הדיזנגוף סנטר ישתתף בועידת האקלים בשארם א-שייח

התגעגענו. שוק האוכל בדיזינגוף סנטר (צילום: רן בירן)
התגעגענו. שוק האוכל בדיזינגוף סנטר (צילום: רן בירן)

מנכ"ל הסנטר דן פילץ יציגת בועידה העולמית את פעילות מחלקת הקיימות של הסנטר, שמטרתה היא לאפס לחלוטין את פליטת הפחמן של הסנטר עד 2028 (היא כבר צומצמה ב-64%). יחד עם זאת, הועידה עצמה נתקלת בביקורת בינלאומית - בישראל, אירגון מגמה ירוקה פרש ממנה במחאה

6 בנובמבר 2022

הדיזנגוף סנטר ישתתף בועידת האקלים העולמית של האו"ם, שיצאה לדרך היום בשארם א-שייח שבמצרים, בביתן הישראלי – לצד חברת טבע, חברת שורש (כן, של הסנדלים) וחברת נתיבי ישראל. דן פילץ, מנכ"ל ובעלים משותף של הסנטר אף הוזמן לשאת דברים באירוע, שם יציג את הפעילות הירוקה שהונהגה בדיזנגוף סנטר – המרכז המסחרי הראשון בישראל שהקים מחלקת קיימות, בעקבות פעילות בתחום שהחלה לפני כעשור. "הוכחנו לאורך השנים כי ניתן לבצע שינוי ארגוני אמיתי סביב נושאי הקיימות, ועדיין להיות אירגון רווחי ומצליח", אמר פילץ.

על הפעילות הירוקה של הסנטר כבר כתבנו פה לא פעם. בין היתר, לפני כשנה נחנך בסנטר הקומפוסטר (מתקן למיחזור פסולת אורגנית) הגדול בישראל. הקומפוסטר הוצב בחצר המשק של הסנטר, אורכו כ-10 מטר, נפחו 22,000 ליטר, משקלו ארבעה טון והוא מסוגל לטפל בכחצי טון עד טון פסולת אורגנית ביום ולייצר כ-10 טון קומפוסט בחודש אשר יועבר לשימוש העיריה והציבור; שנה קודם לכן, הם אירגנו סיור אל תוך מאורת העטלפים האגדית שבלב הסנטר.

תמר זנדברג (שרת איכות הסביבה דאז) ומנכ"ל דיזנגוף סנטר דן פילץ בהשקת הקומפוסטר ב-2021 (צילום: רפי דלויה)
תמר זנדברג (שרת איכות הסביבה דאז) ומנכ"ל דיזנגוף סנטר דן פילץ בהשקת הקומפוסטר ב-2021 (צילום: רפי דלויה)

במחלקת הקיימות של הסנטר הצהירו כבר לפני שנה על מחויבות לאיפוס פליטות הפחמן שלו עד לשנת 2028, והם לא הסתפקו בדיבורים: בשנת 2022 דיזנגוף סנטר הפחית את כמות הפליטות שהוא מייצר ב-64% לעומת שנת 2014 (אז החלו למדוד זאת). איפוס הפליטות יהווה נקודת השיא לתהליך של הפחתת פליטות גזי החממה משנה לשנה, תהליך שהחל כבר בשנת 2014, בה פליטות גזי החממה של הסנטר היו 7218 טון שווה ערך פחמן דו חמצני. הפחתה משמעותית זו בפליטות גזי החממה נובעת משילוב של פעולות להתייעלות אנרגטית, ובנוסף מעבר לצריכת חשמל המיוצר מגז, וכן פרויקט לקיזוז פליטות פחמניות באמצעות שתילת עצים.

מבלי לגרוע בדבר מהמחויבות של הסנטר לקיימות, יש לציין שהועידה בשארם א-שייח עצמה יוצאת לדרך כשהיא סופגת לא מעט ביקורת בטענה שהיא מביאה בעיקר להודעות יח"צ ולא למעשים – והפעם גם בגלל שמתקיים במצרים, מדינה עם רקורד זכויות אדם בעייתי. אירגון מגמה ירוקה, אחד מהאירגונים הסביבתיים הותיקים בישראל, אף הודיע בשבוע שעבר כי בוחר שלא להשתתף בועידה ויקיים במקום זאת ועידה אלטרנטיבית בישראל. הם גם ציינו שלאור העובדה כי הועידה מתקיימת במצרים, על אירגונים אזרחיים שהיו אמורים להשתתף בה הוטלו מגבלות רבות על "אירועים לא ממשלתיים ואירועי מחאה… אחד השיאים היה כשנודענו שבעוד לשפעילים זרים מותר יהיה להפגין (במרחק בטוח מהועידה) כנראה שמצרים לא תאפשר לפעילים המקומיים להשתתף בהפגנות. בתור מי שמאמינים במדיניות של צדק אקלימי, פשוט לא יכולנו להישאר אדישים ולתת לזה יד".