אוקראינה פרשה מהאירוויזיון שיתקיים בתל אביב

נציגת המדינה לתחרות סירבה לבטל את הופעותיה ברוסיה, איתה אוקראינה מסוכסכת, ואף זמר או זמרת אחרים לא הסכימו לדרישות הדרקוניות. האיגוד האירופי: "כל מדינה אחראית לתהליך הבחירה שלה"

מארוב מבצעת את "Siren Song"
מארוב מבצעת את "Siren Song"
27 בפברואר 2019

רק לפני שנתיים אירחה אוקראינה את האירוויזיון, אבל הערב (רביעי) התברר כי היא לא תשתתף בתחרות שתתקיים בתל אביב. תאגיד השידור במדינה הודיע כי היא פורשת מהתחרות: הנציגה שנבחרה סירבה לבטל את סיבוב ההופעות שלה ברוסיה, איתה נמצאת אוקראינה בסכסוך עקוב מדם סביב חצי האי קרים, והמדינה לא הצליחה לאתר נציג או נציגה שיסכימו לדרישה.

"האירוויזיון הוא הזדמנות לכל מדינה להציג את עצמה בזירה הבינלאומית, ולכל אמן לשמש שגריר, אך תהליך הבחירה המקומי השנה חשף בעיה חוזרת בתעשיית המוזיקה באוקראינה – הקשר בין אמנים מקומיים למדינת אויב", נכתב בהודעה הרשמית שפרסם תאגיד השידור האוקראיני UA:PBC. ״בתנאים הנוכחיים, בהתאם לחוק ובעקבות הפוליטיזציה של תהליך הבחירה במדינה, התאגיד החליט לפרוש מהתחרות השנה״. באיגוד השידור האירופי, המפיק את התחרות, אמרו כי ״כל מדינה אחראית לתהליך הבחירה שלה. אנו מאשרים בצער כי אוקראינה קיבלה את ההחלטה הקשה לפרוש מהתחרות ומקווים לראות אותה שוב ב-2020".

עוד כתבות מעניינות:
אירוויזיון 2019 בתל אביב: כל מה שצריך לדעת
יותר מ-150 מסעדות בכל הארץ ייסגרו בימי האירוויזיון
הכרטיסים לאירוויזיון יקרים פי שמונה מהמקובל

מארוב (אנה קורסון), זמרת בת 27, נבחרה בשבת האחרונה לייצג את אוקראינה אחרי שזכתה בגמר ה-"Vidbir", קדם האירוויזיון המקומי, עם השיר "Siren Song" שלווה בהופעה פרובוקטיבית. ההתנגדות להשתתפותה באירוויזיון נבעה דווקא בשל קשריה עם רוסיה, עמה נמצאת אוקראינה במלחמה מאז 2014; מספר שירים של מארוב הפכו ללהיטים ברוסיה, היא הופיעה שם בעבר והופעות נוספות היו אמורות להיערך בעתיד. התנאים הדרקוניים שעליהם הייתה מארוב אמורה לחתום כללו גם מימון עצמי של הנסיעה לישראל, ונתפשו כניסיון לגרום לה לבטל את השתתפותה בתחרות.

כבר בתחרות בשבת עמדה מארוב בפני חקירה מקארתיסטית, כאשר שופטי התחרות תחקרו אותה על עמדותיה הפוליטיות ביחס לרוסיה. ״את תגיעי למסיבת עיתונאים ויגידו לך ׳מארוב, ברוכה הבאה לתל אביב, האם קרים שייכת לאוקראינה?׳, הקשתה השופטת ג׳מאלה, שזכתה בתחרות בעצמה ב-2016 עם השיר האנטי-רוסי ״1944״. מיד לאחר הניצחון הודיע סגן ראש ממשלת אוקראינה כי הבחירה באמנית שמופיעה ברוסיה אינה מקובלת עליו.

מאז יום שני התנהלו מגעים בין אנשי התאגיד לאמנים שהגיעו למקומות הבאים אחרי מארוב, ולבסוף נאלצו האוקראינים לבטל את השתתפותם לחלוטין. מארוב הגיבה לפרשה: ״אני אזרחית אוקראינה, משלמת מיסים ואוהבת באמת את אוקראינה, אבל אני לא מוכנה להופיע עם סיסמאות ולשמש לקידום פוליטיקאים. אני רוצה להביע יצירתיות בלי צנזורה״.

זו אינה התקרית הראשונה באירוויזיון בין רוסיה לאוקראינה: לפני שנתיים הייתה זו רוסיה שפרשה מהתחרות שנערכה באוקראינה באותה שנה, אחרי שהתברר שנציגתה, הזמרת יוליה סמוילובה, לא רשאית להיכנס למדינה. רבים טענו אז כי הבחירה בסמוילובה נועדה מלכתחילה ליצור פרובוקציה מול האוקראינים ולהוביל לפרישת רוסיה מהתחרות. ב-2007 ייצג את אוקראינה אמן הדראג ורקה סרדוצ׳קה (הבדרן אנדריי דנילקו, ששפט גם כן בגמר בשבת) עם השיר "Dancing Lasha Tumbai", (נשמע כמו ״Russia Goodbye״), שסיים במקום השני ועורר תרעומת בקרב הרוסים. אוקראינה השתתפה לראשונה באירוויזיון ב-2003 וזכתה בו בשנה לאחר מכן, כמו גם ב-2016.

למתחם האירוויזיון – כל העדכונים