אפילו סקס כבר לא מוכר: החנויות ברחוב בן יהודה במצב אנוש

(צילום: רועי רוה רוביצ'ק)
(צילום: רועי רוה רוביצ'ק)

השלטים שהעירייה הציבה מבטיחים שהעבודות יימשכו "12-8 חודשים", אבל אחרי המילים האלו מופיעה כוכבית קטנה שצריכה להיות הרבה יותר גדולה. בינתיים, העסקים הקטנים בבן יהודה נאבקים על חייהם, עבודות הרק"ל מתמשכות בעצלתיים ותאריך היעד להפעלת הקו הסגול מתרחק. ייאוש במרכז תל אביב

21 באוקטובר 2022

בואו נדבר רגע על 2026. זו השנה בה הבטיחו לנו שיפתח הקו הסגול של הרכבת הקלה ויביא שלל תנועה ולקוחות לעיר מתושבי הערים ממזרח למרכז תל אביב (מזרח תל אביב עצמה, גבעתיים, קריית אונו ועוד). אחד הנתיבים המרכזיים בתוך תל אביב של הקו הסגול יעבור ברחוב בן יהודה, בו מתקיימת בנייה מסיבית ושפצת כרונית בשנים האחרונות. הגרון כבר יבשה מבדיחות על דחיית הזמנים, 2026 הפכה בינתיים כבר לאוגוסט 2027, ואף אחד לא יתפלא אם זו תהיה תחנה ראשונה בדרך לדחיות נוספות.

כבר ראינו שבמקומות אחרים בהם חלפו עבודות הרק"ל, כמו למשל בשדרות ירושלים ביפו, עסקים קרסו כמו זבובים. חשבתם שכאן המצב שונה, בכל זאת – מרכז תל אביב? אז חשבתם. הלכנו לבדוק את מצבם של בעלי העסקים הקטנים ברחוב, ואם זה נשמע שזה הולך להיות מדכא – אל תדאגו, עד סוף הכתבה יהיה גם סקס. בעצם, כן תדאגו, גם חנות הסקס בסוף נמצאת במכירת חיסול.

>> לפני שנה לעינת שרוף הייתה איזו אובססיה לרחוב בן יהודה
>> ועוד קיווינו שהעירייה תפיק לקחים בהרחבת העבודות בעיר

גלריית ברונו, בן יהודה 64

הלכתי לגלריית ברונו לאחר שראיתי מודעה של העירייה בתחנת אוטובוס שמעודדת אנשים לבלות את החגים בחנויות המיוחדות שברחוב. כשנכנסתי לגלריה עמוסת הציורים תפסתי את בעלת החנות, הילדה אברמוביץ' – אישה מבוגרת וכמעט עיוורת, ממתינה לקבל מענה טלפוני מחברת אשראי כלשהי. מכשיר סליקת האשראי שלה נחסם כי כבר שלוש שנים לא נעשתה שום עסקה דרכו – וזה לא שקיבלה צ'קים או מזומן, היא פשוט לא מכרה. היא הצביעה לכניסה של החנות "מה שאתה רואה עכשיו זה גן עדן לעומת מה שהיה לנו שלוש שנים. עכשיו סוף סוף עשו פה מדרכה, עד עכשיו לא היה אפשר להיכנס לחנות".

לגלריה היפה מעמד מיתולוגי ברחוב – החנות פתוחה כבר שישים שנה ומציעה שלל ציורים שבעלה אסף במרוצת השנים. שאלתי אותה מה היא ציפתה מהעירייה לעשות, מעבר ללבוא ולצלם כמה תמונות למודעה באוטובוס (אפילו לזה לא הגיעו אליה). "למה שאני אשלם ארנונה שאין לי אף הכנסה?" היא ענתה. "הרחוב מת, זהו, הרגו אותו. אין רחוב, אין בן יהודה, נגמרה הלוויה".

מכשיר הסליקה נחסם מחוסר שימוש. הילדה אברמוביץ' בגלריה שלה (צילום: רועי רוה רוביצ'ק)
מכשיר הסליקה נחסם מחוסר שימוש. הילדה אברמוביץ' בגלריה שלה (צילום: רועי רוה רוביצ'ק)

MBK, מכון קעקועים, בן יהודה 64

תומר, בעל הסטודיו, מקועקע מכף רגל ועד צוואר (כמובן) מספר שלמזלו הוא פחות מרגיש את אווירת בית הקברות שתיארה הילדה מגלריית ברונו כי רוב הלקוחות מגיעים מהפייסבוק או מהאינסטגרם אבל עדיין היו ימים שהוכרחו לסגור את העסק בגלל הפסקות חשמל יזומות שאף אחד לא טרח לעדכן עליהן מראש. "כל הזמן באים נציגים ואומרים לנו עוד חודשיים-שלושה העבודות פה ייגמרו וזה לא קורה. זה מעצבן, עובדים עלינו. היום, כשמגיע אליי נציג של העירייה או של נת"ע, אני כבר לא מכניס אותו".

את העסק תומר פתח לפני שנה, שכבר היו עבודות בכביש. שאלתי אותו אם הוא לא פחד לפתוח כשיש בניה כזאת. "כשפתחנו, העבודות בצד השני של הכביש נגמרו מהר. דווקא בצד שלי החליטו להיתקע". הסיבה לתקיעה הזאת, כפי שהוא ובעלי עסק אחרים מספרים, היא עבודה איטית מאוד של עובדי בניית הרק"ל. "לא עובדים, סתם באים לאכול פיתה וטונה, שותים קפה ובוהים בפלאפון". כשאני יוצא מהחנות אני רואה שתומר טעה לחלוטין, הם בכלל אוכלים סלט. אני מסתכל ימינה ושמאלה עד קצה הרחוב ומעבר לשלושת העובדים אין ולו עובד בניה נוסף אחד. יש רק עוד שולחן של חמישה פקחים – יותר פקחים מעובדים. נכון, אולי הם בדיוק הלכו לאנשהו, ועדיין לא נראה כמו תהליך יעיל מדי.

