אשמת הכוכבים: קונספירציות ורומן ראשון בבית האח הגדול

רומן ראשון מוביל לרומן שני? שניר ושי, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
רומן ראשון מוביל לרומן שני? שניר ושי, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

מודח שלא היה מועמד להדחה, רומן רומנטי שבא בול בזמן כדי לרכך את הדמות המרכזית בעונה, ורגיעה מפתיעה בחזית "נבל העונה": אין ספק שהאח הגדול יודע לשמור על הכוכבים שלו (מה שקשה לומר על רשת 13 שמכניסה השבוע לבית את שלום אסייג)

18 ביוני 2023

שבוע שלישי נסגר בבית "האח הגדול" אשר בבירתנו הנצחית, ואיתו גם מודח שלישי: עידן מורד סיים את דרכו הקצרה מאוד בבית, בהדחה שאיכשהו נוחה לכולם: מורד לא באמת השאיר איזשהו רושם על הבית ומי שעמדו במוקד העונה – בעיקר סתיו, אברהם ויובל לוי (שלא לדבר על בן, ספיר ויענקי שבכלל לא במשחק ההדחות) – נשארים במשחק. מדובר בצעד של מינימום נזק להפקה, וכמו בקזינו, בסופו של דבר הבית תמיד מנצח.

אני כידוע מתנגד לקונספירציות, אבל אי אפשר היה לחמוק ממחשבה קונספירטיבית אחת לפחות סביב ההדחה הזאת: עידן הרי בכלל לא היה מועמד להדחה. מי שהכניס אותו לשם היה שניר – במוב של יום חמישי (ובעזרת המכונה), שבמהלכה הוציא את זוגתו החדשה שי (עוד נדבר על מערכת היחסים ביניהם) והכניס את עידן פנימה. ברגע שעידן נכלל ברשימת המועמדים להדחה עם שורה של דיירים מאוד חזקים ופופולריים נחרץ דינו – וניכר שגם הוא הרגיש את זה. כשבוחנים את הקונספירציה הזאת כדי לזכור את האקלים שבו מתקיימת ההדחה. כזכור, עידן עלה על הגריל הציבורי בשל שתי התבטאויות מפוקפקות: האחת היא הערה גזענית שנקלטה והופצה ברשתות, והשנייה נאמרה בתוך הבית והיתה על גבול הטרנספוביה.

להתראות טרנספוביה, שלום קונספירציה. עידן, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
להתראות טרנספוביה, שלום קונספירציה. עידן, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

בקיצור, היה מאוד נוח להפקה של התכנית להיפטר ממנו – וכמעט מיד הוא בחוץ (ועוד נושא נאום של אהבה בדרך החוצה). מקרי? צעד של אהבה מצידו של שניר ותו לא? תשפטו בעצמכם. בכל מקרה, הסיפור המרכזי של הפרק ושל הפרקים האחרונים הוא הרומן ההולך ומתהווה בין שניר בורגיל לשי עופרי. כי זה החוק הברור של "האח הגדול": העלילה חייבת לכלול, בכל זמן נתון, מערכת יחסים רומנטית אחת לפחות בין שניים מיושבי הבית. נדמה ששניהם היו צריכים את זה – שי סבלה מבעיה תדמיתית קלה בבית (משהו שהיא מתקנת היטב עם הרומן הרך והעיניים המצטעפות סביב שניר), ושניר גם יצא לא טוב עם ההתפרצויות וצריך להוסיף עוד גוון רומנטי לאופי שלו.

דבר נוסף שיוצא מתוך מערכת היחסים הזאת היא הפיכתו של שניר, לטוב ולרע, לגיבור העונה. הוא הציר שסביבו הדברים זזים; את העונה הזו התחלנו עם סאגת האיחוד בינו לבין ספיר וההשלמה ביניהם, המשכנו עם המריבות הקשות שלו עם סתיו ואברהם, והגענו בשלב זה כאמור לקו עלילה רומנטי שאמור לסחוב את שניר בזמן הקרוב. שניר ממלא את תפקידו כהלכה – כשהיתה לו הזדמנות לחלץ את שי ממעמד ההדחה הוא עשה זאת במהירות אין קץ, היא מבחינתה יודעת איך ללטף את פצעיו, ושניהם ברומן שמרגיש מסוכן ועלול להתפוצץ כל רגע (כמו כל רומן שראינו בעונות האחרונות) – אבל בינתיים מחזיק מעמד.

ציר ראשי לעלילת העונה. שניר, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
ציר ראשי לעלילת העונה. שניר, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

חוץ מזה, מסתמנת רגיעה בעלילת הנבלות של סתיו – אחרי תחושת החרם המוחלטת, ספיר הצליחה להוות לה גשר מוצלח אל שאר יושבי הבית, ויש יותר מסימן אחד לפיוס בדרך. מי שכן נכנס למשבצת הנבל הוא אברהם, שהולך ומתחדד בתור דמות קשה מאוד לעיכול בבית. הוא נוח מאוד לעימות, הוא מביא ערימות של ביטחון עצמי (שזה טוב אבל גם רע לפעמים) – ויש לו כבר סכסוך פעיל ודי עמוק עם גיא ושניר (האחים שהם לא באמת אחים).

