התעוררנו. לא נתחשב במי שבא לחרב את אופיה הליברלי של תל אביב

ההפגנה נגד יגאל לוינשטיין ו"בראש יהודי" (צילום מסך: מתוך צילומי הרחפן של שב"פ/ @Sha_b_p)
ההפגנה נגד יגאל לוינשטיין ו"בראש יהודי" (צילום מסך: מתוך צילומי הרחפן של שב"פ/ @Sha_b_p)

זאת לא הפעם הראשונה שיגאל לוינשטיין החשוך הוא אורח כבוד בגרעין התורני "בראש יהודי" שהתנחל בלב העיר. מנסים לבלבל אותנו בקריאות "איפה הליברליות שלכם", אבל הציבור הליברלי התעורר ולא יאפשר להשליט ציביון דתי על שכונות חילוניות ולכפות הפרדה מגדרית במרחב הציבורי // טור דעה

"אנחנו גאים בהדתה שלנו, אנחנו לא מתביישים בהדתה. אנחנו אומרים הלוואי וכל הציונות הדתית תעסוק בהדתה".
כך נפתח ראיון גלוי ומקיף עם ישראל זעירא, מי שעומד בראש הגרעין התורני "בראש יהודי" מתל אביב, בערוץ הבית שלו, ערוץ 7. בהמשך ידבר שם על חשיבות השליחות ויקרא לזוגות דתיים לבוא ללמוד ולהשתלב בשליחות, כלומר במהלך להשליט ציביון דתי על שכונות חילוניות ברחבי העיר.

אתמול הביא זעירא למרכז שלו כמרצה את מורו ורבו, יגאל לוינשטיין, ההומופוב והמיזוגן הגאה מישיבת עלי, זה שקרא לקהילה הגאה "סוטים" ולנשים בצבא "לא חמות…לא יודע מי יסכים להתחתן איתן". לוינשטיין הוא פעיל מרכזי במפלגת נועם, שהנציג שלה בכנסת הוא אבי מעוז, האיש שקיבל את המפתחות לחינוך הערכי של ילדינו. זו לא הפעם הראשונה שהאיש החשוך הזה הוא אורח הכבוד של הגרעין התורני.

את התפילה הקודמת בהפרדה שלהם הוביל שמואל אליהו שבין פניניו – "לנקום בחילונים, להסתער עליהם, להחזיר להם את הילדים בתשובה". אותו אליהו אמר על להט"ב – "לקרוא להומואים חולים זה מעודן"; לשירות נשים בצה"ל – "ערבוב שמחליש את צה"ל"; ובנוסף קרא לא להשכיר דירות לערבים בצפת. וכן, זה לא סתם שאני לא מכנה איש מהם בתור "רב" – האנשים האלה ממיטים בושה על היהדות שיש בה רבנים משכמם ומעלה. לא אלו.

>> ראש משיחי: מה מסתתר מאחורי הגרעין התורני "בראש יהודי"?
>> כאב ראש יהודי: תפילה בהפרדה בכיכר דיזנגוף זו רק ההתחלה

עכשיו מנסים לקנות אותנו במתק שפתיים של "אחים אנחנו" ולבלבל אותנו בקריאות להתחשבות וכבוד לאחר ו"איפה הליברליות והפלורליזם שלכן", אבל הציבור הליברלי התעורר. אנחנו התעוררנו. להסכים לדרישה שלהם זה בגדר יריה לעצמנו ברגל. אתם זוכרים? הדתה היא השליחות! ובשמה הם גם פועלים כדי להיכנס למערכת החינוך החילונית, והורים בכל רחבי העיר הם שעומדים על המשמר כדי למנוע מזה להתקיים. לדעות החשוכות שלהם יש כבר דריסת רגל במשרד החינוך.

אי אפשר לנתק את אופי האנשים ומטרותיהם מהדרישה שלהם לאפשר הפרדה מגדרית בתפילות יום כיפור בכיכר דיזנגוף. הם פה בשביל לדאוג לשליחות שלהם והם עושים את זה מהמקפצה. מה שהיה פתרון לימי קורונה והתקבל כאירוע ציבורי מרגש של תפילה במרחב הפתוח, הפך להשלטת דורסנות משיחית והפרדה מגדרית על המרחב הציבורי של כולנו. פתאום התפילה עצמה כבר לא חשובה אלא ההפרדה. בלעדיה, הם הודיעו, לא תתקיים תפילה.

יש 482 בתי כנסת בתל אביב יפו שמאפשרים את כל מגוון התפילות ולמצער את כל מגוון ההפרדות. אם רוצים המתפללים או המתפללות בהפרדה, שיתכבדו להפריד ולהיפרד בבית הכנסת הקרוב לביתם, ומי מאיתנו שחיבבו תפילה משותפת במרחב הפתוח ימצאו את הרבנים שירצו בחפץ לב לקיים תפילה שכזו. כיכר דיזנגוף אינה בית כנסת. היא מרכז חברתי לבילוי והתכנסות ומנוחה, והיא נועדה לכולם. באמת לכולם. לא יעלה על הדעת שהעירייה תיתן יד לכך שרק גברים יקבלו את המרחב ונשים יידחקו מאחורי מחיצות בתוך כיכר ציבורית.

אני גרה ברמת החייל שבליבה ישיבת חסידי גור. בשכונה ליד, נווה שרת, יש משפחות שלמות של אברכים והחיים בצוותא לא הגדילו מחלוקת בשום שלב. אנחנו חולקים את המרפאה, את קופת החולים, את הסופר ואפילו את הבריכה בלי שהדבר יהיה בעיה. בשום שלב לא עלתה הדרישה לחלק את המרחב הציבורי לתפילה נפרדת. גם בקורונה היו מניינים בחוץ – הפרדה מרצון? אין בעיה. הפרדה של המרחב – לא!

הפרדה היא לעולם הדרת נשים. איכשהו עוד לא קם גאון הדור שיציע שנשים יקבלו את קדמת הבמה או האוטובוס. אם נאפשר בתל אביב הפרדה ביום כיפור, תבוא דרישה להפרדה בכל שישי ואז בשירותים הציבוריים ובקופת חולים ובספריה ובכל מקום. ומה שיקרה בתל אביב, יתרחש אחר כך בכל הארץ.

רשימת "חוזה חדש מרצ הירוקה". בקדמת התמונה בחולצה אדומה: הדס רגולסקי (צילום: אלדד רפאלי)
רשימת "חוזה חדש מרצ הירוקה". בקדמת התמונה בחולצה אדומה: הדס רגולסקי (צילום: אלדד רפאלי)

תל אביב-יפו צריכה להיות המגדלור הליברלי של ישראל כולה, המקום שבו המרחב הציבורי בטוח לנשים והשוויון הוא ערך עליון. הגיע הזמן להפסיק להתנצל על כך שהשוויון חשוב בעינינו יותר מהתחשבות בחשוכים שבאים לרמוס את אורחות חיינו ולחרב את אופיה הליברלי של העיר הזו. אז לא מתנצלות ועומדות על שלנו: הפרדה מגדרית – לא אצלנו.
>> הדס רגולסקי היא מועמדת מטעם רשימת חוזה חדש מרצ הירוקה למועצת העיר תל אביב-יפו