יותר מ-150 מסעדות בכל הארץ ייסגרו בימי האירוויזיון

הבראסרי, קפה נורדוי, לחמנינה ועוד מסעדות רבות ונחשבות יהיו סגורות בימי התחרות, כדי להציף את המשבר בענף. "בזמן שהפוליטיקאים נאבקים על המשכורת הבאה שלהם בכנסת, אנחנו נאבקים לשלם את המשכורת הבאה לעובדים"

רותי ברודו (צילום: עידית בן אוליאל)
רותי ברודו (צילום: עידית בן אוליאל)
25 בפברואר 2019

ארגון "מסעדנים חזקים ביחד" שמרכז את מאבק המסעדנים הודיע כי הוא מתכוון לנצל את תשומת הלב שתופנה כלפי ישראל במהלך האירוויזיון, וכצעד מחאתי כנגד שורת גזירות המס שהוטלו על עסקי האוכל בשנים האחרונות, לסגור מסעדות בימי האירוע.

יותר מ-150 מסעדות בכל הארץ כבר הצטרפו למהלך, שהחל לפני יומיים בלבד. "האירוויזיון הוא תקופה שכולם מדברים על ישראל כסטארט אפ ניישן ומתגאים בקולינריה הישראלית, כמה אנחנו מעולים וכמה האוכל כאן אותנטי וטרי, אבל התעשייה קורסת. בממשלה חושבים שיביאו לכאן את כל התיירים מאירופה ויתגאו בקולינריה הישראלית? חבר'ה, תתעוררו" אומר תומר מור (ג'רמיה), ממובילי המאבק ומקימי הארגון.

עוד כתבות שיעניינו אותך:
למתחם האירוויזיון: החדשות, העדכונים וכל מה שצריך לדעת
המסעדה החדשה מבית השף המיתולוגי של "מול ים"
רותי ברודו: "אם מאבק המסעדנים לא יצליח אפרוש מהתחום"

השביתה המתוכננת היא נקודת שיא במאבק שהחל לפני כתשעה חודשים. עד כה הצטרפו לרשימה קבוצת R2M(קופי בר, הבראסרי, הרצל 16), קפה נורדוי ובר א וין של השף עינב אזגורי, לחמנינה, קיטון, פאסטל ועוד מקומות ותיקים לצד מוסדות אוכל קטנים ועצמאיים בכל הארץ.

תתעוררו או שאין כריך נלסון. צילום: רחלי קרוט
תתעוררו או שאין כריך נלסון. צילום: רחלי קרוט

 

הארגון מצהיר שהמסעדנים מוכנים לספוג פגיעה בימי האירוויזיון העמוסים כדי להביא לשינוי. "אנחנו נפגעים יום יום מהחוקים, הגזירות וההיטלים שיש עלינו כמסעדנים, ומוכנים להיפגע עוד יום כדי להציף את המצוקה. למסעדנים יש סטיגמה של נהנתנים ורעבים לכסף, אבל זו טעות. אנחנו שובתים ועושים מהלך מחאה שפוגע לנו בכיס מסיבה פשוטה: אם לא נעשה את זה עכשיו, כמות העסקים שייסגרו שלא מרצון תהיה עצומה".

בשביתת האירוויזיון מצפים המסעדנים להשיג את היעדים שבגינם נוצרה המחאה: הודעה מפורשת על ביטול מע"מ על טיפים, ביטול שומות רטרואקטיביות על העסקת עובדים זרים, ביטול חוק הפיקדון ועוד. "חברות כמו אינטל וטבע מקבלות הטבות מס של מיליארדים, ואלינו מתייחסים כאילו אנחנו לא שווים כלום. אנחנו מדגישים שהמאבק שלנו לא דורש אפילו שקל מהמדינה. אנחנו מבקשים רק שיפחיתו את כמות המיסוי, שהיא גדולה ב-50 אחוז מכל ענף אחר במשק הישראלי".

הבחירות הקרובות מניעות את הארגון לפעול גם בחזית הפוליטית. פנייה כבר נעשתה למפלגות ותיקות וחדשות כדי לברר את עמדתן. "זו תקופת בחירות וכולם יושבים ומחכים אבל אותנו זה לא מעניין. עם כל חודש שעובר עסקים נסגרים והקושי הוא יומיומי בלי קשר לבחירות. אנחנו נאבקים על עתיד התעשיה בכל הארץ והולכים לשבת לכולם על הראש ולא לוותר עד שנביא לשינוי. חשוב שהציבור והממשלה יבינו שהמסעדנים לא עומדים לבד. כל בית קפה ועסק הוא מפעל קטן שמייצר הכנסה ועבודה, תצרוכת וצריכה. מעבר לפן הכלכלי, לכל עסק יש השפעה קהילתית ותרבותית, כי אוכל הוא כבר מזמן חלק מהתרבות. במשך ארבע שנים שר האוצר כחלון ריסק את התעשיה שלנו. עכשיו אנחנו קמים על הרגליים, מנערים את החול ויוצאים למאבק עד לניצחון".