיס מדריכי מסעדות, זכיות ומועמדות לפרסים של מגזינים נחשבים. פנינו ל־200 מסעדות, אבל לא פשוט למסעדה לשלוח שף וסו שף לשמונה ימים, ולכן רק מקומות בסדר גודל מסוים נכנסו. למשל, הייתי במגעים מתקדמים עם השף של L’Ami Jean בפריז, סוג של מחניודה ותחנת חובה לכל פודי שמגיע לעיר, אבל It's his show והוא לא יכול לעזוב. מסעדות מסקנדינביה לא יכלו להצטרף כי נובמבר זו העונה החמה אצלן".

שאול בן אדרת בפרויקט לקידום "ראונד טייבלס". צילום: אייל ורשבסקי
שאול בן אדרת בפרויקט לקידום "ראונד טייבלס". צילום: אייל ורשבסקי

בקייר הפעיל את קשריו עם מסעדנים ושפים, הגיע למשרדי החוץ והתיירות והצטייד במכתבי המלצה שעזרו לשכנע. תשע המסעדות שנבחרו לבסוף מרכיבות תמהיל של מסעדות ותיקות וצעירות עם מגוון רחב של סגנונות בישול. שלוש מהן מעוטרות בכוכב מישלן (בכוונה לא יותר מאחד, כדי לשמור על תמחור סביר) וכולן נמצאות במקום גבוה ברשימת המסעדות המומלצות בעירן. אף שישראל אינה בדיוק חביבת הקהל בעולם, רוב הפניות זכו לתגובה חיובית. "אין לי ספק שהיו שפים שלא אהבו את העובדה שאני מישראל, אבל זה לא משהו שנתקלתי בו ישירות. יכול להיות שיש כאלה שלא שיתפו פעולה אבל לא אמרו למה. לא נתקלתי בתגובות שליליות. להפך, המסעדנות הישראלית נחשבת בעולם. אנחנו לא לונדון או פריז, אבל מכירים ומעריכים אותנו".

המסעדות בארץ נבחרו לפי אותן אמות מידה – מצוינות מקצועית, מערכת ניהול מעולה, שף שיודע לנהל מטבח בקנה מידה גדול וכמובן הצלחות וזכיות, כולל בפרסי האוכל של Time Out. ריכוז הכישרונות נשמע כמו מתכון בטוח למאבקי אגו, אך בקייר הצליח ללהטט ביניהם בלי להיכוות. "למסעדנים היה חשוב לראות מי נמצא איתם ברשימה, והיו כאלה שרצו לבחור ראשונים מתוכה, אבל בסופו של דבר הכל זרם". איך זה שרושפלד ידידו נשאר בחוץ? לדברי בקייר, הוא נעדר מהרשימה בגלל התחייבויות אחרות. "בהרברט סמואל סגרנו מול יונתן, ואז הוא עזב ונכנס לפרויקטים החדשים שלו. הוא רצה מאוד להשתתף, אך זה לא הסתייע והבטיח שבשנה הבאה הוא בפנים".

הפעילות בתל אביב היא רק יריית הפתיחה של Round Tables. בשנה הבאה בקייר מקווה להביא תריסר מסעדות ולהרחיב את האירוע לחודש שלם, והוא כבר מתחיל לאסוף נתונים לקראת בחירת עיר מארחת בחו"ל, ששפים מכל העולם ומישראל יגיעו לבשל בה. במקביל, כיזם סדרתי, בקייר מבשל על אש גבוהה את הפרויקט הבא שלו – מתחם ראשון מסוגו בארץ של בתי אוכל במכולות, שיקום באזור הבורסה ברמת גן. "למסעדות על כבר אין זכות קיום והעולם הולך לעבר קז'ואל פאן־דיינינג עם אוכל טעים ואיכותי וקונספט מדליק. במתחם יהיו שישה־שבעה עסקים שיגישו דרינקים וסטריט פוד של שפים בתמהיל שיתאים לכל שעות היום. מדובר במתחם אורבני עזוב, שיהפוך למקום מפגש בועט ועכשווי עם פיל אנד לוק מדהים".

ראונד טייבלס, 1.11־21.11, הזמנת מקומות באתר 

הטבת הדיגיתל: 249 ש"ח (במקום 269 ש"ח) – ארוחה במסעדות המובילות בעיר עם שפים מרחבי העולם + כוס יין קינוח של יקב רמת הגולן + מארז של 6 כוסות יין איכותית מתנת ארגל.