תופעת הטרנספוביה הגיע לבית האח הגדול. זאת לא "דעה". זו שנאה

עידן מורד ב"האח הגדול". צילום מסך רשת 13
עידן מורד ב"האח הגדול". צילום מסך רשת 13

הדייר עידן מורד, שרק בשבוע שעבר יצא מהארון במהלך התכנית כביסקסואל, הספיק לפלוט אמירה מלאת בורות שנגועה בטרנספוביה קלאסית. למה? כי הקהילה הטרנסית הופכת לשק החבטות הגדול ביותר עבור השמרנים, פשוט כי לרדות באוכלוסיה הכי מוחלשת ומוחרגת בחברה זה קל מדי

"כל המשחק הזה של הפרונאונס (לשונות פנייה) דוחה בעיניי", אמר שלשום עידן מורד, דייר העונה הנוכחית של ״האח הגדול״, בקטע שפירסם אתמול כתב הבידור ערן סוויסה. "זה כאילו לקחת את העולם הזה של מיניות ולמתוח אותו לקצה, רק כדי להרגיש מיוחד", הסביר מורד. ניכר שהוא איננו בקיא בפרטים ומבלבל בין מושגים, שכן זהות מגדרית ומשיכה מינית הן שני דברים נפרדים.

״כל המשחק הזה של הpronouns דוחה בעיניי״כ-40% מהאוכלוסייה הטרנסית חוות וחווים ניסיון התאבדות לפחות פעם אחת. אחוז שהיה…

Posted by Omri Feinstein on Tuesday, June 13, 2023

הבורות של מורד לא הפריעה לו להעביר את המונולוג שלו בביטחון גברי מופרז, ולסיים כל משפט ב"בעיניי" כאילו התכחשות לטרנסג׳נדרים וג׳נדרקווירים היא דעה. מורד, בן 26 מחיפה, יצא מהארון כביסקסואל במהלך התכנית רק בשבוע שעבר והצהיר שאיננו מתבייש בנטיותיו וזהותו. נראה שהשאיפה שלו לקבלה מצד הסביבה לא מונעת ממנו לסרב לקבל זהויות של אחרים. 

>> הברבי מאריאל השתלטה על בית האח הגדול // הריקאפ השבועי
>> לצעוד כדי להזכיר להם מי בעלי הבית. לא יבריחו אותנו מפה // טור דעה

על פי מחקרים שונים כ-40 אחוז מהאוכלוסיה הטרנסג׳נדרית חווה ניסיון התאבדות או פגיעה עצמית לפחות פעם אחת. האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית בשנים האחרונות הקפידה להבהיר כי המצוקות שחווים טרנסים וטרנסיות איננה נובעת מעצם מחוסר ההתאמה המגדרית שם נולדו לתוכו, אלא בעיקר מעוינות החברה וחוסר הקבלה מצד הסביבה הקרובה.

עידן מורד ב"האח הגדול". צילום מסך רשת 13
עידן מורד ב"האח הגדול". צילום מסך רשת 13

תהליכי הההתאמה המגדרית ושימוש בלשון פנייה נכונה הם הדרכים היעילות ביותר לצמצם את סבלם של טרנסים וטרנסיות באופן דרסטי. עבור האוכלוסיה הזו, לשון פנייה היא איננה ״משחק״ כפי שמציג מורד – אלא עניין של חיי אדם. פנייה לאדם בצורה שהוא מעוניין בה דורשת לא יותר ממעט כבוד מינימלי מהסביבה שלו ולא פוגעת באיש, אך כיום ההתנגדות האקטיבית והשמרנית להכיר בכך מקבלת יותר לגיטימציה ויוצרת נזק אדיר.

הלהט״בופוביה שהרימה את ראשה המכוער ביתר שאת בשנה האחרונה פוגעת בכל הקהילה, אך בקהילה הטרנסית עוד פי כמה מהשאר. כפי שקורה בכל העולם, גם כאן הקהילה הטרנסית הופכת לשק החבטות הגדול ביותר עבור השמרנים, פשוט כי לרדות באוכלוסיה הכי מוחלשת ומוחרגת בחברה זה הכי קל. קיים מאמץ אדיר להגיש טרנספוביה לציבור במסווה של ״דעה״ מצד הממשלה וגורמים המקושרים לה. במרץ האחרון פרסם המגזין של ערוץ 14 כתבת ״תחקיר״ טרנספובית שמתיימרת להציג מידע רציני, אך למעשה מלאה בשקרים והתעלמות מעובדות בניסיון לייצר תבהלה להפוך את הקהילה הטרנסג׳נדרית לאויבי העם.

עידן מורד ב"האח הגדול". צילום מסך רשת 13
עידן מורד ב"האח הגדול". צילום מסך רשת 13

לכן הסנטימנט שהציג עידן מורד הוא איננו מקרה פרטני, אלא חלק מתופעה מדאיגה. טוב היה אם יוצרי התכניות היו דואגים דווקא כן להציג את דבריו בפריים טיים, ולא משאירים אותה נסתרת בערוץ "האח הגדול", ויחד עם זאת להתייחס לבעייתיות שבהן תוך הצגת עובדות. קהילת הלהטב״ק מצויה במלחמת הישרדות, ודווקא בעת הזו חשובה ההתגייסות של כל הקהילה יחד עם כל הציבור השפוי לפעול למען בטחונה ושלומה של האוכלוסיה הטרנסית. על המסך וברחובות כאחד.