הקרב על הלנה רובינשטיין: "משפחת עופר, תל אביב לא למכירה"

עיר תרבות או עיר טייקונים. מפגינות נגד מחיקת הלנה רובינשטיין (צילום: המטה להצלת הלנה)
עיר תרבות או עיר טייקונים. מפגינות נגד מחיקת הלנה רובינשטיין (צילום: המטה להצלת הלנה)

עשרות מפגינות מחופשות לשופטת רות ביידר גינזבורג ז"ל הגיעו אמש לבית המשפט, עם פתיחת העתירה נגד עיריית ת"א-יפו ומחיקת שמה של הלנה רובינשטיין מהביתן לאמנות מודרנית לטובת הטייקון איל עופר תמורת חמישה מיליון דולר בלבד. העותרות: "מגמה מסוכנת של הדרת נשים מהמרחב הציבורי"

אם חלפתם אתמול ברחוב וייצמן ליד בתי המשפט, אולי נתקלתם בכמה עשרות מפגינות מחופשות לשופטת בית המשפט העליון האמריקאי, רות ביידר גינזבורג ז"ל, ולא רק כי פורים עכשיו. ההפגנה, תחת הכותרת "משפחת עופר, ת"א לא למכירה", כוונה נגד עיריית תל אביב-יפו ומוזיאון תל אביב לאמנות, סביב החוזה שנחתם בין העירייה, המוזיאון והטייקון איל עופר, לפיה יימחק שמה של הלנה רובינשטיין מביתן האמנות שתרמה להקמתו בשדרת תרס"ט, ובתמורה ל-5 מיליון דולר ייקרא הביתן על שמו של עופר. באותו הזמן, בין כותלי בית המשפט לעניינים מנהליים, נידונה עתירתם של עו"ד מיקי רויטמן ועותרים נוספים כנגד החוזה של משפחת עופר עם המוזיאון והעירייה.

משפחת עופר רוצה, משפחת עופר קונה. ביתן הלנה רובינשטיין (צילום: ליאור גולגר • Lior Golgher, מתוך אתר פיקיויקי)
משפחת עופר רוצה, משפחת עופר קונה. ביתן הלנה רובינשטיין (צילום: ליאור גולגר • Lior Golgher, מתוך אתר פיקיויקי)

לפי העותרים, "העירייה התקשרה חוזית עם איל עופר ללא עמידה בנהלים ועל ידי הטעיית הציבור בנוגע להנצחתה של הלנה רובינשטיין ז״ל". בנוסף, לטענתם, עיריית ת"א-יפו לא פרסמה ברבים את החוזה שלה עם הלנה רובינשטיין המסדיר את הנצחתה ותרומותיה למוזיאון. חוזה זה גם לא הוצג בפני חברי מועצת העיר או בפני בית המשפט, כפי שדרשו העותרים.

>> מוחקים ובוכים: בדקנו כיצד נשים אינן מונצחות בתל אביב
>> כל יום הוא יום האישה: עסקים תל אביבים שווים בבעלות נשים

שופט בית המשפט המחוזי, סגן הנשיא ארז יקואל שדן בעתירה, ביקש מהצדדים להגיע לפשרה לפני דיון נוסף שנקבע בעתירה. "יש לשקול אפשרות לגיבוש מתווה מוסכם על הצדדים", אמר השופט יקואל. "אפשר לנצל את ההזדמנות שנקרתה כאן, יצירתיות היא שם המשחק ויש את מיטב המוחות במשחק. עלינו לדון במרחב הציבורי היקר לכולנו כאן, האם אפשר לקדם את הייצוג הנשי במרחב הציבורי שחסר".

מגמה מסוכנת של הדרת נשים. עו"ד מיקי רויטמן (צילום: המטה להצלת הלנה)
מגמה מסוכנת של הדרת נשים. עו"ד מיקי רויטמן (צילום: המטה להצלת הלנה)

עו"ד מיקי רויטמן, מובילת העתירה, אמרה כי "עיריית ת"א-יפו לא עשתה את המאמץ הנדרש להשאיר את נוכחותה של הלנה רובינשטיין במרחב הציבורי. הסרת שמה של הלנה רובינשטיין, שהייתה תורמת נדיבה ואישה מעוררת השראה, הוא מהלך נוסף של הדרת נשים מהמרחב הציבורי בישראל בכלל ובתל אביב פרט. מבדיקה שערכנו, יש בתל אביב כ-70 רחובות על שם נשים לעומת כ-1,100 רחובות על שם גברים – שישה אחוזים בלבד. המצב הנוכחי הוא מצב בלתי נסבל שבו נערות ונשים צעירות לא פוגשות כמעט בכלל נשים שמונצחות במרחב הציבורי. הסרת שמה של הלנה רובינשטיין היא חלק מהמגמה המסוכנת הזו שאנו מעוניינות למנוע. לא ניתן למחוק נשים מהמרחב הציבורי".