אמנות זה עסק לשניים: 5 זוגות שיוצרים אמנות

תפיסת האמן המתבודד הושרשה בתרבות המערבית לאורך מאות שנים, אך בעשרות השנים האחרונות החלו לצוץ יותר ויותר זוגות אמנים, המעדיפים את הפעולה המשותפת על פני הפעולה היחידאית. בעוד שחלקם חולקים מערכות יחסים אמנותיות בלבד, אחרים ממשיכים את הזוגיות גם בחייהם האישיים. דריה אלופי יצאה לבחון איך נראית זוגיות אמנותית

הפאוור קאפל של אמנות הרחוב הישראלית - ניצן מינץ ודדה (צילום: לירון אראל)
הפאוור קאפל של אמנות הרחוב הישראלית - ניצן מינץ ודדה (צילום: לירון אראל)
16 בינואר 2019

דדה וניצן מינץ

בעבודות של דדה (Dede) וניצן מינץ, הפאואר-קאפל של עולם אמנות הרחוב הישראלי, בוודאי כבר נתקלתם בעבר. הפלסטרים של דדה נמצאים בכל חלקה טובה בעיר והשירים של המשוררת הפלסטית ניצן מינץ, שמעטרים בין היתר את הכניסה לבר הכולי עלמא, הפכו כבר מזמן לחלק אינהרנטי מהנוף התל אביבי. אבל מעבר להצלחה של כל אחד מהאמנים בנפרד, השניים נמצאים בזוגיות כבר שש שנים, במהלכה התחילו ליצור יחד עבודות שמשלבות את היצירות הפיגורטיביות של דדה עם הטקסטים של מינץ. הפרשנות השונה של כל אחד מהם לנושאים זהים, שאותה הם מבטאים בעבודות המשותפות, מאפשרת דיאלוג פורה ורב גוני, שהוביל את בני הזוג להציג את יצירותיהם גם בחללי אמנות רשמיים. בשנתיים האחרונות ההצלחה של דדה ומינץ המריאה גם אל מעבר לים, וכיום עבודות אמנות של הזוג מעטרות את קירות ברלין, פראג וניו יורק.

ניצן מינץ ודדה (צילום: לירון אראל)
ניצן מינץ ודדה (צילום: לירון אראל)


מרינה אברמוביץ' ואולי

אחת מאמניות הפרפורמנס הידועות בעולם, מרינה אברמוביץ, הייתה במשך שנים חלק מצמד אמנותי-רומנטי שתוצריו האמנותיים נבעו, בין היתר, גם מן האופי הסוער של מערכת היחסים הרומנטית שניהלו האמנים. מרינה ובן זוגה דאז, אולי (Ulay), חיו ועבדו יחד למעלה מעשור בשנות ה-70 וה-80, שבמהלכו יצרו עבודות פורצות דרך באמנות גוף ומיצג. בעבודות שונות, הם עמדו עירומים זה מול זה במעבר דלת צר בגלריה בבולוניה כשהקהל עובר ביניהם, סתרו זה לזו במשך עשרים דקות רצופות, ואחזו בחץ ובקשת כאשר החץ מכוון לליבה של האמנית. ב-1988, לאחר פרפורמנס שבו הם צעדו על החומה הסינית מכיוונים מנוגדים ונפגשו באמצע הדרך, החליטו השניים להיפרד. מערכת היחסים האמוציונאלית של אברמוביץ ואולי המשיכה גם לאחר הפרידה והשנאה ביניהם החריפה עם השנים, דבר שהפך את הווידאו מהמפגש המרגש שלהם בתערוכה של אברמוביץ' במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק (MoMA) בשנת 2010 לוויראלי.

גיל ומוטי

צמד האמנים הישראלי גיל ומוטי לקח את המילה "צמד" לשלב הבא. גיל נאדר ומוטי פורת הכירו בתחילת שנות ה-90 כששניהם היו סטודנטים בבצלאל. לאחר תקופה בה הזוגיות שלהם הייתה רומנטית בלבד, החליטו בני הזוג לאחד כוחות גם בפן האמנותי. עבודות המיצב שלהם כוללות לעיתים קרובות את נוכחות האמנים עצמם בסיטואציות אינטימיות ויומיומיות וכך מאפשרות דיון על הגבול בין הפרטי לציבורי. הקשר בין החיים האישיים לבין הפעולה האמנותית נוכח בכל פעם שהשניים יוצאים מהבית – גיל ומוטי מתלבשים באופן זהה לחלוטין כשהם נמצאים בפומבי (כולל תסרוקת תואמת!), נמנעים מלהיראות בנפרד ואפילו טקס חתונתם הפך לפעולה אמנותית לכל דבר. בני הזוג העידו שהם נמצאים יחד 24 שעות ביממה וחולקים זה עם זה כל חוויה בחייהם. אם זו לא זוגיות במלוא מובן המילה, אז מה כן?

גיל ומוטי. מתוך עמוד הפייסבוק של האמנים
גיל ומוטי. מתוך עמוד הפייסבוק של האמנים


ג'ייק ודינוס צ'פמן

זוג האחים הבריטים ג'ייק ודינוס צ'פמן פועלים יחד מתחילת שנות ה-90 וידועים (לעיתים לשמצה) בתכני יצירות האמנות שלהם. לאורך השנים עסקו האחים בנושאים שנחשבים לטאבו גמור והצליחו לעצבן לא מעט צופים ומבקרי אמנות. הצ'פמנים יצרו מיניאטורות של חיילים נאצים, תיארו בפרוטרוט סצנות עינוי וגיהנום, הפכו את רונאלד מקדונלד לישו הצלוב והוסיפו "קישוטים" ליצירות אמנות שצייר היטלר. אין זה מפתיע שהתגובות לאמנות שלהם נעות בין הרמת גבה לזעזוע עמוק. את העבודות של האחים צ'פמן אפשר לאהוב או לא, אבל מה שבטוח – קשה להתעלם מהן.

האחים ג'ייק ודינוס צ'פמן. מתוך עמוד הפייסבוק של האמנים
האחים ג'ייק ודינוס צ'פמן. מתוך עמוד הפייסבוק של האמנים


אווה & אדל

זוגיות אמנותית נוספת הכוללת הופעה בבגדים זהים היא זו של אווה & אדל, החולקות גם קרחת בוהקת ואיפור כבד זהה. למעשה, השתיים חיות כעבודת אמנות מהלכת, אך מעבר למראה החיצוני, הייחוד של הצמד מתבטא בסיפור שלהן. אווה & אדל (כן, רק כך הן מוכנות ששמן המשותף ייכתב) טוענות שהן תאומות חייזריות שנחתו בברלין עם מכונת הזמן שלהן כשנפלה החומה. מאז הנחיתה השתיים מגיעות יחד לכל פתיחת תערוכה, ורואות את הקיום שלהן כמופע אמנותי תמידי. החייזריות מהעתיד מסרבות לגלות את שמן או את גילן האמיתיים, ועל אף שהתעקשו להינשא כצמד נשים, הן חולקות מגדר חייזרי היברידי שאינו גברי או נשי. העבודות שלהן מוצגות ברחבי העולם, אבל הפרפורמנס האמיתי הוא לגמרי המפגש עם האמניות עצמן.

אווה & אדל: Installation view MEDIAPLASTIC, Artelier Contemporary, Steirischer Herbst, Graz, 2003
אווה & אדל: Installation view MEDIAPLASTIC, Artelier Contemporary, Steirischer Herbst, Graz, 2003