הפתעה קולינרית: האחים סמעאן מבשלים ערבית ואיטלקית ברמת אביב

מה קשור קובה נייה וקלמרי? לא קשור. ג'ובאני (צילום גיל אבירם)
מה קשור קובה נייה וקלמרי? לא קשור. ג'ובאני (צילום גיל אבירם)

האחים מרוואן ופאדי סמעאן נולדו ברומא להורים שהם "הישראלים הראשונים שהתחתנו בוותיקן", פתחו בזמן הקורונה מסעדה לסטודנטים בקמפוס ברמת אביב, הפכו ללוקיישן משפחתי אהוב על תושבי האזור בסופ"שים, ועכשיו הם מפציצים ב"ג'ובאני" עם תפריט שמחבר בין שני המטבחים עליהם גדלו. התוצאה מפתיעה

6 בדצמבר 2022

נפתח בדיסקליימר: המושג "פיוז'ן" עושה לנו פריחה. תפרים גסים שמשקפים מנות שעטנז ומשדרים "יש לנו הכול – רק תבואו" הם טרן אוף שלרוב אין לו צידוק. לכן אפשר להבין מדוע הודעה על תפריט איטלקי-ערבי-גלילי במסעדה ברמת אביב זכה מאיתנו לכתף קרה. אלא כשמתעמקים בסיפור וטועמים, מסתבר שהחיים יכולים להפתיע.

ארנצ'יני פריקה. ג'ובאני (צילום אפיק גבאי)
ארנצ'יני פריקה. ג'ובאני (צילום אפיק גבאי)

פאדי-פאולו (27) ומרוואן-אנטוניו (26) סמעאן פתחו לפני כשנתיים את מסעדת ג'ובאני במתחם ברושים בסמוך לאוניברסיטת תל אביב. שניהם ילידי רומא, בנים למשפחה מהכפר עילבון שבגליל (אבא) וירושלים (אמא). אביהם בוגר לימודי תיאולוגיה באיטליה, אמם ילידת בריטניה ובוגרת לימודי אנגלית באוניברסיטת ביר זית, סבם ניהל את בית החולים הצרפתי בירושלים והשתתף במועצת הרופאים של הוותיקן.

"באחת הטיסות לאיטליה אמא בכתה ואבא התיישב לידה והתחיל לדבר איתה באיטלקית. רק כשהמטוס נחת הם הבינו ששניהם ערבים נוצרים מישראל. הם הישראלים הראשונים שהתחתנו בוותיקן", מספרים האחים. בתחילת שנות ה-2000 המשפחה חזרה לארץ. פאדי ומרוואן למדו כלכלה וניהול ועבדו למחייתם במסעדת ג'ויה כמלצרים ובהמשך בתפקידי ניהול מסעדה (מרוואן) ורכש לכל הקבוצה (פאדי). "שם הכל התחיל. התאהבנו בתחום", הם צוחקים. "היינו לקוחות של ג'ויה במשך שנים וכשחזרנו מאיטליה תמיד חיפשנו מסעדות איטלקיות. האוכל האיטלקי בישראל רחוק שנות אור מהמקור באיטליה, ובג'ויה קיבלנו השראה לפתוח מסעדה איטלקית אמיתית".

על קו רומא-עילבון-תל אביב. מרוואן ופאדי סמעאן (צילום יחסי ציבור)
על קו רומא-עילבון-תל אביב. מרוואן ופאדי סמעאן (צילום יחסי ציבור)

בשנת 2018 החלום התממש כשקרוב משפחה מכר מסעדה שבבעלותו בכפר עילבון. האחים שמרו את השם ("ג'ובאני כמחווה ליובנטוס"), קיבלו את תמיכת ההורים שהם אנשי עסקים ויצאו לדרך עם תפריט איטלקי־ערבי. "זה מה שאנחנו. כשגרנו באיטליה ההורים רצו לשמור על השורשים הערביים. אכלנו בבית אוכל ערבי אותנטי ואוכל איטלקי שאמא למדה להכין שם. לפעמים היא הייתה משלבת תבלינים ערבים במנות האיטלקיות וזה היה הבסיס לג'ובאני".

ההימור צלח והמסעדה זכתה לקהל לקוחות נאמן. ביולי 2020, בין הסגר הראשון לשני, נקרתה בפני פאדי ומרוואן הזדמנות לפתוח מסעדה ברמת אביב. למרות הלבטים בגלל התקופה והמיקום, הם החליטו בעד. "ידענו שחסר מקום שייתן מענה רחב לסטודנטים במתחם. גרנו שש שנים בתל אביב וכל מקום שרצינו לאכול בו אוכל ערבי או אוכל שנגיש לסטודנטים, היה רחוק מאיתנו".

פוקאצ'ה שווארמה. ג'ובאני (צילום גיל אבירם)
פוקאצ'ה שווארמה. ג'ובאני (צילום גיל אבירם)

את תפריט הפתיחה בנה שף מרומא והוא כלל ג'בטות ופיצות ("את המתכון לבצק לקחנו מאמא"), סלטים, כריכים ומנות שפונות לקהל סטודנטיאלי. כעת הם מרגישים בטוחים מספיק כדי להרחיב את המנעד ולחבר בין המטבח האיטלקי לערבי. קובה נייה עם קלמרי על הפלנצ'ה, שמן בזיליקום ושמנת חמוצה (74 ש"ח), ארנצ'יני פריקה עם פרמזן ומוצרלה על קולי עגבניות (58 ש"ח) ופיצה לחמעג'ון עם בשר טחון בתיבול גלילי, צנוברים ושקדים קלויים (65 ש"ח) הן דוגמאות לפיוז'ן שעובד. "למרות הריחוק הגיאוגרפי יש נקודות משיקות בין המטבח הערבי לאיטלקי. שניהם מטבחים פשוטים שמבוססים על תוצרת אדמה ועל חומרי גלם משותפים: אורז, בשר וירק במטבח הערבי ובמטבח האיטלקי קמח, עגבניות ובשר. בעזרת אמא הצלחנו לתרגם את החיבור למנות".

בצק נפוליטני+תיבול פלסטיני=לחמג'ון. ג'ובאני (צילום אפיק גבאי)
בצק נפוליטני+תיבול פלסטיני=לחמג'ון. ג'ובאני (צילום אפיק גבאי)

ההישרדות בקורונה והבעת האמון מצד הלקוחות מסמנת לאחים שהם בכיוון הנכון. שמה של המסעדה פרץ את גבולות הקמפוס ובסופי שבוע היא מארחת משפחות רבות. פאדי ומרוואן מתכוונים להעביר את מרכז הפעילות שלהם לתל אביב וכבר חושבים על פתיחת מסעדה ערבית-ביתית. "בינתיים אנחנו עסוקים בפרידה מהמסעדה בעילבון שנסגרה לפני כמה ימים ובהחדרת המנות החדשות, אבל יש לנו עוד הרבה מה להראות".
ג'ורג' וייז 20, תל אביב, 03-7113223, ראשון-שבת 12:00-חצות