לא רק ספריה: הופעות פאנק, תצוגות אופנה ושירה בבית אריאלה המחודש

בית אריאלה (צילום: אמנון חורש)
בית אריאלה (צילום: אמנון חורש)

מנהל ספריית בית אריאלה המשופצת והנוצצת מספר בטור מיוחד על כל מה שמתוכנן להיערך בה בקרוב ומציע שתעשו ממנה "מרחב שלישי" אחרי הבית והעבודה. עם איך שהמקום נראה כרגע, קשה לסרב

30 בנובמבר 2021

בית אריאלה, הספרייה המיתולוגית של תל אביב, מושקת בימים אלה מחדש, לאחר שיפוץ נרחב, שארך כחמש שנים בעלות כוללת של 72 מיליון שקלים, ולאחר שנת הרצה מוצלחת. ההשקעה המאסיבית של עיריית תל אביב בשדרוג המוסד הוותיק, כמו גם בסדרת אירועי ההשקה הנוצצים, מעידה על הצבת בית אריאלה בשורה אחת עם מוסדות התרבות העירוניים הגדולים, לצד המוזיאונים, התיאטראות הגדולים, מרכז סוזן דלל, הסינמטק ובית האופרה. הסלוגן שנבחר לאירועי ההשקה, "בית אריאלה– סיפור אחר לגמרי", מבטא את הפיכת המקום לאחד ממוקדי התרבות המרכזיים בעיר, למרחב אורבני איכותי ובה-בעת חינמי במהותו, שמציע הזדמנויות למפגשים ופעילויות מגוונות בתחום הספרות, האמנות והתרבות.

בית אריאלה המחודש. צילום: אמנון חורש
בית אריאלה המחודש. צילום: אמנון חורש

על השיפוץ חתום משרד האדריכלים מייזליץ-כסיף. העיצוב החדש של הספרייה, בעצמו מעשה יצירה יוצא דופן, הצליח לשמר את הצביון הברוטליסטי המקורי של המבנה שעצבו משה לופנפלד וגיורא גמרמן, ויחד עם זאת להסב את חללי הספרייה למרחב מודרני יפהפה, מזמין ומאיר פנים. כיום מבקשת הספרייה להיות "המרחב השלישי" בחיי התושבים (אחרי הבית ומקום העבודה). שעות הפתיחה הורחבו –הספרייה פתוחה מדי יום עד 22:00 וגם בשישי ושבת – והשאיפה היא לראות את הספרייה פתוחה 24/7. מדי יום כבר פוקדים את המקום כ-1,000 מבקרים, והוא משמש מאות כחלל עבודה, לימוד, יצירה, מפגש ובילוי.

מי שהכירו את הספרייה בגלגולה הקודם יופתעו בוודאי לגלות כי קיים מקום באיכות ויופי כזה בישראל. לצד אולמות העיון וההשאלה הנהדרים, אפשר לשריין בחינם חללי לימוד אישיים או קבוצתיים, או לבקר במדורים המיוחדים, כמו ספריית הקומיקס, ספריית השירה, הספרייה לעיצוב ומידע חזותי, ספריית העיתונות וכתבי-העת, ארכיון המחול, ארכיון התיאטרון וכמובן ספריית הילדים והנוער. קירות הספרייה מעוטרים ביצירות אמנות חדשות, ובקרוב תעלה תערוכה חדשה ומסקרנת בגלריה.

חדר אחד העם בבית אריאלה המשופץ. צילום: אמנון חורש
חדר אחד העם בבית אריאלה המשופץ. צילום: אמנון חורש

מרכז התרבות של בית אריאלה מפיק מופעים מקוריים, קורסים בתחומי הרוח, וסדנאות כתיבה ויצירה, שמתקיימים מדי יום, כמו גם פעילויות איכותיות לילדים ובני נוער. בתקופת הקורונה הוקם בבית אריאלה אולפן שידור מקצועי, ומרבית פעולות התרבות מוקלטות ומשודרות כיום גם בווידאו באיכות מעולה. עם בית קפה חדש ומיוחד המוקם בימים אלה בכניסה לספרייה, ועם תכנית עירונית לשדרוג מקיף של רחבת בית אריאלה ורחבת המוזיאון והמשכן, ניכר שהמקום עתיד להפוך לאחד המרחבים האטרקטיביים בעיר.

אירועי ההשקה של בית אריאלה הם מהפקות התוכן הגדולות ביותר של אגף התרבות בשנים האחרונות. במסגרתם נחנך מחדש בית אריאלה לא רק כספרייה הציבורית הגדולה בארץ אלא גם כמרכז התרבות הגדול ביותר בגוש דן. כלומר, לא רק כמקום שאפשר לשאול בו ספרים, אלא כמקום שאפשר לראות בו הופעת פאנק, הופעת מחול, תצוגת אופנה או תערוכה.

ד"ר אליס, מנהלת ספריית בית אריאלה. צילום: יח"צ
ד"ר אליס, מנהלת ספריית בית אריאלה. צילום: יח"צ

כ-2,000 איש הגיעו לאירוע ההשקה הראשון בשבוע שעבר, שכלל מיצבים, הרצאות והופעות שהתקיימו במקביל בכל אולמות הספרייה. בשבועות הקרובים צפויים אירועים מרשימים נוספים, כגון ערב הפתיחה של פסטיבל ת"א לשירה (29.11), הפנינג להשקת ספריית הקומיקס החדשה (2.12),יריד הספרות העצמאית (9-11.12), ליין אירועים בשם "זמן שקיעה" (12-18.12), מפגש עם הסופרת הנודעת ניקול קראוס (22.12), כנס משותף עם עיתון "הארץ" (23.11), מסיבה מיוחדת עם אנסמבל 'ציפורלה' לכבוד ערב השנה האזרחית החדשה (31.12) ועוד. תכנית להמשך אירועי ההשקה בשנת 2022 טרם פורסמה, אך היא צפויה לכלול את כנס העיתונות העצמאית, אירוע לציון 1,000 שנים לאבן גבירול, מסיבת פורים ספרותית ועוד.
ד"ר אורי אליס הוא מנהל בית אריאלה ומחלקת הספריות של עיריית תל אביב-יפו. לפרטים נוספים