מתוקים ומוסריים: המדריך המלא לאימוץ כלבים

סול, כלבה עירונית. גילוי נאות: בת משפחה של אחד מחברי מערכת טיים אאוט. צילום: טיים אאוט
סול, כלבה עירונית. גילוי נאות: בת משפחה של אחד מחברי מערכת טיים אאוט. צילום: טיים אאוט

אנחנו אוהבים כלבים, מאוד. אוהבים על כל גזעיהם, ערבוביהם, ונביחותיהם המרעישות (טוב, אולי את זה פחות). כדי שתוכלו לאהוב אותם גם בנינו את המדריך המלא לאימוץ חברים וחברות על ארבע, כך שאין לכם מנוס כרגע מלתת להם בית. ווף!

19 באוגוסט 2021

כל מי שהכניס אי פעם חבר על ארבע לביתו הבין מיד שמדובר במשימה מתגמלת מאוד שממלאה את הבית בהרבה אהבה, חיוכים (ולא מעט שיער). אותם בעלי ובעלות כלבים גם יעידו שמדובר במשימה לא פשוטה כלל – חברו הטוב של האדם אכן דורש תחזוק שיאה לחברו הטוב ביותר, בעיקר כשהוא מגיע ממעמקי הכלבייה כשעברו לא נודע, לפעמים גם לא לבעלים.

לשם הקלת המשימה הזו, אתה מתמודדים רבים ורבות ברחבי העיר, הכנו עבורכם, בעזרת מספר מאלפים ומאלפות, בעלים ובעלות, ואפילו אושיות כלבלבים בפייסבוק – את הרשימה המושלמת לטרום ומהלך האימוץ (כי לקנות זה הכי, ותמיד היה, פאסה ברמות).

1. לפני האימוץ

לפני הכול ויותר חשוב מהכול – להבין, אפשר גם יחד עם מאלף.ת, איזה כלב אתם רוצים ואיזה כלב מתאים לאורח החיים שלכם.ן. דירה או בית עם חצר? אזור הומה או לא? האם תוכלו להשקיע את מה שצריך בגור אם תבחרו לאמץ אחד? כמה אנשים הולכים לטפל בכלב? כמה פנאי יש לכם להתעסק בו? לאחר מכן, כשהכלב נבחר – להבין מה הצרכים שלו ושתוכלו לממש אותם. לא נרצה מצב של כלב גדול ומתוסכל בדירה קטנה.

בנוסף, לזכור שזו התחייבות לטווח הארוך. האם אתן מוכנות ל-15 שנים פחות או יותר של נאמנות ואושר עם כלבלב? כן, מדובר בוויתור מסוים על ספונטניות וחובה כלכלית לא קטנה – אבל לאלו שיחליטו בסוף ללכת על זה, השמועה אומרת שזה שווה הכול.

גינת כלבים בגן מאיר (צילום: דין אהרוני רולנד)
גינת כלבים בגן מאיר (צילום: דין אהרוני רולנד)

2. העמותות

נמליץ לא ללכת סתם על פי פוסט בפייסבוק, אלא לבדוק איפה תוכלו לבצע אימוץ מוצלח שלא ייגמר במסירה. עמותות כמו Adopt ו'חווית הכלבים' מנסות לבצע התאמה שלכם לכלב מתוך היכרות איתו ואפיון שלו. מקומות אחרים רבים, כמו צער בעלי חיים, הם לעתים סוגיה של מזל, לכן חשוב לעשות הרבה בדיקות, ואולי גם להגיע עם מאלף.ת ברגע הבחירה.

לפעמים היכולת לבחור מטלטלת, משום שבעמותות רבות נוהגים לספר סיפורים קורעי לב כדי למצוא בית לכלבים, ולא תמיד מכירים באופן מלא את אופי הכלב. חשוב לא לבחור לפי סיפור בלבד, מראה או סוג, אלא לפי האופי והצרכים שלכם ושל החמודים.

מבחינה פרקטית – כדאי לבדוק האם העמותה מעבירה בעלות ורישיון על הכלב בעירייה, ואם זה לא אז לדאוג לכך. בנוסף, כדאי לבקש להיות בקרבת הכלב זמן מה, לטייל איתו אם אפשר, כדי לבדוק התאמה וכימיה. לכל הפחות – בדקו האם יש אינפורמציה על התעללות או חרדות כדי להיערך לרגישויות שעתידות לצוף בתחילת תקופת האימוץ ובמהלכה.

