בלי משחקים: המקום האופנתי והיקר נסגר, ובמקומו נפתח בר יין עדכני

פריז בתל אביב. ג'וס (צילום: חיים יוסף)
פריז בתל אביב. ג'וס (צילום: חיים יוסף)

מבטיחים פה מחירים נגישים, תפריט יין אטרקטיבי וגישה קז'ואלית שתאפשר לבקר פה גם 3 פעמים בשבוע. האם מדובר בסנונית ראשונה שתבשר על מגמה חדשה בקולינריה המקומית? זה מה שאנחנו יודעים

28 בדצמבר 2021

יש מסעדות שנסגרות ברעש, אחרות מתפיידות בדממה. 'שחקי שחקי' שייכת לקטגוריה השנייה. בר אוכל שלהקמתו חברו שמעון משל (אורקה, קפה נח, פיקוק ועוד) ויהלומה, פיגורות עם קבלות בקולינריה התל אביבית, לא שרד את הקורונה. בקבוצות הפודיז נחשב שחקי שחקי למקום מוערך, אך רבים חשבו שהתמחור בו גבוה מדי.

כעת פותח משל באותו חלל בר יין בשם JUS. בראשו יעמוד אדר לוטן, מי שהתחיל כסו שף של יהלומה והתקדם בתום הסגר הראשון לעמדת שף. בידיעה לתקשורת מתוארים "תפריט מקומי-עונתי הנשען על גישת ניאו-ביסטרו פריזאי" ו"שירות וחוויה קז'ואלים ויום יומיים".

האמנם? משל פוסק בוודאות שזו לא אותה גברת בשינוי אדרת ומספר שעל אף שהמקום נפתח כעת, התכנית להקמתו מתבשלת כבר שנה.

השראה מבתי יין באירופה. JUS (צילום: חיים יוסף)
השראה מבתי יין באירופה. JUS (צילום: חיים יוסף)

"שחקי נפתח ערב הקורונה ומאז כל העולם השתנה. תל אביב הפכה לעיר הכי יקרה בעולם, ובמציאות שבה אנחנו חיים מי שאינו מגיב לשינויים אינו מבין את התחום. שחקי נתפס כמקום להגיע אליו ביום הולדת כשמישהו אחר משלם את החשבון, אפילו כשלדעתי הוא לא היה יקר כל כך. הדרמה הפיננסית האמיתית במסעדנות היא עלות כוח האדם. כדי להוריד מחירים וקיצרנו את שרשרת העובדים – ללא מארחת וטלפניות, ובמטבח פחות טבחים עובדים על צלחת. בסופו של דבר הפעולה הזו מתבטאת בעלות ללקוח".

על מה נשען הרעיון? 
"אדר הוא שף בן זמנו בדומה לשפים שפועלים כיום באירופה – אנשים צעירים שמודעים ליכולותיהם ומודעים לתחום לא רק בהיבט הקולינרי. בפריז שפים צעירים רוצים לעבוד במקומות תוססים וחיים ופחות לשרת את האדון שנקרא מדריך מישלן. כך נפתחים בתי יין מהודקים, טובים ולא פורמליים אך עדיין עם סטייל, גישה וידע. זה המודל שאנו הולכים עליו".

אדר לוטן, ג'וס (צילום: חיים יוסף)
אדר לוטן, ג'וס (צילום: חיים יוסף)

יין הוא השחקן העיקרי בג'וס – כ־400 לייבלים מהארץ והעולם, כולל יקבי בוטיק כגון יעקב אוריה, יקב בר מאור ויקב חרשים. לוטן ואשת הגסטרונומיה רוני טל בחרו יינות ביודינמיים וטבעיים שייצורם כרוך בהתערבות מינימלית ויינות מארצות עולם ישן (צרפת, איטליה, ספרד וגרמניה) וממדינות הבלקן. תפריט האוכל נשען על מנות קטנות, ביסים בעגה המקובלת. תמצאו בו נקניקים וגבינות מחו"ל ובייצור ביתי, גרסאות מקור לצ'יזבורגר, סלט קיסר וקצ'ו א פפה, ברוקולי עם קרם מיסו מקומי ורסק תפוחים ובייבי תמנונים על קטשופ סלק ושמנת חמוצה.

ג'וס (צילום: חיים יוסף)
ג'וס (צילום: חיים יוסף)

מחירי המנות, עקב אכילס של שחקי שחקי, צפויים לעמוד על 19-70 ש"ח. "זוג יכול לשבת על בקבוק יין וכמה ביסים מבלי להרגיש שעשקו אותו", מסביר לוטן. משל מוסיף ש"אנחנו מנסים לייצר מקום שאפשר להגיע אליו ביום יום, לא יעד להגיע אליו פעם ב. העובדה הזו חייבת להגיע לידי ביטוי במספר אספקטים כמו אוכל, נגישות ואווירה. אין מה לעשות – כשרוצים לשבת לדרינק וצריך לעבור שלושה אנשים בדרך, הטקס הזה קצת מכביד על התשואה. אנחנו רוצים ליצור מקום שאפשר להגיע אליו פעמיים-שלוש בשבוע מבלי להסס".
JUS, טשרניחובסקי 4, תל אביב, 03-774-4511, החל מיום חמישי (31.12), ראשון-שבת מ־18:00