שפים בחזית: 23 מסעדות הפיין דיינינג הטובות ביותר בתל אביב

יש יותר פיין מזה? משייה (צילום: אסף קרלה)
יש יותר פיין מזה? משייה (צילום: אסף קרלה)

בפעם האחרונה שהרשימה הזו פורסמה, לפני כשנה, עוד היו לנו חלומות על כוכבי מישלן ישראלים, אבל היום אנחנו אומרים תודה על כל מסעדה שנשארה. ובכל זאת, בין השורדות יש שפע של מסעדות פיין דיינינג מצטיינות בעיר. אלו המסעדות הכי טובות לאכול בהן בגבוה

8 ביוני 2024

בפעם הקודמת שפרסמנו את הרשימה החשובה הזו, העולם נראה אחרת. ימי שיא ההפיכה המשטרית, אחרי משבר הקורונה ובעיצומו של משבר כלכלי – וכל זאת היינו קצת אופטימיים בנוגע לעתיד הפיין דיינינג בישראל, רגע אחרי שהבוחנים של מדריך מישלן סיימו להסתובב בעיר בתמורה למיליוני שקלים ממשרד התיירות. מאז ישראל השתנתה מקצה לקצה, מסעדות נפלו, השתנו, התפתחו והתכווצו – אך הפיין דיינינג עודנו כאן.

>> לכל שכונה קפה: 27 בתי הקפה השכונתיים הכי טובים בתל אביב

מי ידע, מסתבר שאנשים עדיין רוצים להוציא ממיטב כספם (ולא מעט ממנו) כדי לאכול לרגע ברמת חלומות, ואולי לחשוב לשניה קלה שאנחנו נמצאים במדינה נורמלית שאפשר להתעסק בה בבזיליקום גבישי. מי חלם. מטרתנו בסימון המסעדות המצטיינות – עדיין, גם בזמן מלחמה – היא לתמוך בתעשיה במצוקה, אך בעמנו אנו חיים, וברור לנו שבמיוחד בתקופה כזו, רבים מדי האנשים שלא יכולים להרשות לעצמם (או לא מרגישים בנוח) להוציא כל כך הרבה כסף על מסעדת יוקרה. לכן הרשימה מסודרת לפי רמת תמחור – מהיקר, ליקר מאד, ליקר לאללה. את השיקולים אם זה שווה לכם או לא תעשו לבדכם, אבל אלו המסעדות שלא יאכזבו אתכם. אגב, אם הרגשתם שחסרה פה מסעדה כזו או אחרת, אולי תמצאו אותה ברשימת מסעדות הקז'ואל שלנו.

יקר

OPA

אף אחד כבר לא מרים גבה כששפית שיראל ברגר קוטפת פרסים בינלאומיים עבור מטבח שאין בו גרם חלבון מן החי. הנטייה הטבעית היא לשייך את OPA לטבעונות, אך שלמעשה מדובר באטלייה שעושה כבוד לתוצרת חקלאית, ומתייחס אליה כאמנות – וזו גם העדשה שדרכה צריך לשפוט אותו. התפריט משקף את עונות השנה באדיקות וכל פרי וירק זוכים לפרשנות חדשנית ומקורית. בפרפראזה, יש יפות ממנה אך אין יפה כמוה.
החלוצים 8

אופה אופה, סחורה מאירופה. בעצם, מישראל. פופ-אפ OPA. צילום: אליאור חן
אופה אופה, סחורה מאירופה. בעצם, מישראל. פופ-אפ OPA. צילום: אליאור חן

אייבי

העונה השנייה של סדרת הדרמה "הטבח" קיבעה את מעמדם של אייבי ושל שף אסף דוקטור כסטארים, וגילתה את מה שבתל אביב כבר יודעים מזמן – שמדובר במסעדת דגים ופירות ים מצוינת, מקומית עד קצה הסנפיר ונטולת פשרות. הרחבה הקסומה שמחביאה אתכם מרחוב לינקולן, והאוכל המנומק מאוד שמשודר מהמטבח עליו מנצחת שפית אבישג לוי המוכשרת, מייצרים יחדיו ארוחה נפלאה שמתפוצצת מטעמים מקומיים והברקות קטנות.
לינקולן 16

