לחובבי הקולנוע יש הרבה בתים בעיר. אבל אין כמו בבית הזה

פרויקט חייהם של שני חבר'ה מתלמה ילין. קולנוע קנדה. (צילום: מגד גוזני)
פרויקט חייהם של שני חבר'ה מתלמה ילין. קולנוע קנדה. (צילום: מגד גוזני)

דניאל עמיר מרגיש בבית בתוך חור קטן בסמטה חשוכה שנקרא קולנוע קנדה. בתל אביב של היום, בין דירות קטנות ומתפרקות או דירות שותפים, לכולנו יש מקום אחר שבו אנחנו מרגישים נוח פשוט להיות ואוהבים כאילו היה ביתנו. זה הבית השני שלנו // "הבית השני שלי": פרויקט מיוחד

21 באוקטובר 2022

רשימת התלונות על תל אביב ארוכה יותר מ-"החטא ועונשו" (וכן, אנחנו לגמרי עדות לכך), אבל אי אפשר להתלונן על מחסור באולמות/אירועי קולנוע, לכל סוגי מעריצי האמנות השביעית: עבור חובבי קומדיות צרפתיות של HOT Films בשבת בבוקר, "לב דיזינגוף" עומד נאמן; לפנאטים של טום קרוז קופץ ממגדל הבורסה, "רב חן דיזינגוף" מספק חוויה פופולרית של צריכת סרטים שמצליחה להיות עדיין יותר אינטמית (או בעצם, פחות המונית) מהדופלקסים הגדולים של סינה סיטי/יס פלאנט; ולסטודנטים לקולנוע מאוניברסיטת תל אביב שמחכים למוצא פיו של המתרגל, אלו שממש דחוף להם לקבל את המנה החודשית של רסטורציות של פאזוליני בליווי הרצאה של ארז דבורה – הסינמטק הוא יותר מבית.

>> כל אחד בתל אביב צריך מקום שיהיה לו בית שני, כי על הראשון כבר ויתרנו
>> רק בין כל החטיפים המלוחים, מתוקים והחמוצים אני מרגישה בבית

>> אני רצה לבית השני שלי עם סקרנות ותיאבון. הוא לעולם לא מאכזב

אך דווקא מקום קטנטן – הרבה יותר תא צפייה מאשר קולנוע  – שממוקם באיזור שכוח אל בפלורנטין מצליח לספק חוויה קהילתית וחמימה לאנשים שהקולנוע (מכל הזמנים) בליבם. "קולנוע קנדה" הטרי (בן 3 שנים בלבד) הוא פרי יצירתם של אייל רועה ועידו גביש, שלמדו במגמות הקולנוע של תלמה ילין ועירוני א', והכירו בעקבות צפייה בסרטוני הגמר האחד של השני. רצונם לראות מקום שיתן להם במה אחרת ליצירה קולנועית ותחבר אותם עם חובבי קולנוע אחרים, וצעירים, הובילה אותם ליצירת המקום.

>> בית בונים מהשילוב הבלתי הגיוני של חוקים ואהבה. הבלוק היה הבית שלי
>> תודה לך, האימפריה העות'מאנית, על המסילה שהפכה לפארק המסילה
>> לכל חלקי פרוייקט "הבית השני שלי"

סרט טוב? קולנוע קנדה. צילום: אורי שמש
סרט טוב? קולנוע קנדה. צילום: אורי שמש

קולנוע קנדה ממשיך מידי שבוע להקרין יצירות (ולארח אירועים) שאולי לא תזכו לרוב לראות על המסך הגדול: יצירות מופת של פליני וגודאר לצד הקרנות פעילות של "מופע האימים של רוקי" ו-"החדר"; ערבי סטאנדפיסטים מתחילים לצד פריימרות לסרטי אבי ביטר. לפעמים אפילו מקרינים שם דבריום מיוטיוב. אבל יותר מכל – החוויה הטובה מכולן היא לגלות מידי שבוע איזה סרטים ייחודים וביזאריים יוקרנו או איזה בא בניין "מקסיקו" באוניברסיטה תפגוש הפעם, או ההתרגשות שלפני הכניסה, שלא תמיד מתאפשרת בהמולה ובשאון של בית קולנוע רגיל – אלו מה שהופך את "קולנוע קנדה", החור הקטן בלב סמטה חשוכה, למקום שמרגיש כמו בית אמיתי.
קולנוע קנדה, חצרים 15