לא רק קונצרטים: היכל התרבות יעלה בקרוב גם הצגות תיאטרון

היכל התרבות, אולם לואי. מתוך אתר ההיכל
היכל התרבות, אולם לואי. מתוך אתר ההיכל

מנכ"לית ההיכל מספקת הצצה למה שצפוי לעלות בקרוב: פסטיבלים, הופעות מחול, סטנד-אפ ועוד לא מעט הפתעות שמכוונות למגוון רחב של קהלים. אבל אל דאגה - דבר לא יגיע במקום המוזיקה הקלאסית שהיא ספינת הדגל של המקום

היכל התרבות תל אביב-יפו חגג לאחרונה יום הולדת 64. ההיכל שתוכנן על ידי שלושה מהאבות המייסדים של האדריכלות הישראלית הפך עד מהרה לאחד מהמבנים המזוהים ביותר עם העיר ולסמל של תרבות בעיר ובארץ כולה. כביתה של התזמורת הפילהרמונית הישראלית, אולם לואי (שהוא אולם הקונצרטים המרכזי בישראל) מועדף בקרב התזמורות המובילות והשמות הגדולים של עולם המוזיקה הקלאסית בעולם.

היכל התרבות. צילום: shutterstock
היכל התרבות. צילום: shutterstock

מה זה היכל התרבות בשבילך? בית לקונצרטים, בית למוזיקה – סביר להניח שאלה יהיו התשובות שיענה כל אדם לשאלה ובצדק. היכל התרבות הוא אכן הבית של המוזיקה ומסמל עבור כל זמר או להקה יעד שצריך לכבוש. בשנים האחרונות עובר ההיכל טרנספורמציה, החל בשיפוץ מקיף שכלל התקנת מערכות במה מתקדמות ואקוסטיקה מהטובות בעולם, בניית אולם מופעים נוסף – אולם צוקר – ומעל הכל פתיחת שערי ההיכל לכל אומנויות הבמה. בין מופעי המוזיקה הגדולים ניתן למצוא גם הופעות מחול, סטנד-אפ, תערוכות וכעת גם תיאטרון – כ-500 אירועים מגוונים בשנה.

האולמות הגדולים, האקוסטיקה המוקפדת, האכסדראות והמרפסות רחבות הידיים מהוות את הקרקע לשינוי התפיסה ומזמנות להיכל קהלים חדשים. ההבנה כי על ההיכל, עם ההיסטוריה המפוארת והמיקום בעיר התרבות של ישראל, מוטלת האחריות המחייבת להיות בית לתרבות בכלל ותרבות ישראלית בפרט, הביאה אותנו לפתוח את שעריו לתחומים נוספים באומניות הבמה.

עבודה של ויקי אטלן, מתוך תערוכת מחווה למיטב במאי הקולנוע ולעבודות תיאטרון, המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל
עבודה של ויקי אטלן, מתוך תערוכת מחווה למיטב במאי הקולנוע ולעבודות תיאטרון, המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל

גם במחוזות המוכרים לנו, בתחום המוזיקה, קיבלנו החלטה לקחת חלק פעיל ביזום והפקת פסטיבלים וסדרות ייחודיות ובלעדיות. במסגרת פסטיבל החורף השנתי שיתקיים השנה בפעם הרביעית, ההיכל ייקח לראשונה חלק בהפקת מקור- מופע מיוחד משירי נתן זך, לציון שנה למותו, בהפקה מושקעת וחד פעמית לערב הפתיחה של הפסטיבל בהשתתפות אמנים ישראלים מובילים, ביניהם יוני רכטר, שלום חנוך, נורית גלרון, ריקי גל, שלומי שבן ועוד רבים.

הפנייה לקהלים צעירים, עם ליין הצעירים שפותח בשיתוף אגף התרבות בעירייה,  כמו גם תערוכות, אירועי תרבות ואמנות ייחודיים כדוגמת פצ'ה קוצ'ה, ומופעים מסוגים שונים של מיטב היוצרים הישראלים והבינלאומיים המובילים, הביא לאולמות ההיכל קהלים חדשים, צעירים ומבוגרים כאחד, מכל רחבי הארץ.

דלית קורל. צילום: ענבל מרמרי
דלית קורל. צילום: ענבל מרמרי

בחודש הבא, תעלה לראשונה על במת ההיכל, הצגת תיאטרון מקורית בהפקה משותפת של היכל התרבות תל אביב-יפו. ההחלטה להפיק הצגת תיאטרון הייתה חלק מהמהלך הטבעי של הרחבת ההיצע. "האדם המיותר", בעיבודו ובבימויו של יחזקאל לזרוב, הוא עיבוד לספרו הקלאסי של הסופר הרוסי איוואן גונצ'רוב "אובלומוב" ונעשה בהפקה משותפת עם מיצ'ה פיגה. הוא מביא לבמות הצגת תיאטרון מסקרנת ושונה בנוף, המאפשרת לנו להציע לקהל חוויה ייחודית. כמו כן, צפויות בחודשים הקרובים להגיע לבמות ההיכל הצגות של תיאטרון החאן והפקות תיאטרון גדולות נוספות שמוקדם עוד לחשוף אותן.

ההחלטה להביא תיאטרון להיכל, נבעה מתוך הצורך לשרת את הקהל בצורה המיטבית ביותר. לא מדובר על הקמתו של תיאטרון נוסף בעיר, ואיננו מחזיקים "שחקני בית" או רפרטואר עונתי. המטרה העומדת לנגד עינינו, היא למלא את היעוד שנתנו לו מקימי היכל התרבות בתל אביב לפני 64 שנים – להיות הבית המוביל לתרבות הישראלית, על כל גווניה ותחומיה.
הכותבת היא מנכ"לית היכל התרבות תל אביב-יפו. לפרטים נוספים