פורל צלוי ומעושן. אייבי. צילום: אסף קרלה
פורל צלוי ומעושן. אייבי. צילום: אסף קרלה

בית תאילנדי

לא בכדי זוהי אחת המסעדות הטובות והמצליחות בישראל: כבר כמעט 30 שנה שבית תאילנדי מצליח לשמור על הרמה, על הווייב הנכון והכי חשוב – על טעמים אותנטיים. בין מחיצות הבמבוק תוכלו להתנסות במנות מחומרי גלם טריים, למשל חלב קוקוס וירקות מחווה שעובדת עם המסעדה. בחדר הפרטי קואה קון לק ("המטבח של גברת לק", השפית ואשתו של הבעלים יריב מלילי) מוגשת ארוחת טעימות מובנית שעושה כבוד למטבח התאי המסורתי.
בוגרשוב 8

באסיה תאכלו כמו אסייתים. בית תאילנדי (אנטולי מיכאלו)
באסיה תאכלו כמו אסייתים. בית תאילנדי (אנטולי מיכאלו)

משייה

"אז איך האוכל במשייה? במילה: פנטסטי. במשפט: כל כך מוצלח, שהזמנו את אותה המנה פעמיים. פעמיים! כלומר, כל האוכל היה נהדר, אבל פעמיים במהלך הארוחה הגיעה לשולחן מנה כל כך טובה, כל כך טעימה, כל כך וואו!, שכל מה שרצינו היה לטעום אותה שוב. זה עד כמה האוכל של משייה מוצלח", כתב המבקר שלנו (כל הפרטים כאן), ומאז משייה רק הולכת ומשתכללת. שף גיא ארש מפליא ללהטט בהתססות וטכניקות בישול חדשניות ומגיש מנות שמעיפות את המוח ומענגות את העין באסתטיקה בין יפן לסנקדינביה.
מנדלי מוכר ספרים 5

בראנץ' שתרצו לטעום. משייה (צילום אסף קרלה)
בראנץ' שתרצו לטעום. משייה (צילום אסף קרלה)

סנטה קתרינה

אחרי שתומר אגאי עבד במטבח של אלן דוקאס, היה יד ימינו של חיים כהן ביפו תל אביב והסתובב להנאתו בטוסקנה, הוא פתח את סנטה קתרינה כמגרש המשחקים שלו. אוכל מקומי שנושק למטבח הסורי, הלבנוני והפלסטיני משקיע יותר בתוכן ופחות בנראות. כאלו הן המנות של אגאי: עשויות באהבה, לא מתיימרות ופשוט טובות.
הר סיני 2

תומר אגאי במגרש המשחקים שלו, סנטה קתרינה. צילום: שרון בן דוד
תומר אגאי במגרש המשחקים שלו, סנטה קתרינה. צילום: שרון בן דוד

יקר מאד

a

מאז פתיחתה בתרועה רמה, a הולכת ומוכיחה שיש דברים בגו, ושהיא לא רק פריטי פייס. שף יובל בן נריה וצוותו מחוללים קסמים ברטבים, התססות וחומרי גלם מיוחדים ומתייחסים למטבח כאל מעבדת ניסיונות – רק השבוע נחשף כי בן נריה מעורב בפיתוח בשר צלופח מתורבת, ואנו עוד זוכרים לו את הרפתקת המנקאי. רמת השאפתנות והתחכום רק הולכת ועולה, וכשמדריך מישלן יגיע סוף סוף לארץ – a היא ללא ספק מועמדת ודאית לכוכב.
דרך מנחם בגין 121

אפורה ביותר וצבעונית עד מאוד. a (צילום: עמית גירון)
אפורה ביותר וצבעונית עד מאוד. a (צילום: עמית גירון)