חובב עימותים או מקצוען עימותים? אברהם, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
חובב עימותים או מקצוען עימותים? אברהם, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

בכלל, נדמה שאפשר בזהירות לשרטט איזושהי קבוצת "פרלמנט" חדשה (על משקל העונה שעברה): יש ברית דחויים נורא ברורה של המיעוטים בבית והיא מתמקדת בארבעה דיירים; סתיו, אברהם, יובל לוי ואתי. כל אחד מהם, בדרכו, נראה שונה ובעיקר מתנהג שונה מהממוצע של העונה הזו. לא פעם ראינו איך דווקא בעיצומו של עליהום, יובל לוי היא זו ששולחת את עלה הזית ומצליחה להתחבר לאופי של סתיו או יכולה לדבר אל ליבו של אברהם. יש פער לא קטן בין הרביעייה הזו לשאר הבית – ומי שנמצאת באמצע, היא מי שבעיניי היא המנצחת של העונה עד כה – וזו ספיר.

המרגיעה הלאומית. ספיר ואברהם, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
המרגיעה הלאומית. ספיר ואברהם, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

ספיר בורגיל נכנסה לבית לגמרי במקרה, על משקל השיר. הטיקט שאותו נשאה היתה "האחות של שניר", כזכור. אבל כמו תמיד באח הגדול (ובשקרים שמספרים לנו על הפיכות משטריות) – מה שנכנס הוא לא מה שיוצא. ספיר אמנם נכנסה על תקן מסוים, אבל בינתיים יש לה משמעות אחרת בעונה: הגשר שנמצא בין שתי קבוצות שונות ומרוחקות, שילוב של הנרי קיסינג'ר, דניס רוס וז'אק "יאללה, סולחה" כהן. היא זו שמלכלכת את הידיים ומנסה להרגיע את הבית – בין אם מול סתיו בניסיון לפתור את סוגיית המתוקים, ובין אם מול אברהם שהיא מנסה להרגיע ולהחזיר לאיזשהו מסלול שמאפשר קיום משותף. ספיר מצליחה להחזיק את הדבר הזה בקושי, והעמדה הזו הפכה אותה לחזקה במיוחד. לא סתם היא לא עמדה להדחה – יש תחושה שכל הדיירים חיים איתה בשלום.

עוד מישהי שבעיניי הרוויחה מאוד מהפרק האחרון היא יובל לוי, שנכנסה בתור מיעוט לבית, רחוקה מהטייפקאסט של העונה; יותר תל אביבית, יותר רגישה, פחות קולנית וגם קצת יותר מוכרת לקהל הרחב. הפרק, ובעיקר שני רגעים בתוכו – הדיאלוג המקסים עם גיא והמונולוג המפעים שבו היא מדברת על יובל אחרת (מעתוק), ועל הדרך שבה ראתה את היופי שלה, היה בעיניי משהו שהביא לה המון נקודות. יובל היא דמות אמפתית בתוך בית שהוא לא תמיד כזה, ובינתיים האמפתיה הזאת עזרה לה לעבור שתי הדחות.

רגישות ואמפתיה הם מצרך נדיר. יובל, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
רגישות ואמפתיה הם מצרך נדיר. יובל, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

ואם הרגע של יובל סיפק את המונולוג המצוין, גם בפרס הדיאלוג המצטיין אין תחרות: זה היה הרגע שבו שניר וספיר מתעמתים, קו עלילתי שעוד ילווה אותנו לא פעם בעונה הזאת. זה קורה על רקע ההתקרבות המעניינת בין ספיר לאברהם (שנוא נפשו של האיש והמבט החודר). שניר מסמן גבולות גזרה די ברורים ואברהם מחוץ להם. ספיר עומדת באמצע, ובינתיים מצליחה להיות יחסית נטולת פניות; גם אברהם די נזהר בכבודו של שניר, למרות ההתקפות הקשות, בגלל הקשר החם בינו לבין ספיר. בקיצור, המשולש הזה – שהוא לא רומנטי, אלא יותר טראגי – צפוי להעסיק אותנו בתקופה הקרובה. אל תהיו מופתעים אם עוד תהיינה התפתחויות.

שישה עשר איש ואישה נותרו בבית "האח הגדול". השבוע הריאליטי יעשה שוב את מה שהוא יודע לעשות נהדר ויקדם תכנים של הערוץ, כששלום אסייג ייכנס לבית ויעשה פרומו אחד ענק ל"שנות התשעים", הסדרה המצליחה של רשת 13. כבר דובר על חלוקה של כוכבים וניצבים. בינתיים נראה שהאח הגדול יודע לסמן בדיוק מי הכוכבים שלו – והוא מתכוון לשמור עליהם בבית עוד זמן רב.