הבחירות בתל אביב הרבה יותר קריטיות ממה שחשבתם. צאו להצביע

הציבור אדיש ועייף? זה לא תירוץ. בחירות בתל אביב-יפו (צילום: רוי רוכלין/גטי אימג'ס)
הציבור אדיש ועייף? זה לא תירוץ. בחירות בתל אביב-יפו (צילום: רוי רוכלין/גטי אימג'ס)

תל אביב תנצח בבחירות לעיריית תל אביב-יפו. גם מחר נתעורר עם ראש עיר ליברלי.ת ודמוקרטי.ת ועם מועצה שיש בה רוב דמוקרטי מוצק. אבל הבחירות האלה נערכות בצל ההפיכה המשטרית, והישג לרשימות שתומכות בה עשוי לסמן את הניצחון האחרון של תל אביב. הדרך למנוע תרחיש כזה היא הדרך אל הקלפי

27 בפברואר 2024

1. בטח כבר אמרו לכם שהבחירות האלה, שנערכות היום, לא כאלה חשובות. בתל אביב-יפו זה אפילו נשמע נכון. על ראשות העיר מתמודדים שני מועמדים, שניהם ליברלים ודמוקרטים, שניהם בעד רוב מה שטוב ונגד רוב מה שרע, שניהם ינסו לשמור על העיר כפי שהיא מול הנחשול המשיחי. גם על תואר הסיעה הגדולה במועצת העירייה מתחרות רק רשימות ליברליות ודמוקרטיות, שוחרות שוויון וחופש, שמתחרות ביניהן מי יותר אוהבת להט"בים ומי יותר שונאת הפיכות משטריות. הניצחון של תל אביב עצמה בבחירות לעיריית תל אביב-יפו נראה מובטח. הוא לא.

>> איך לנצח בבחירות: כמה דברים שגם אתם יכולים לעשות ברגע האחרון
>> תל אביב בוחרת: כל מה שצריך לדעת על הבחירות בעיר. המדריך

2. כשתתעוררו מחר בבוקר, לתל אביב-יפו לא יהיה ראש עיר ימני. גם לא ראש עיר מושחת. בטח לא ראש עיר עבריין המקושר למאפייה השלטונית, כמו שהשכנים מהרצליה שוקלים אם להמליך על עצמם. גם הרכב הקואליציה במועצת העיר יהיה ליברלי ודמוקרטי, עם או בלי נציגות למיעוט החרדי והחרד"לי שהיה חלק ממנה לאורך מרבית 25 השנים האחרונות. אפשר להבין את מי שמרגיש שאין דחיפות מיוחדת בהצבעה היום. מערכת הבחירות שלא הייתה, הקמפיינים שהוקפאו בגלל המלחמה ולא הצליחו להתניע מחדש, המועמדים והמועמדות שלא הצליחו להעיר את הציבור, הכל מצדיק לכאורה את הנמנום והפיהוק שבהם מתקבלות הבחירות היום. תירוצים טובים בסך הכל.

 

תל אביב תנצח בבחירות בתל אביב-יפו. זאת תוצאה כמעט ודאית בלי קשר לזהות המנצח.ת במרוץ לראשות העיר. אבל הישג גדול לרשימות התומכות בהפיכה המשטרית יסמן שהניצחון הזה עשוי להיות האחרון

 

3. הבעיה עם תירוצים היא שלא הולכים איתם למכולת ולא בונים איתם דמוקרטיה. הבחירות האלה שונות מאוד מכל קודמותיהן בתל אביב, כי הן נערכות אחרי ניסיון הפיכה משטרית שעדיין מרחפת מעל ראשם של האזרחים, ותוך כדי המחדל הגדול בתולדות המדינה שעדיין מתמשך תחת הנהגתו הכושלת של נתניהו. האיום על הדמוקרטיה הישראלית הוא ענן שחור שמתנוסס מעל העתיד של תל אביב ומעל כל מה שכיף בעיר הזאת. במציאות כזאת אין לאף אחד פריווילגיה לוותר על ההצבעה שלו.

4. היום ומחר ידברו איתכם הרבה על אחוזי ההצבעה בתל אביב. הם יהיו נמוכים מהממוצע הארצי, כרגיל. כבר הסברנו בעבר מספר פעמים את העיוות שבחישוב אחוזי ההצבעה בתל אביב, עיוות הנובע מכך שבעיר רשומים כתושבים בערך 80 עד 100 אלף מצביעים שמרכז חייהם אינו בישראל, ולמרות שהם רשומים בפנקס הבוחרים אין להם כל כוונה ויכולת להצביע. מדי מערכת בחירות מפרסמת עיריית תל אביב-יפו את אחוזי ההצבעה המתוקנים, בניכוי מצביעי הרפאים הללו, אבל התקשורת ממשיכה לפמפם את אגדת אחוזי ההצבעה הנמוכים ולייאש את הציבור המעורב. זה גובל בהנדסת תודעה. ואתם הרי לא תתנו לאף אחד להנדס לכם את התודעה.