OCD

מסעדת הדגל של שף רז רהב סגורה מאז השבעה באוקטובר. את מקומה החליף ההמבורגר הנפלא מימי הקורונה שהוחלף מאוחר יותר ב-MAZON, פופ אפ ארוך טווח שרהב מגדיר כ"חוויית קז'ואל פיין דיינינג". אם לא יקרה שום דבר דרמתי, OCD תיפתח שוב בסוף החודש. לא כל מסעדה היתה זוכה בפרווילגיה להישאר ברשימה גם אחרי 8 חודשי המתנה, אבל מכיוון שאנחנו רגילים לתקופת המתנה ארוכה ל-OCD, אנו מהמרים שהיא תחזור לעצמה שלפני המלחמה ואולי אף טובה יותר.
תרצה 17

בשבילנו את הרבה יותר מעשר. מסעדת OCD. צילום: 50Best
בשבילנו את הרבה יותר מעשר. מסעדת OCD. צילום: 50Best

אנימאר

שף הלל תווקולי מפלס את דרכו לפסגה בשקט, ללא יחסי ציבור נוצצים. התפריט משקף את מטבחי הים התיכון במנות אלגנטיות, צבעוניות ומתוחכמות, שנשענות על מקורות השראה מגוונים ועל יד מיומנת ותעוזה. אנימאר דורגה שנתיים ברציפות בדירוג המסעדות היוקרתי 50Best והיא מייצגת את המטבח הישראלי־מודרני במיטבו. עד סוף החודש בימי שישי מציעה המסעדה תפריט "קבלת שקיעה" ב-185 ש"ח לאדם, דיל אטרקטיבי למי שטרם ניסה.
הירקון 87

בונוס: אתם יכולים לנסות את השולחן הכי רומנטי בתל אביב. אנימאר (צילום: אינסטגרם/@animartlv)
בונוס: אתם יכולים לנסות את השולחן הכי רומנטי בתל אביב. אנימאר (צילום: אינסטגרם/@animartlv)

בר 51

זו לא בדיוק מסעדה וגם לא ממש בר. אם תקראו לו גסטרו בר הוא אולי יענה, אך בר 51 הוא הרבה יותר מכך – סדנת יצירה של שף מושיקו גמליאלי (מונא), שהתמקם בחלל מלא נשמה ואווירה ומגיש תפריט שהולם את כל אלה: קרודו וסשימי דגים טריים עם בת טעם מקומית, מנות פסטה עדינות וצלחות שמלוות אלכוהול אל מחוזות של ריגוש וסיפוק גרגרני.
הירקון 59

בר 51 (צילום: נמרוד סונדרס)
בר 51 (צילום: נמרוד סונדרס)

הבסטה

הלוק שוק, הטעם מישלן: המסעדה המינימליסטית למראה בפאתי שוק הכרמל אוספת חומרי גלם עונתיים נחשקים ורעיונות שמלוקטים בשיטוטים בארץ ובעולם, ומחברת אותם לחוויה קצת שיכורה ומלאת תשוקה לבישול, ושיקוף של סלואו פוד במלוא הדרו.
השומר 4

רק עבורו. בורקס סרטנים של הבסטה. צילום: נטע אלונים
רק עבורו. בורקס סרטנים של הבסטה. צילום: נטע אלונים

דריה

לאחר שפרע את השטר באנימאר שלעיל, פנה שף הלל תווקולי ללכת אחר נטיית הלב ופתח במלון הילטון את דריה – מסעדה כשרה שכל מי שדורך בה (כולל מבקרים אכזריים במיוחד) נפעם מעושר הטעמים. מסורת האוכל שסביב דרך המשי מתורגמת לתפריט שמחבר באלגנטיות בין מטבחי פרס, בוכרה והסביבה לטכניקות מודרנית, מעין אלף לילה ולילה בגרסה קולינרית. הנוף והאכסנייה המהודרת הם עוד בונוס.
הירקון 205

ארוחה בלתי נשכחת. דריה ( צילום: אוהד קב)
ארוחה בלתי נשכחת. דריה ( צילום: אוהד קב)

