בדקנו: אלה השכונות ששברו שיאים בזינוק מחירי השכירות בעיר

מרגישה בטוחה יותר. הדר יוסף (צילום: Ori~ - וויקימדיה By CC)
מרגישה בטוחה יותר. הדר יוסף (צילום: Ori~ - וויקימדיה By CC)

באיזה שכונות זינקו מחירי השכירות בצורה הדרמטית ביותר השנה? מיהי השיאנית המפתיעה בעליית מחירי דירות שלושה חדרים? ולמה כולם רוצים לגור בצפון הישן? מחלקת המחקר של Madlan בדקה ואספה את נתוני עליית מחירי השכירות בשכונות המבוקשות ב-2022 והתוצאות מעוררות השתאות

מחירי השכירות בתל אביב מזנקים, כל ילד בעיר כבר יודע את זה, אבל שם המשחק עכשיו הוא לדעת איפה הם מזנקים בעשרות אחוזים והיכן העלייה מתונה יותר. מחפשי הדירות לשכירות כל כך נואשים שגם שכונות מרוחקות שבעבר נחשבו לטריטוריה לא נודעת הן אופציה, אבל האמת היא שגם מעבר לקווי הירקון והאיילון אין אחידות בשיעור עליית המחירים וישנן שכונות מבוקשות שבהן העלייה גבוהה ממש כמו בשכונות המרכז. ב-madlan, האתר השימושי לקונים ושוכרים, הסכימו לסייע לנו להפסיק לנחש על סמך אנקדוטות ותחושות בטן ויש לנו עכשיו נתונים קשיחים.

>> משבר הדיור: האמת היא שלא יעזור לכם לעזוב את תל אביב
>> השכונות הבאות שלכם: לאן תעברו לגור בעשור הקרוב?
>> המדריך המלא: כך תגנו על עצמכם מפני שכירות לא הוגנת

ב-Madlan בדקו את עליית מחירי השכירות ב-2022 לעומת המחירים ב-2021 בכמה מהשכונות המבוקשות בעיר, הבדיקה נעשתה לגבי דירות של 2, 3 ו-4 חדרים ומתייחסת למחירי השכירות הממוצעים בשכונה על פי עסקאות תיווך שנעשו ודווחו במהלך השנה, והתוצאות מרתקות ומדכאות כאחת. נתחיל מדירות ארבעה חדרים לשכירות, סחורה מבוקשת בכל רחבי העיר בקרב משפחות צעירות, קטגוריה שבה נרשמו הזינוקים הגבוהים ביותר השנה עד כה:

דירות ארבעה חדרים: קפיצה משוגעת

הנתונים בקטגוריה זאת מעוררי השתאות: בחלקו הצפוני של אזור הצפון הישן, בין ז'בוטינסקי לאוסישקין ובין הירקון לאבן גבירול, קפצו מחירי הדירות להשכרה בלא פחות מ-49 אחוז השנה לעומת 2021 והן מושכרות כעת במחיר ממוצע פסיכי לחלוטין של 13,750 שקלים לחודש. את המקום השני תופסת פלורנטין המתברגנת עם עלייה של 40 אחוזים (12,000 שקלים לחודש בממוצע) ומאחוריה יד אליהו עם הג'נטריפיקציה המואצת שהיא עוברת (23 אחוזים, 6,940 שקלים לחודש בממוצע). שכונת הצפון הישן (מרכז) והצפון הישן (דרום-מערב) תופסות גם את המקום הרביעי והחמישי ברשימה (עלייה של 20 ו-19 אחוז בהתאמה).

כולם רוצים צפון ישן, והנה סיבה טובה. פארק הירקון (צילום: שאטרסטוק)
כולם רוצים צפון ישן, והנה סיבה טובה. פארק הירקון (צילום: שאטרסטוק)

דירות שלושה חדרים: שיאנית מפתיעה

חלק הארי של הדירות להשכרה בעיר נתפס בידי דירות שלושה חדרים, ואת הזינוק הגדול ביותר בקטגוריה זו רשמה שיאנית מפתיעה: שכונת הדר יוסף המרוחקת והלא פופולרית במיוחד ראתה השנה עלייה של 47 אחוז (!) במחירי דירות שלושה חדרים להשכרה, ככל הנראה תוצאה של הביקוש הגבוה לדירות בגודל זה מצד צעירים ומשפחות צעירות שעובדות ברמת החייל הסמוכה. הזינוק הנ"ל יצר אנומליה לפיה זול יותר לשכור בשכונה דירת ארבעה חדרים. במקום השני נמצא אזור כיכר המדינה בצפון הישן, שרשם עלייה של 24 אחוז בקטגוריה זו  (ומשקפת מחיר ממוצע של 9,130 שקלים לחודש), כשלמקומות הבאים מגיעות שכונת לב העיר (23 אחוז), הצפון הישן דרום-מערב (20 אחוז), והצפון הישן מרכז (18 אחוז).

המשפחות הצעירות נוהרות לשכונה. חלוקת עצים בהדר יוסף (צילום באדיבות דוברות עיריית תל אביב-יפו)
המשפחות הצעירות נוהרות לשכונה. חלוקת עצים בהדר יוסף (צילום באדיבות דוברות עיריית תל אביב-יפו)

דירות שני חדרים: לב העיר בלי לב

קטגוריית דירות השני חדרים פופולרית במיוחד בקרב רווקים, ודווקא בה נרשמו העליות המתונות ביותר (כולל ירידות קלות באחוזים ספורים בשכונת הדר יוסף ובשכונת נווה חן הדרום-מזרחית). את הקטגוריה מובילה שכונת לב תל אביב באזור המערבי שלה (בין בוגרשוב לדרום אלנבי ובין הרברט סמואל לקינג ג'ורג'), עם עלייה לא מתונה בת 25 אחוז שמשקפת מחיר ממוצע של 7,870 שקלים בחודש. אחריה ברשימה מתייצבת פלורנטין (עלייה של 18 אחוז) ובעקבותיה נושפות יד אליהו ולב תל אביב (13 אחוז כל אחת) והחלק המרכזי של הצפון הישן (סביב כיכר רבין) עם עלייה של 12 אחוז.

לב העיר המערבי מבוקש מתמיד. רחוב בוגרשוב (צילום: Shutterstock)
לב העיר המערבי מבוקש מתמיד. רחוב בוגרשוב (צילום: Shutterstock)

>> כל הנתונים בכתבה מנתונים נאספו ונותחו בידי מחלקת המחקר של madlan