על זה הבחירות האלה. צומת קפלן-עזריאלי, 15.7.23 (צילום: אמיר גולדשטיין)
על זה הבחירות האלה. צומת קפלן-עזריאלי, 15.7.23 (צילום: אמיר גולדשטיין)

5. בשבועות האחרונים ניסו כמה מהרשימות המובילות במירוץ המועצה לנקוט באסטרטגיה היחידה שמדרבנת את הציבור לצאת מהבית ולהצביע: קמפיין הפחדה. הדמון הגדול בן גביר חבר בתל אביב לדמון הגדול נתניהו, ויחדיו כמפלץ דו-ראשי בעל אונה אחת משותפת הם רוצים להשתלט על מועצת העיר. במציאות, לעומת זאת, כל תוצאה מעל שני מושבים במועצה (מתוך 31 מושבים) תיחשב להישג עצום עבור הרשימה הפאשיסטית המשותפת. וכל מה שאתם צריכים לעשות כדי למנוע הישג כזה הוא לצאת ולהצביע. מלחמה יותר קלה מזו מזמן לא הייתה כאן.

6. תל אביב תנצח בבחירות בתל אביב-יפו. זאת תוצאה כמעט ודאית בלי קשר לזהות המנצח.ת במרוץ לראשות העיר. אבל הישג גדול לרשימות התומכות בהפיכה המשטרית  – הליכוד-עוצמה יהודית, מאמינים בתל אביב (המורכבת מנציגי הבית היהודי ואגודת ישראל), ש"ס, ואולי גם תקווה חדשה בעקבות הפליק-פלאק העקום של גדעון סער – יסמן שהניצחון הזה עשוי להיות האחרון. אם אחוזי ההצבעה הנמוכים יובילו לעלייה דרמטית בכוחן, ראש העיר הבא יתקשה מאוד שלא לשלב אותן בקואליציה שלו במועצה והניצחון שלו יהיה חמוץ מאוד.

>> הבחירה הנשית: אם לא תצביעי – את מסכנת את כולנו
>> הבחירה הצעירה: חשבנו שתמיד תהיה לנו את תל אביב. טעינו

7. וזאת הבעיה: חולדאי גם כך נוטה לקואליציה של 31 חברים ולא התחייב שלא ישלב בה את רשימת נתניהו-בן-גביר, בטח שלא לגבי סגניו מש"ס והציונות הדתית. ברביבאי אמנם התחייבה, אבל לפחות ברמה הרטורית והתקשורתית היא הרבה פחות לוחמנית ונחושה מחולדאי בכל הקשור לניסיון ההפיכה. הדרך היחידה לחשק את ראש העיר הבא היא לצאת ולהצביע לאחת הרשימות הדמוקרטיות, כדי להשאיר את הרשימות המשיחיות-לאומניות בגודלן המזערי הנוכחי ולא לאפשר להן ייצוג וכוח שעולה על חלקן היחסי באוכלוסיה. לא צריך לשרטט לכם תרחישי אימה והפחדה. מספיק להסתכל על הכנסת הנוכחית.

יותר הבדלים מכפי שנראה. ברביבאי וחולדאי (צילום חולדאי: איליה מלניקוב // צילום ברביבאי: אבישג שאר ישוב)
יותר הבדלים מכפי שנראה. ברביבאי וחולדאי (צילום חולדאי: איליה מלניקוב // צילום ברביבאי: אבישג שאר ישוב)

8. אוקיי, אז הבנו למה הבחירות למועצה חשובות. אבל גם הבחירה בין רון חולדאי לאורנה ברביבאי חשובה. למרות הקרבה האידיאולוגית, יש להם חזון שונה מאוד בכמה מסוגיות המפתח של תל אביב (ובעיקר בתחומים הסופר-קריטיים של תחבורה ותכנון עירוני, בהם מציג חולדאי עמדות פרוגרסיביות יותר), והעיר תראה אחרת לגמרי תחת כל אחד או אחת מהם. ניצחון של ברביבאי יהיה הפתעה עצומה – הסקרים לא באמת קרובים, למרות מצג השווא שמנסים לצייר בתקשורת הימנית – אבל אחוזי הצבעה נמוכים יכולים לייצר הפתעות עצומות. אם אתם רוצים לייצר אותה או למנוע אותה – יש לכם דרך. זאת הדרך אל הקלפי.