טאיזו

האסייתית הוותיקה של שף יובל בן נריה מציגה פרשנות אישית צבעונית ובועטת לקלאסיקות מהמזרח ומקפידה להשאיר מקום להפתעות וחידושים. לכן גם כשאוכלים דאמפלינג שנחניזי בפעם האלף הטעם נותר מסחרר כבפעם הראשונה, ומוסד שמפגין כזו עקביות וקפדנות ראוי לכל הערכה. טאיזו אינה רק מניה בטוחה אלא ממש יוניקורן.
דרך מנחם בגין 23

לטרוף אותך. לברק שלם מטוגן. טאיזו. צילום: דן פרץ
לטרוף אותך. לברק שלם מטוגן. טאיזו. צילום: דן פרץ

יפו־תל אביב

למרות מעמדו של השף חיים כהן כסלבריטאי־על, קשה לכפור בכנות כוונותיו, שממשיכות להקרין על עבודתו לאורך השנים. יפו־תל אביב משקפת את נקודת המוצא של כהן, אוכל אורפלי של אמא מלווה בהשפעות אירופאיות שרכש במרוצת הזמן. מתוך טאבון שבלב המסעדה מגיעות מנות שפורטות על מיתרי הנפש, מטבח חף מציניות ומהתחכמות, ששואף להזין את הסועדים ברגשות חמימים של ניוקי סרטנים ושישברק (תמצאו אותו ברשימת המנות המיתולוגיות שלנו).
יגאל אלון 98

שישברק לבנה וזעתר. יפו תל אביב (צילום אסף קרלה)
שישברק לבנה וזעתר. יפו תל אביב (צילום אסף קרלה)

מלגו ומלבר

שף מוטי טיטמן מביא ידע שצבר בצרפת וניו יורק וניסיון בעבודת מטבח מורכבת, ומכין מנות עמוקות טעם וסקסיות להפליא. בצלחת מלגו ומלבר משקפת התמקצעות חסרת פשרות וחתירה למצוינות, בשעה שבאווירה ובהתנהלות היא קלילה, קולית ולא מאיימת – שילוב שמייצר מקום כיפי עם אוכל נפלא, כפי יעידו שפים שמגיעים אחרי משמרת לשבת על הבר.
רוטשילד 142

בסיס אירופי, תיבול ישראלי. מלגו ומלבר (צילום בר כהן)
בסיס אירופי, תיבול ישראלי. מלגו ומלבר (צילום בר כהן)

הדסון

הניו יורק סטייקהאוס הוותיק הוא קונצנזוס בכל הקשור לבשר: נתחים מובחרים מיושנים במקרר ענק ונצלים במיומנות שמוציאה מהם את הביס הבשרי המושלם. בסניף הקז'ואל-לייט שברחוב לילינבלום החוויה הטעימה־אך־מכאיבה-לכיס, הופכת למכאיבה קצת פחות.
הברזל 27

הדסון (צילום דן פרץ)
הדסון (צילום דן פרץ)

פופינה

משמעות המילה פופינה היא "מטבח" בלטינית. בפופינה המטבח הוא הלב הפועם וכל תשומת הלב נתונה למתרחש בו. שף אוראל קמחי מגיש מנות אלגנטיות ועל זמניות בתפריט המחולק על פי שיטות בישול שונות: אידוי, כבישה, צלייה, בישול ארוך או אפייה. תענוג.
אחד העם 3

פופינה (צילום יח"צ)
פופינה (צילום יח"צ)

פרא

"עם תפריט שמתחלף כל יום ומאפשר שינויים והמצאות תוך כדי תנועה, ועם הכישרון שנשפך שם כבר עכשיו בכמויות, ברור ש'פרא' הולכת להיות אחת הפינות הכי עמוסות בתל אביב", כתב המבקר שלנו על המסעדה של יוצאי רותי ברודו. מאז פרא מגשימה את התחזית, משווה ומעלה במנות שכבר נכנסו ללקסיקון המקומי (כנף דג ממולאת) ומצליחה לשמור על רעננות ומקוריות כמו ביומה הראשון.
נחלת בנימין 27