דבר המאלפת, הני קלירקופר: "תמונה באינטרנט מספרת הרבה פחות מביקור בכלביה של עמותה. לספר מה מחפשים, ובאמצעות בילוי זמן עם הכלב בעמותה לנסות ולהבין עליו כמה שיותר – בעיות התנהגותיות, איך הוא הולך עם רצועה, איך הוא מתנהל עם צרכים? שווה לדרוש שקיפות מלאה ולבחון תשובות חשודות שמגיעות מהעמותה. בנוסף, לא ללכת על הכלב הראשון שרואים. גורים למשל, יכולים לפתות בגלל החמידות שהם יכולים להוסיף לבית, אבל מבחינת עבודה, השקעה והסתגלות – הם מאתגרים בהרבה, וכלב בוגר ומנוסה שיש לנו עליו יותר מידע יכול להיות עדיף בבתים מסוימים".

כלבלב ובת אנוש באימון אג'יליטי משותף (צילום: שאטרסטוק)
כלבלב ובת אנוש באימון אג'יליטי משותף (צילום: שאטרסטוק)

3. הכניסה הביתה

ליהנות מכל רגע שהכלבים קטנים וחמודים, אבל גם לדעת לשים גבולות. האם אנחנו מוכנים שהכלבה תעלה על הספות והמיטות? על שולחן האוכל? אולי אלינו לבחור ב'כלוב אילוף' לזמן בו אנחנו לא נמצאות בתחילה בבית?

סבלנות היא המפתח. ההתאקלמות לבית יכולה לקחת זמן, אבל גם ההתאקלמות לאורך החיים שלכם היא מורכבת. לא כל כלב יאהב את הים, גינת כלבים או טיולים ארוכים, וכדאי ללמוד אותו ולהתייעץ עם מומחים ומאלפים, מעבר לבעלי כלבים 'מומחים' שפוגשים בגינה.

בכל מקרה, עבור הנוחות של הכלב ותחושת ההתאקלמות – כדאי להחליט היכן הוא או היא ישנים ונבחר מיייטה נעימה ונוחה שנראה את התרגלותו אליה כבר בימים הראשונים. כמובן שנגלגל את השטיח כל זמן שהוא עדיין מתרגל לעשיית הצרכים, וניעזר בגלגלות ושואבי אבק לשמירת הניקיון של הבית כבר מההתחלה.

דבר המאלפת: "אני ממליצה מאוד להכין את הבית לכלב – לטובת ההצלחה באילוף שלו ובטיפול בו. למשל, כדי שהכלב לא יתחיל מיד לנשוך דברים, אפשר להחביא נעליים או דברים קלים לנשיכה. להכין את הסביבה כדי שהוא לא ייכשל ולא ייווצרו התנהגויות שליליות חדשות. בנוסף – להתרגל, לתת לו שקט, להבין בהתחלה אם הוא רוצה קרבה או מרחק, ואפילו לתת תמריצים חיוביים כמו חטיף כשקוראים לו או לה בשם".

בתיאבון, ממי. כלב אוכל. צילום: Shutterstock
בתיאבון, ממי. כלב אוכל. צילום: Shutterstock

4. רפואה

הווטרינר הוא דמות חשובה בחייכן ובחיי הכלב. חשוב שיהיה מדובר במישהו.י לא רחוק מדי ועם המלצות. משם, הגיע הזמן לעשות סדר, כבר מההתחלה – טיפול לפרעושים, תילוע, חיסונים, וסידור תזכורות לחידוש הטיפולים ביומן. כמובן שאם הכלב אינו מסורס או מעוקר יש לשקול את הנושא בכובד ראש ובהתייעצות עם גורם וטרינרי שיבצע את הבדיקות המקדימות. לטיפול בפרעושים וקרציות ישנם קולרים וכדורים יעודים.

החיסונים הנדרשים לכלבים הם: חיסון לכלבת – חיסון חובה שנותן את האחריות להחזקת הכלב, אותו יש לחדש כל שנה. חיסון משושה – רשות. פעם בשנה אם מדובר בכלב בוגר ושלוש פעמים אם מדובר בגור, וחיסון תולעת הפארק. בנוסף, מומלץ מאוד וחשוב מאוד לבדוק את ההיסטוריה הרפואית של הכלב או הכלבה באמצעות ידע מהעמותה, הווטרינר או בדיקות דם – כדי לא לזכות להפתעות לא נעימות.

אימון ספורט כלבני (צילום: דנה מידן)
אימון ספורט כלבני (צילום: דנה מידן)

5. אילוף ומאלפים.ות

המפתח באילוף הכלב ובחירת המאלפ.ת הוא הכרת השיטות השונות והמגוונות לאילוף. רבות ממליצות על שיטת Force free – אילוף חיובי, שמלמד לסייע בהבנת הכלבה וצרכיה, ללא פחד, כח או דחיקה לקצה. הדעה הרווחת היא להיעזר במאלף או מאלפת כבר משלב האימוץ ודרך השלבים הראשונים – לטובת ליווי, סיוע וייעוץ. כמובן שאפשר גם כהתחלה לצפות בסרטוני אילוף קצרים עבור הצעדים הראשונים בבית.

