תום עידן: אורנה ואלה סוגרות אחרי 25 שנה

הביסטרו שנפתח ב-1992 בשינקין והגדיר את המטבח התל אביבי מחדש, ייסגר בסוף מרץ 2018, בין השאר בשל השיפוץ שעומד לעבור הבניין שבו הוא שוכן. היו שלום לביבות בטטה, נזכור אתכן לעד

לביבות בטטה, אורנה ואלה. צילום: אנטולי מיכאלו
לביבות בטטה, אורנה ואלה. צילום: אנטולי מיכאלו
8 בינואר 2018

בארוחה חגיגית שנערכה ב-8 בינואר הודיעו אורנה ואלה ל-45 אנשי הצוות של המסעדה שהן מתכוונות לסגור את המקום. ההחלטה גמלה בליבן בערב האחרון של השנה האזרחית, בעקבות ההודעה על השיפוץ הצפוי בבניין שבו שוכנת המסעדה.

בישול ללא קיצורי דרך. אורנה אגמון (משמאל) ואלה שיין. צילום: מאיה בירגר
בישול ללא קיצורי דרך. אורנה אגמון (משמאל) ואלה שיין. צילום: מאיה בירגר

אורנה ואלה נפתח כבית קפה קטן בשינקין, שהיה ב-1992 רחוב שהתעורר מישנוניותו. המלצרים הצעירים והנאים והידענות באפייה היו בשורה של ממש אז והיוו טריגר לגידול המקום למרות האקוסטיקה האיומה והבלתי אפשרית של המבנה. מייסדות המקום, שתי הבשלניות הצעירות, אורנה אגמון ואלה שיין, הכירו באוניברסיטה, עבדו יחד במסעדת זליג באבן גבירול, ובתחילת הדרך רקחו ומכרו קינוחים למסעדות בעיר. הכלל היחיד שקבעו לעצמן באותם ימים היה לייצר במו ידיהן ומן היסוד את התפריט כולו: הן אפו כיכרות לחם, רידדו קרואסונים, הכינו גלידות ופסטה טרייה, מיונז ואפילו לחם מיוחד שפורר לפירורי לחם.

עוד קלאסיקה מקומית: עוגת הסאקה של אורנה ואלה (צילום: על אילן)
עוד קלאסיקה מקומית: עוגת הסאקה של אורנה ואלה (צילום: על אילן)

בריאיונות שנתנו לאורך השנים הדגישו השתיים את זיקתן לבישול מסורתי שמתורגם לעבודת כפיים עמלנית. אוכל מזין, מנחם, משביע, שמבושל טרי מדי יום, ללא קיצורי דרך ובהקפדה יתרה. אותן ידיים, של אורנה ושל אלה עצמן, מבשלות גם היום במטבח.

המנות האיקוניות של תל אביב

הקינוחים האיקונים של תל אביב

מה הופך את המנות של איל שני לאיקוניות?

עם השנים בית הקפה הפך לביסטרו, נוספה לו מרפסת חמודה והעיסוק המהותי באוכל הלך והעמיק, כולל ניסוח מחדש של תפריט עם המון מנות טבעוניות שלא נראו כדוגמתן קודם לכן. ב-2006, כשבתפריט המסעדה כיכבו כבר מנות רבות שהיו לחלק בלתי נפרד מהמטבח הישראלי (למשל, לביבות הבטטה האיקוניות), אורנה ואלה הוציאו לאור ספר שהיה לרב מכר ובו חשפו את מתכוני המסעדה בשיתוף עם השפית שלהם באותם הימים עינב ברמן (היום השפית של איטלקי מקומי בנמל).

הקדימו את תופעת אוכל הרחוב. הפלאפל של אורנה ואלה (צילום: בן קלמר)
הקדימו את תופעת אוכל הרחוב. הפלאפל של אורנה ואלה (צילום: בן קלמר)

בתחילת שנות האלפיים, הקדימו אורנה ואלה את תופעת דוכני אוכל הרחוב של השפים כשפתחו את מזנון "מלכות הפלאפל" ביהודה הלוי ובו הציעו כדורי פלאפל בארבעה גוונים, עם תוספות מקוריות ותואמות, כולל פיתות מופלאות ואווריריות שנאפו בטאבון במקום. בסוף מרץ 2018 ייסגר מה שהתחיל כבית קפה זערורי והפך לביסטרו שמחדש, מבשר ומגדיר את המטבח התל אביבי, על המפות המעומלנות. לנצח ננצור בלבנו את לביבות הבטטה.

אורנה ואלה