יתפרעו שוב? פרא. צילום: עמית ברמן
יתפרעו שוב? פרא. צילום: עמית ברמן

יקר לאללה 

R48

כשמסעדת הדגל במלון היוקרה של קבוצת R2M נפתחה, המבקר שלנו הכתיר אותה כהצלחה וקבע ש"כשאתה מבין שמדובר בארוחה נהדרת משולבת עם קפיצה קטנה לחו"ל עם המארחת המושלמת, זה לגמרי ערב שהוא אחד הדילים הכי משתלמים בעיר". עם פרוץ המלחמה המסעדה נסגרה, ועל פי מקורבים היא עתידה להיפתח ממש בקרוב. כמובן שאין לדעת אם תג המחיר יישאר כמות שהיה (500 ש"ח לאדם), אך אפשר לסמוך על רותי ברודו ועל שף אוהד סלומון שישמרו על רף האיכות הגבוה.
רוטשילד 48

R48 (צילום אסף קרלה)
R48 (צילום אסף קרלה)

ג'ורג' וג'ון

שף תומר טל מלהטט בחומרי גלם מקומיים ועונתיים והחלל המעוצב של מלון הבוטיק דריסקו במושבה האמריקאית עוטף את הארוחה בעטיפה יוקרתית. מכאן השמיים הם הגבול, כשדירוג המסעדות 50Best מעניק את חותמת האיכות הרשמית.
אוארבך 6

ככה פותחים שנה. ג'ורג' וג'ון (צילום חיים יוסף)
ככה פותחים שנה. ג'ורג' וג'ון (צילום חיים יוסף)

היבה

שף יוסי שטרית עושה דברים מדהימים במסעדה שלו, ותפריט בן כ-15 מנות הוא רק אחד מהם. מעבר לאוכל יצירתי, שנשען על מסורת וזיכרונות ילדות אך מעז לעוף לשמיים, ההקפדה על כל פרט בהיבה מכוונת בבירור למישלן – החל בטקס קבלת פנים, עבור בכלי פורצלן בעבודת יד וכלה בתשורה קטנה למזכרת בסוף הארוחה. בשורה התחתונה: אין הרבה חוויות קולינריות ברמה הזאת בישראל.
דרך מנחם בגין 144

יש מסעדות הכי טובות ויש מסעדות מעולם אחר. היבה (צילום: דן פרץ)
יש מסעדות הכי טובות ויש מסעדות מעולם אחר. היבה (צילום: דן פרץ)

טוטו

לאחר תקופת שיפוצים וקורונה פתח שף ירון שלו את מסעדת טוטו בעיצוב חדש. מאידך, טורטליני זנב שור, ניוקי ערמונים ושאר מנות דגל נותרו על מקומם כדי לא להפריע את שלוות נפשו של האלפיון העליון. מה עוד קורה בחלל המעוצב נותר רק לנחש, כי אתר המסעדה שומר על עמימות ברמת FBI. כשהאמצעים הכלכליים מאפשרים, טוטו היא בחירה משובחת.
ברקביץ' 4

פרונטו

שנים רבות חלפו ונהרות יין נמזגו מאז שפרונטו נפתחה כמסעדה איטלקייה. אט אט התרחק שף דיוויד פרנקל מהפורמט הישן ועיצב סדר יום קולינרי חדש, עם שפה אישית ייחודית. השראה סינרגטית מכילה מעט מההיסטוריה הקודמת של פרונטו, בלבוש מקורי, מנומק ומדויק, ברצינות וכבוד שניכרים בכל רביולו.
הרצל 4

פרונטו (צילום: אייל היילברונר)
פרונטו (צילום: אייל היילברונר)

שילה

מה שהתחיל כגסטרו בר חלוצי של שף צעיר, מוכשר ונמרץ, הפך לאחת המסעדות הנחשקות בעיר. התפריט הוא חגיגה של דגה ופירות ים שמוגשת על מפות לבנות באווירה סקסית ולא מחייבת, שקורצת לאורחים שממונם בידם. בחודש ספטמבר צפויה המסעדה לעבור למשכנה החדש ברחוב מונטיפיורי, ואז היא ודאי תהיה עוד יותר מעוצבת, יוקרתית, מצליחה ומוצלחת.
בן יהודה 182

שילה (צילום: אסף קרלה)
שילה (צילום: אסף קרלה)