דבר המאלפת: "לפני שבוחרים מאלף נבחר סגנון. אפשר לעשות את זה גם לפני הגעת הכלב ולהיעזר במאלף בתהליך הבחירה, ובכל מקרה עד שהשבועיים הראשונים עם הכלב מסתיימים. אני ממליצה באופן משוחד על גישת הforce free שאני מאלפת בה, שמוכחת כאפקטיבית באופן מחקרי לא פחות ואף יותר מהאילוף הקלאסי שמאמין בהיררכיה. עבודה עם הרמוניה, שיתוף פעולה, והימנעות מפחד וכאב. בכל מקרה חשוב מאוד למצוא מאלף עם תעודת הוראה, הסמכה וניסיון".

גינת הכלבים בקריית ספר. צילום: דין אהרוני
גינת הכלבים בקריית ספר. צילום: דין אהרוני

6. גינות וחברים

בעלי ובעלות כלבים רבים ממליצים על הפגשת הכלב בשלבים הראשוניים עם כלבים נוספים ולתרגל אותו לקשרים איתם, על מנת לאפשר לכלב התאקלמות נוחה בסביבת בית המגורים החדש שלו. חשוב למצוא גינה קרובה ונוחה, בה יוכל להיות לכלב.ה מרחב גם בהחזקה שלכם. ואם כבר מדברות על החזקה – רצועה ארוכה למדשאות יכולה לאפשר לכלב חופש גם ללא שחרור שלו בגינה.

דבר המאלפת: "גם לקראת הפגישה עם כלבים נוספים צריך לעשות בירור בעמותה ממנה אימצנו: איך היה המפגש שלו עם כלבים עד עכשיו? היו סיטואציות לא נעימות? הכלבים שלנו מבטאים המון בשפת הגוף שלהם ובמפגש עם כלב נרצה שפת גוף נינוחה ורצועה רפויה. מתח לא מטופל עם כלבים אחרים הוא מתכון לאסון. ליקוק שפתיים, מצמוצים, אוזניים לאחור – מבטאים לחץ, 'לא נעים לי', וזה יכול להסלים. צריך לוודא שלשני הצדדים במפגש טוב, ושני הכלבים מורווחים. בנוסף – אם נראה קושי אצל הכלב, האחריות היא עלינו להוציא אותו מסיטואציה שלא נעימה לו. הוא לא 'לומד לבד', ואנחנו צריכים לסייע לו בתחושת הנוחות בסיטואציות חדשות".

חטיפים שאוהבים. צילום: מערכת טיים אאוט
חטיפים שאוהבים. צילום: מערכת טיים אאוט

7. אוכל וציוד

כדאי לנסות חטיפים מסוגים שונים – גם למטרות אילוף, אבל גם כדי להבין אם יש רגישות למוצרי מזון מסוימים שלא ידעתן לגביה. אפשר לבדוק על תזונה טבעית ולא להתפשר מיד על אוכל יבש שלעיתים גם פחות בריא. מומלץ שההאכלה תתקיים בתכיפות שמותאמת לגיל הכלב ובשעות קבועות – לא להשאיר את האוכל למהלך היום, על מנת שהכלבה תבין מי המאכיל או המאכילה שלה.

הציוד לכלבים בארץ יקר מאוד, ואפשר להזמין בקלות ובזול מאלי אקספרס מבלי להתפשר על האיכות. בנוסף, בקבוצת "המלצות מוצרים לכלבים" (שמקימתה היא בין ממליצותינו, גילוי נאות) תוכלו למצוא המלצות וביקורות על מוצרים רבים וגם טיפים לאימוץ כלב חדש.

דבר המאלפת: "באוכל לכלבים יש מיליון סוגים ואפשרויות. כלבים הם כמו בני אדם – אוהבים את מה שאוהבים ולא אוהבים את מה שלא אוהבים. אם בוחרים באוכל יבש – ששלושת המרכיבים הראשונים יהיו בשר מהחי. השאר תלוי העדפה. אני אישית ממליצה על תזונה טבעית, קפואה וללא חומרים משמרים – היא בריאה, טעימה ועוזרת מאוד לעיכול של הכלב או הכלבה. מבחינת צעצועים, כדאי לקנות מראש. צעצועי סיליקון הם העמידים ביותר, ואפשר לשלב בהם גם צעצועים שמשלבים בתוכם אוכל שהם תמיד תמריץ חיובי. משחק נכון הוא חשוב מאוד – לכלול בו רדיפה, תפיסה, הבאה, וסוגים שונים של צעצועים. יש אפילו פאזלים לכלבים, בשביל פריקה מנטלית".