ארגון הבריאות העולמי: "ניתן לאבחן שחיקה בעבודה כמחלה"

אחרי מחקרים רבים בנושא, מכיר ארגון הבריאות העולמי בשחיקה במקום העבודה כמחלה. עונים על הקריטריונים? יכול להיות שנשחקתם

זה אמיתי, שחיקה. צילום: שאטרסטוק
זה אמיתי, שחיקה. צילום: שאטרסטוק

עייפים וחרדים? יכול להיות שאתם שניתן לאבחן אתכם כשחוקים ממקום העבודה שלכם. ארגון הבריאות העולמי (World Health Organization) הכריז השבוע על שחיקה כתוצאה מעבודה (באנגלית "Burning out") כסטטוס רפואי. "שחיקה היא תסמונת שנגרמת מסטרס כרוני במקום העבודה שלא מטופל כראוי", נכתב בערך המחלה. לפי ארגון הבריאות העולמי הקריטריונים לאבחון שחיקה הם:
1. תחושת אבדן אנרגיה או תשישות.
2. החמרה בתחושות ניכור אצל אדם כלפי עבודתו, וכן תחושות של שליליות או ציניות הקשורות בתפקיד שהוא ממלא.
3. יעילות מקצועית מופחתת.

שחיקה בעבודה? יש דבר כזה. צילום: שאטרסטוק
שחיקה בעבודה? יש דבר כזה. צילום: שאטרסטוק

המדריך של ארגון הבריאות העולמי מציין כי לפני אבחון של אדם כסובל משחיקה, יש לשלול הפרעות אחרות עם סימפטומים דומים, כגון הפרעת הסתגלות, חרדה או דיכאון. בעבר, הכריזו חוקרי שחיקה כי הקושי הטמון בהבחנה זו עלול למנוע את ההכרה בשחיקה כמחלה.

ההתמודדות עם שחיקה מלווה חוקרי חברה רבים כבר משנות ה-70. במחקר מ-2017, דנים החוקרים לינדה וטורסטן היינמאן בהעדרה של שחיקה כמחלה מוכרת, למרות הדיון המתמיד בה כחלק מהדיון בבריאות הנפש של החברה בה אנו חיים כיום. בעולם שלנו, על אחת כמה וכמה בעיר שבה כל עסק קורא לעצמו "משפחה" כדי שתעבדו בו תמורת שכר מינימום, אתם יכולים לתאר לעצמכם ששחיקה תיחשב במהרה לאבחנה הנפוצה ביותר, כשהיא משאירה אבק לדיכאון, חרדה ואולי אפילו הפרעות קשב וריכוז. בין אם נקרא לזה איבחון יתר או מציאות עצובה, רובנו המכריע עונה על הקריטריונים של אירגון הבריאות העולמי.

שחיקה בעבודה? יש דבר כזה. צילום: שאטרסטוק
שחיקה בעבודה? יש דבר כזה. צילום: שאטרסטוק

איך האבחנה החדשה תשפיע בפועל? את זה עוד קשה לומר, אבל רבים וחכמים כבר אמרו לפנינו שהצעד הראשון להחלמה הוא מודעות. אז עכשיו, שתדעו – אתם תשושים. מברוק.