נתניהו לא יכול: הנה מה שגיל תמרי באמת היה צריך לומר

גיל תמרי (צילום מסך: רשת 13)
גיל תמרי (צילום מסך: רשת 13)

ההשעיה של גיל תמרי והליך ההפרה נגד רשת 13 מסמנים שבאולפני הטלוויזיה ימשיכו להתעלם מהפיל הוורוד שבחדר: נתניהו שבוי של קואליציית המחדל, והוא תלוי לשרידותו הפוליטית. החזרת כל החטופים תסמן את סיום הלחימה ואת סוף דרכו. הוא פשוט לא יכול. למזלו, על התקשורת הוא כבר השתלט מבעוד מועד

13 בפברואר 2024

נתחיל מהאמת הפשוטה: גיל תמרי לא היה צריך לומר את זה. זאת הייתה התנסחות מזעזעת. גם המתנגדים האדוקים ביותר של ראש ממשלת המחדל שבהם נתקלתי, כולל זה שמביט בי מדי בוקר מהמראה, אינם סבורים ש"הוא רוצה את כולם מתים, מהסיבות שלו, כקדושים מעונים", וגם לא ש"נתניהו לא רוצה להחזיר את החטופים חיים" – אלה הציטוטים המדויקים של דבריו מעוררי הסערה של תמרי בתוכניתה של לוסי אהריש ברשת 13 – וגם אם הם סבורים כך בייאושם, בוודאי שלא היו מתנסחים כך מול המצלמות באולפן הטלוויזיה.

>> למה משטרת מחוז תל אביב מאבדת עשתונות מול אלף מפגינים?

כך שלפני הכל, מדובר כאן בכשל מקצועי. תמרי, מהוותיקים והרהוטים שבעיתונאי המסך, בחר את המילים הלא נכונות כדי לנסות ולהסביר עניין פוליטי-לאומי מורכב שאינו קשור כלל למה שבנימין נתניהו רוצה או אינו רוצה. והרי ברור לכל  שנתניהו מעדיף את כל החטופים חיים. שהוא מעדיף את כל החיילים חיים. שהוא מעדיף שטבח שבעה באוקטובר לא היה מתרחש. שהוא מעדיף שישראל תהיה גן עדן עם חדי קרן שכל אזרחיה מיליונרים. אפילו נרקסיסטים סוציופתים יכולים לחתום על העדפות כאלה. אבל השאלה העיתונאית החשובה אינה מה נתניהו רוצה – את זה אפשר להשאיר לקוראות בקפה ולעמית סגל – אלא מה ראש הממשלה עושה (או לא עושה) כדי להחזיר הביתה את 134 החטופים שעדיין בשבי חמאס.

את השאלה הזאת לא שואלים באולפני האקטואליה כמעט בכלל: מה עושה האחראי הראשי למחדל כדי לצמצם את הנזק שנגרם תחת אחריותו? האתוס הישראלי והמוסר היהודי דורשים את פדיון השבויים לפני כל דבר אחר. אין תקומה למדינת ישראל בלי זה. מה עושה נתניהו כדי להחזיר את כולם הביתה? מבצעי שחרור הרואיים זה נחמד, אבל היו לנו שניים מוצלחים וכמה כישלונות מרים בתחום, שלושה ישראלים חטופים חזרו כך הביתה בארבעה חודשי מלחמה. אם זה מה שנתניהו עושה – הקונספט נכשל וצריך לומר את זה כל עוד ישנם חטופים בחיים. אבל אי אפשר לומר את זה, ואי אפשר לומר את מה שאמר גיל תמרי, כל עוד התקשורת כולה רוקדת בעיניים עצומות סביב הפיל הוורוד שבמרכז החדר.