יש הפסקות חשמל יזומות, אבל אף אחד לא מודיע עליהן. סטודיו MBK (צילום: רועי רוה רוביצ'ק)
יש הפסקות חשמל יזומות, אבל אף אחד לא מודיע עליהן. סטודיו MBK (צילום: רועי רוה רוביצ'ק)

מספרת בת-שבע, בן יהודה 84

אבנר עובד במספרת בת-שבע כבר שלוש שנים. הוא מוציא לעצמו שיערות מהאצבעות עם פינצטה בזמן שמסביר לי שהבניה החלה לפני שנה וחצי "בדיוק אחרי שנגמרה הקורונה". החנות ריקה ושקטה, לבעלת החנות הוא אמר לא להגיע כי אין לקוחות היום. הוא מספר איך מעלים את השכירויות לכולם פה באזור על אף המצב ועל איך שזה גורם לעסק אחר עסק שמשלם שכירות לעזוב את הרחוב.

הוא נזכר איך המספרה היתה נראית כשהתחיל לעבוד בה – מלאה תמיד. "הקורונה גם פגעה בנו, אבל לא כמו הרכבת הקלה. מכוניות ואוטובוסים לא עוברים כאן והכל סגור כבר אין אטרקציות. פעם הרחוב הזה היה ממש חזק. בערבים לפחות יש קצת צעירים שמגיעים אבל לאוכלוסיה המבוגרת שהיתה באה בבקרים מאוד קשה לבוא " שאלתי אותו אם הוא יכול להעריך בכמה ההכנסות של המקום ירדו, "אני יכול להגיד לך שבערך 70 אחוז. אם בעלת החנות היתה משלמת שכירות לא הינו מצליחים להחזיק חודש אחד".

הרבה יותר גרוע מהקורונה. אבנר, מספרת בת-שבע (צילום: רועי רוה רוביצ'ק)
הרבה יותר גרוע מהקורונה. אבנר, מספרת בת-שבע (צילום: רועי רוה רוביצ'ק)

אדם וחוה, חנות סקס, בן יהודה 101

לקינוח אני עוצר למול חנות סקס שמעל חלונה תלוי בגדול "מכירת חיסול, הכל בחצי מחיר". בשונה מכל שאר חנויות הסקס שראיתי, דלת הכניסה פתוחה לרווחה והבד השחור האופייני שמסתיר את תכולת החנות איננו. אני נכנס פנימה (גילוי נאות, בחיי לא הייתי בחנות סקס). המוכר לא נמצא, אני מחכה שיגיע ובינתיים סוקר את המוצרים, רובם ככולם דילדואים בשלל גדלים, צבעים וצורות. מבטי נתקע על אחד צהוב בצורה מעוקלת מאוד שאת תכליתה ניסיתי להבין ללא הצלחה. המוכר לבסוף מגיע, בחור בן חמישים או שישים עם עיניים בהירות וטובות, לא בהכרח הטיפוס שהייתם שמפעיל את העסק הזה.

שאלתי אותו על הנסיבות שהובילו למכירת החיסול. "אנחנו אפילו לא יכולים לחסל, כיוון שאין אנשים" מסתבר שסקס לא תמיד מוכר, ובגלל הבניה של הרכבת אי אפשר להגיע לרחוב עם רכב, דבר שהופך את ההגעה אליו לבלתי אפשרית – המוכר, שהשתדל להמנע משאלות אישיות, סובל ממוגבלות בהליכה. "אני מגיע פעם או פעמיים בשבוע רק אם אני מוצא מישהו שיקפיץ אותי אחרת אני לא יכול להגיע. העסק נגמר". בכל מקרה, סגרו לו גם את המדרכה לתקופה ארוכה כך שקונים כלל לא יכלו להגיע, גם כשהיה נמצא בחנות. הוא הגיש בקשה לפיצוי מהעירייה, אבל חבל על הדיו הווירטואלי של הכתבה כדי לתאר מה יצא מזה.

זהו, גם סקס כבר לא מוכר. אדם וחוה (צילום: רועי רוה רוביצ'ק)
זהו, גם סקס כבר לא מוכר. אדם וחוה (צילום: רועי רוה רוביצ'ק)

באתר של נת"ע כתוב כי חסימת צירי התנועה בתוואי העבודות הן לבנות 8-12 חודשים, רק שבסוף המשפט יש כוכבית, כמובן – לוחות הזמנים והסדרי התנועה כפופים לשינויים. חלק מהתושבים כבר עברו יותר משנה במצב הנוראי הזה ואפשר רק להתפלל לסיום בניה מהירה עבורם. כרגע בן יהודה הוא רחוב פצוע עם המון חנויות ריקות, רוב משלמי השכירויות כבר עזבו וכך יצא שכל העסקים איתם דיברתי הן חנויות שהקרקע בבעלותם – ובכל זאת הם סופגים אובדן הכנסה מטורף, והלו"ז של העירייה ושל נת"ע הוא, כרגיל, הלו"ז שלהם. הכוכבית אחרי המילים "8-12 חודשים" פשוט לא יכולה להיות גדולה מספיק.