הגירה היא חלק מהאתוס שלנו. טוב לחזור לזה ולשאול – מה למדנו?

צילום: ניקולו פליפו רוסו, מתוך תערוכה שתוצג בסינמטק של הצלם האיטלקי
צילום: ניקולו פליפו רוסו, מתוך תערוכה שתוצג בסינמטק של הצלם האיטלקי

על שבוע "תנועה אנושית" שנערך בימים בסינמטק ירושלים החלו לעבוד לפני כחצי שנה - כי פליטות והגירה רחוקים מלהיות מושגים חדשים. כך יצא שהשבוע מתרחש ברגע מכונן שבו אנחנו נמצאים על סף אסון הומניטרי || טור מיוחד של מנהל הסינמטק

השבוע יגיעו לסינמטק ירושלים אמנים בינלאומיים רבים שהמשותף להם הוא תחום ההגירה והתנועה האנושית על פני הגלובוס. אמנים, יוצרים, צלמים וקולנוענים שבחרו להתמודד עם סוגיה כל כך רחבה ובעלת כל כך הרבה פנים והשפעות. הם מספרים את הסיפור של המהגר, של הפליט, של הדור השני וכן של החברה המקבלת, שלעתים אינה מקבלת. טריילר לסרט "עין לבנה" שיוקרן השבוע:

על שבוע תנועה אנושית במאה ה-21 אנחנו עובדים בסינמטק ירושלים, יחד עם מכון ון ליר ירושלים, מזה למעלה מחצי שנה. מספר פעמים לאורך עבודת האוצרות, העריכה וההפקה, עלו אירועים גלובליים שהדגישו את הצורך לעיסוק בנושא והרלוונטיות שלו – התמונות הקשות מגבול מקסיקו-ארה"ב והדיון הסוער שזה עורר, נפילת השלטון באפגניסטן וגל הפליטים בעקבות זאת, ומה שמסתמן כעת כאירוע הקשה מכולם –  זרם פליטים חדש, בעקבות המתקפה הרוסית על אוקראינה, שכבר גרמה למיליון פליטים להצטרף לנתונים העגומים.

למעלה מ-13 אחוזים מאוכלוסיית העולם הם מהגרים – במדינתם או מחוצה לה, מתוכם 84 מיליון הם מהגרים כפויים. הנתונים האלה משתנים כל הזמן וגדלים משמעותית בימים אלו.

צילום: ניקולו פליפו רוסו, מתוך תערוכה שתוצג בסינמטק של הצלם האיטלקי
צילום: ניקולו פליפו רוסו, מתוך תערוכה שתוצג בסינמטק של הצלם האיטלקי

התנועה האנושית היא אל זמנית, היא תמיד נוכחת על כל כיווניה וממשיכה להשפיע, כמו לפני אלפי שנים, על סדרי העולם כולו. היא מוכרת לנו בישראל במיוחד כחלק מהותי מהאתוס הציוני ומסיפורו של העם היהודי כעם נודד החי את התנועה האנושית על כל גווניה: ההגירה, הפליטות וגם היום בישראל מצידו השני של המתרס – כמדינה קולטת, או מסרבת לקלוט, פליטים ומהגרים.

הנתון הבלתי נתפס כי 4.3 מיליון אנשים בעולם הם חסרי אזרחות ומדינה מעלה לדיון את אחת השאלות המרכזיות בסוגיית ההגירה והיא – מהי זהות?

יצירות קולנועיות חשובות, בין אם דוקומנטריות ובין אם עלילתיות, שמות את התנועה האנושית תחת זרקור וגורמות לנו, הצופים, לשאול את עצמנו שאלות קשות על הקיבוץ הגלובלי שאנחנו חיים בו. כמו כן, מעלים שאלות על כוחה של אמנות לשנות מציאות והאם בכוחה של העדשה המתעדת לספר את הסיפור כולו?

האמן החזותי הצרפתי JR שיגיע לישראל לסינמטק ירושלים אומר בסרטו "נייר ודבק" המתעד את האמן באזורי חיכוך דוגמת גבול מקסיקו ארה"ב: "אמנות יכולה להגיע למקומות מעבר לגבולות, היא לא שייכת למדינה היא בבעלותנו, האנשים. לשאלה מה האמנות תשיג? אני עונה: 'אני לא יודע… בואו נראה'".

רוצים לקרוא עוד על סרטים? יש לנו אתר טלוויזיה חדש – הספוילר. תראו תראו

את המצלמות של מהדורות החדשות מזירת המלחמה באוקראינה יחליפו בקרוב המצלמות של היוצרים שחלקם כבר עובדים בימים אלה על הסרט התיעודי או העלילתי הבא. לצד התסכול המוחשי בתחום התרבות מהקושי לייצר אמירה אקטואלית ומיידית, אנחנו רואים את התרומה הניכרת של יצירות קולנועיות ואמנותיות ביצירת נרטיב ודיון מתמשך גם לאחר שהסכסוך גווע, בתקווה שגם אלו תורמים לעצור את האסון ההומניטרי הבא.

צילום: מארק אזולאי, מתוך "נייר ודבק" של האמן החזותי הצרפתי JR
צילום: מארק אזולאי, מתוך "נייר ודבק" של האמן החזותי הצרפתי JR

סינמטק ירושלים, בשיתוף מכון ון ליר מקיים השבוע אירועים וסרטים המוקדשים כולם לתנועה האנושית ולהגירה. בשבוע ייקחו חלק יוצרים, חוקרים ואמנים רבים ביניהם האמן הבינלאומי המוביל JR, הצלם האיטלקי ניקולופיליפו רוסו, ערן קולירין, נטע אלקיים ואחרים. יוקרנו סרטי עלילה ותעודה בנושא ביניהם הקרנות טרום בכורה של "לברוח" המועמד לשלושה פרסי האוסקר ו"ויהי בוקר" בנוכחות הבמאי והשחקנית הראשית, יתקיימו דיונים בהשתתפות יוצרים וחוקרים והופעות מוזיקליות. לפרטים נוספים
הכותב הוא מנהל סינמטק ירושלים