והנה הפיל:
נתניהו לא יכול להחזיר את החטופים.
כדי לעשות זאת הוא יצטרך לשחרר אלפי מחבלים ולעצור את הלחימה לתקופה משמעותית.
זה יפיל את הממשלה שלו, כי ממשלה אפשר להפיל, אבל פיל אי אפשר לממשל.
נתניהו שבוי בעצמו בידי קואליציית ההפיכה המשטרית, קואליציית חורבן על מלא, קואליציה שבלעדיה אין לו שלטון ונשארים לו רק אישומים כבדים בשוחד, מרמה והפרת אמונים, ועדות חקירה על שלל המחדלים שהתרחשו במשמרת שלו, ופינאלה קטסטרופלי לקריירה פוליטית מזהירה.
במסלול אליו תמרן את עצמו, נתניהו לא יכול לעשות מה שהוא רוצה. הוא יכול לעשות רק מה שיתרום להישרדותו, כולל תקציב מדינה שבוזז את הציבור תוך כדי מלחמה. איך אמרו בכיכר החטופים? זה חיים או מוות.

כנראה שזה מה שגיל תמרי בעצם התכוון לומר, והוא גם התנצל וניסה להבהיר את דבריו. אבל גיל תמרי הוא בכלל לא הסיפור כאן. המהירות שבה הושעה משידור ברשת 13 – אותו ערוץ ואותה חברת חדשות שבה פרשן ותיק קורא לבצע פשעי מלחמה וג'נוסייד ונשאר בתפקידו – כמו גם המהירות שבה הכריזה הרשות השנייה על הליך הפרה נגד רשת 13 (בגלל "חשש לפגיעה ברגשות הציבור"), מעידים על קמפיין השתקה פוליטי נגד עיתונאים שמעזים למתוח ביקורת חריפה על נתניהו ושיקוליו. זה קרה גם לעיתונאים אחרים לפני תמרי. בהקשר של הרשות השנייה זה מעניין במיוחד, כי איכשהו רצף שידורי ההסתה והרעל האינסופי של ערוץ 14 חמק מאוזני חברי הרשות, ואיכשהו גם הפגיעה ברגשות הציבור החילוני-ליברלי מעולם לא הטרידה אותם.

והנה, באותו ערוץ 14 ממש, ישבה איזו גברת ממש באותו יום והאשימה "גורמים" במטה משפחות החטופים שמעדיפים שהחטופים יחזרו מתים כדי להפיל את נתניהו. האם היא זומנה לשיחת נזיפה? הושעתה? מישהו ברשות השנייה פתח הליך הפרה? הצחקת את הקומיסר שלמה קרעי, שפועל מאחורי הקלעים ביעילות כדי להשתלט על גופי הרגולציה של התקשורת וממשיך את מה שהתחיל לאורך ניסיון ההפיכה המשטרית. אלה חוקי המשחק החדשים באולפני האקטואליה: לצד אחד מותר להסית ולהפיץ פייק ניוז ותיאוריות קונספירציה, לצד השני מותר לשמש עלה תאנה ולהשיב לטענות הקונספירטיביות, כי זכות הציבור לדעת אם יש או אין לו אחות ואם קוראים לה שקמה ברסלר.

אז כן, גיל תמרי בהחלט התנסח באופן קיצוני, לא מחושב ולא מדויק, אבל ספק אם דבריו נכנסים לטופ-20 ציטוטים מחרידים של החודש בתקשורת. במקרה הזה אנחנו יודעים בדיוק מה נתניהו רוצה וכיצד הוא פועל להשיג זאת. התקשורת מצדה כנועה, צייתנית, מובסת ונכנעת מראש לתכתיבי השלטון כבר הרבה שנים, בדיוק כמו שנתניהו רוצה ובדיוק כפי שפעל להשיג לאורך השנים. התקשורת הייתה למעשה קו הביצורים הראשון שהתמוטט בקרב על הדמוקרטיה, ועכשיו, בזמן המשבר החמור בתולדות המדינה לו הוא אחראי שילוחית, אישית ואידיאולוגית, הוא יכול לקצור את הפירות. הביאו לו את ראשו של גיל תמרי. אבל בחיים. אני בטוח שהוא מעדיף את גיל תמרי בחיים.