ויו לה רזיסטנס!

תלמידי החוג ללימודי צרפת באוניברסיטת תל אביב יוצאים למאבק נגד סגירתו. גורמים בכירים בפקולטה מאשימים את ראש החוג

חירות מובילה את העם
חירות מובילה את העם

"כל פרידה היא מוות קטן", אומר פתגם צרפתי ידוע. גם תלמידי ומרצי החוג לתרבות צרפת באוניברסיטת תל אביב מרגישים זאת כעת, לאחר שלמדו לפני כחודש על הפסקת ההרשמה לחוג החל מהשנה הבאה, ולמעשה – על סגירתו, כפי שנחשף לראשונה בעיתון "הארץ". אמנם לסטודנטים שנמצאים בעיצומו של התואר הובטח כי יוכלו לסיימו, אבל הם יהיו האחרונים שיוכרו כבוגרי החוג. חברי הסגל הזוטר, רובם מרצים בעלי דוקטורט, כבר זומנו לשימוע לפני פיטורים על ידי ראש החוג, פרופ' מישל בוקובזה־קאהן, בעוד המרצים מהסגל הבכיר צפויים ״להתפזר״ בין החוגים אחרים באוניברסיטה.

קראו עוד: לי פלר, בוגרת החוג – "אין טעם להשאיר בחיים חוג שמתעקש להיות בלתי רלוונטי"

תלמידי החוג החליטו לא לעמוד מנגד בזמן שסוגרים עליהם את האור. ביום חמישי האחרון יצא מבניין החוג מסע הלוויה, שבמסגרתו צעדו תלמידים וחברי סגל זוטר וקראו שירה צרפתית, ומאות תלמידים הצטרפו לעמוד הפייסבוק שנקרא "לא לסגירת החוג ללימודי צרפת". תלמידית החוג גלי פרוינד (23), מספרת שהמאבק הולך בקרוב לעלות מדרגה: "בשבוע הבא יש לנו פגישה עם רקטור האוניברסיטה, שבה נבקש להראות שאנחנו עדיין פה ולא אמרנו נואש, ולאחר מכן נעשה מסע יח"צ", היא מבטיחה. "אנחנו רוצים שהחוג ימשיך להתקיים, בשבילנו ובשביל הבאים אחרינו, וכרגע עיקר הפעילות שלנו היא להשארת ההרשמה לשנה הבאה פתוחה, כי סגירתה היא מכה אנושה לחוג״.

פרוינד מסבירה שהם לא זכו לגיבוי שציפו לו מצד חלק מהמרצים: ״לכאורה יש כאן מאבק משותף של הסטודנטים והסגל הבכיר של החוג, אבל זה לא המצב באמת. הסגל הבכיר, בניגוד לסגל הזוטר, הוא בעל קביעות ולכן הם כבר מצאו, או בקרוב ימצאו, 'בית' חדש בחוגים האחרים. לא הייתה מצדם שום הושטת יד לעברנו ואפילו כשפנינו אליהם לא זכינו להיענות, אלא לדקלום של עמדת האוניברסיטה״.

לפי הגורמים האחראיים, לסגירה של החוג שלוש סיבות עיקריות: נתוני הרשמה נמוכים, היעדר מרצים ומימון בלתי מספק. פרוינד טוענת שיש סילוף של העובדות: "לפי מה שהצלחתי לדלות מהסגל הבכיר יש היום יותר מ־100 סטודנטים בחוג. בחוג ללימודים קלאסיים, לדוגמה, יש פחות אבל הוא נשאר פתוח״.

לגבי היעדר המרצים, פרוינד טוענת כי נעשה "ייבוש מכוון" של החוג, לדבריה. "בעבר היו כעשרה אנשי סגל בכיר, לעומת החמישה שקיימים היום, מתוכם שתיים יצאו לפנסיה בסוף השנה ולא יוחלפו. זה תהליך מתמשך ואחיד, שבו אנשי סגל בכיר עוזבים ולא מוחלפים, כאשר הדבר משמש אחר כך כתירוץ לחוסר תפקודו של החוג״.

גורם בכיר בפקולטה למדעי הרוח, שביקש להישאר בעילום שם, טוען שהסיבה לסגירת החוג היא שונה ממה שטוענת האוניברסיטה ומה שסוברת פרוינד. ״לאחרונה ביקשה ראש החוג, פרופ' מישל בוקובזה־קאהן, את העברתה לחוג לספרות, דבר שהיא עשתה מבלי ליידע את שאר חברי הסגל", אומר אותו גורם. "כאשר הדיקן קיבל את ההודעה על כך, הוא כינס את חברי החוג והודיע להם שבהתחשב בעזיבתה לא ניתן יהיה להמשיך לקיים את החוג כתקנו עם כמות אנשי הסגל הנותרים״. אותו גורם מבקש להבהיר כי האוניברסיטה לא תכננה לסגור את החוג אלמלא המהלך הזה.

תגובת אוניברסיטת תל אביב:

"בכוונת האוניברסיטה להמשיך ואף לחזק תוכניות לימוד בתרבות צרפת. בשלב זה, הפקולטה למדעי הרוח בוחנת חלופות לאופן הפעלת הלימדים בתוכניות אלה. סטודנטים הלומדים בחוג ימשיכו את לימודיהם לתואר במתכונת הרגילה. סטודנטים חדשים יצטרפו לתוכנית לימודים במתכונת החדשה. אין זה נכון שהיה תהליך של 'ייבוש החוג'. בשלוש השנים החארונות העמידה הנהלת האוניברסיטה אמצעים תקצביים לחוג לצרפתית וכן משרה חדשה. כאמור הפקולטה בוחנת חלופות לאופן הפעלת החוג במתכונת חדשה. השימוע אינו עומד עתה הפרק".