כמה גאווה: נפתח המרכז הגאה החדש של תל אביב. והוא חתיך לוהט

כן, זה בגן מאיר ולא בהרי ירושלים, נשבעות. המרכז הגאה (צילום: גיא יחיאלי)
כן, זה בגן מאיר ולא בהרי ירושלים, נשבעות. המרכז הגאה (צילום: גיא יחיאלי)

אחרי שנים של שיפוץ והשקעה של 30 מיליון שקל, ייפתח המרכז הגאה החדש של עיריית ת"א-יפו בגן מאיר ביום רביעי הקרוב בדיוק בזמן לוולנטיינ'ס דיי, ויש הרבה מה לאהוב: אודיטוריום חדש, בית קפה חדש, גג מרהיב לאירועים, חדרי סטודיו יפהפיים, אינספור פעילויות והרבה מקום לכולםן. יש סיבה לגאווה

11 בפברואר 2024

הלב מתרחב קצת: השבוע ייפתח בגן מאיר המרכז הגאה החדש, אשר נבנה על ידי עיריית תל אביב-יפו בהשקעה של כ-30 מיליון שקלים. גודלו של המרכז החדש כפול מהמבנה הקודם, והוא מהווה כעת את אחד המרכזים הגאים הגדולים בעולם, כשייחודיותו בכך שהוא מתוקצב ומופעל במלואו על ידי רשות עירונית.

>> בחירות עכשיו: תל אביב-יפו בוחרת ראש ומועצה. המדריך המלא

אירוע הפתיחה החגיגי של המרכז החדש ייערך ברביעי הקרוב (14.2, ולנטיינ'ס דיי), החל מהשעה 19:00 ובמהלכו יתקיימו מיצגים חיים, עבודות פרפורמנס, מופע מחול אינטראקטיבי ומיצב למען החטופים. ב-19:30 יתקיים באולם האודיוטוריום החדש שבמרכז מופע שירי אהבה בהנחיית טלולה בונט ובהשתתפות כמה מהשמות והוודג'ים החמים של עולם הדראג המקומי.

יש מקום לכולםן. המרכז הגאה החדש בגן מאיר (צילום: גיא יחיאלי)
יש מקום לכולםן. המרכז הגאה החדש בגן מאיר (צילום: גיא יחיאלי)

היום בצהריים נערך במתחם סיור מקדים לעיתונאים, ואת הרשמים המלאים ממנו נביא לקראת סוף השבוע, אבל מה יש לומר: הוא יפה, המרכז החדש. חתיך לוהט. לארד. המרכז החדש משתרע על פני 2,170 מ"ר וכלל ארבע קומות, 8 חדרי סטודיו יפהפיים הפונים אל הירוק של הפארק, ואודיטוריום חדיש ומאובזר בעל 180 מקומות ישיבה, אשר ישמש גם כתיאטרון הבית לתיאטרון "המשולש" של המרכז הגאה, עם הצגות מקור ששברו שיאי מכירה בשנתיים האחרונות.

המרכז החדש נפתח בגן מאיר במרכז העיר, אחד מהלוקיישנים השוקקים והאהובים בעיר גם כך, והוא ישרת חברי וחברות הקהילה בכל הגילים ומכל הקשת הלהט"בקית, ויסמל את הפתיחות של העיר תל אביב-יפו כמגדלור של שוויון בארץ במזרח התיכון ולעולם כולו. המרכז יהיה פתוח שישה ימים בשבוע מהבוקר ועד הלילה, ובהמשך יציע גם הצגות ילדים בשבת בבוקר לילדי השכונה והעיר. בעירייה מדגישים כי המרכז פתוח לכלל האוכלוסיות בעיר.

אתה בא לפה הרבה? המרכז הגאה החדש (צילום: גיא יחיאלי)
אתה בא לפה הרבה? המרכז הגאה החדש (צילום: גיא יחיאלי)

עוד אטרקציות? בבקשה: במקום אפשר יהיה למצוא שלוחה מקומית של רשת "קפה עלמה" (יש גם בנווה צדק, אם נתקלתם) ומרפסת פתוחה ומרהיבה שתשמש גם לאירועים ותארח אמנים קווירים בדגש על קהל צעיר. המבנה כולו הוא בעל נגישות מלאה, כשגם באודיטוריום הוצבו מסכי כתוביות. בפן התוכני יכיל המרכז גם חלל תצוגה עבור תערוכות מתחלפות, מגוון קורסים וחוגים חדשים, ואת "צוציגן"- חלל ייעודי לפעילות לילדים והכנה להורות ומועדון גמלאים – מועדון ייחודי מסוגו בישראל.
גם שירות הבדיקות למחלות מין יחזור לפעול מדי שבוע ובסבסוד של העירייה. בין היתר, מפעיל המרכז את הקליניקה לטיפול ולייעוץ המתמחה בליווי של זוגות, יחידים ומשפחות להט"ב.

בית לדראג. האודיטורים של המרכז הגאה החדש (צילום: גיא יחיאלי)
בית לדראג. האודיטורים של המרכז הגאה החדש (צילום: גיא יחיאלי)

המרכז הגאה הוקם בשנת 2008, בעקבות סקר שנערך בשנת 2004 לאיתור צרכיה של הקהילה הגאה בעיר ובעידודו וביוזמתו של חבר מועצת העיר לשעבר, איתי פנקס. ממצאי הסקר העלו שישה תחומי פעילות שקיבלו ביטוי הלכה למעשה במרכז הגאה: תרבות גאה, מרכז חברתי, העצמת ארגוני קהילה, שירותי תמיכה, השכלה ופנאי. עם הזמן הפך לאחד מהסמלים המרכזיים של הקהילה הלהט"בקית בעיר ולחלק בלתי נפרד מארגוני הקהילה הפועלים לקידום שוויון ולמניעת אפליה. המרכז הגאה החדש ימשיך לשים דגש על כלל צורכי הקהילה ולהוות מגדלור של סובלנות והכלה ובעיריית תל אביב-יפור קוראים לכל מי שהוא והיא חלק מהקהילה הגאה – "להגיע אלינו ולהרגיש בבית".

איזה סטודיו אני מתה. המרכז הגאה החדש (צילום: גיא יחיאלי)
איזה סטודיו אני מתה. המרכז הגאה החדש (צילום: גיא יחיאלי)

"המרכז הגאה החדש הוא הפנים של ישראל החופשית, פנים שיש להציג לראווה במיוחד בשנה מורכבת כזו", אמר מנהל המרכז הגאה, רובי מגן. "תל אביב -יפו היא עיר שמהווה מגדלור של ערכי דמוקרטיה ושוויון ובה כל אדם הוא אדם. אני נרגש מאוד לפתוח את הבית החדש שלנו ולרכז אליו את התכניות הרבות שלנו, מסיוע לנשים טרנסיות שנפלטו מביתן, דרך קורסים והכנה להורות ועד להצגות המקור שלנו שמביאות את הסיפור הגאה שלנו לכולן ולכולם".