סתיו עכשיו: הברבי גירל מאריאל השתלטה על בית האח הגדול

כמה אנטגוניזם אפשר לעורר לפני שזה יתנקם בך? בואו נבדוק. סתיו, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
כמה אנטגוניזם אפשר לעורר לפני שזה יתנקם בך? בואו נבדוק. סתיו, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

"האח הגדול" ויתר על שלב הגישושים והלך ישר לאקשן: שתי הדחות מפתיעות, סכסוכים למכביר, משימות משפילות ומתמודדת אחת שתופסת את רוב הפוקוס ומכתירה את עצמה לתפקיד הנבל של העונה. מזל שיש את יענקי לספק כמה רגעי פיל גוד // הריקאפ שחיכיתם לו חותר לדו קיום

15 ביוני 2023

שבוע שני בבית "האח הגדול", והתחושה היא שההתרחשות בלתי פוסקת: זה היה שבוע שבו שני דיירים סיימו את דרכם, שני דיירים נוספים התאחדו באופן מרגש – ודיירת אחת הפכה, בין אם רצתה או לא, ללב העניין בפרק הראשון של העונה. אבל עוד נגיע אליה.

בסוף השבוע שעבר, מאיה גרוסמן סיימה את הסיבוב הקצר שלה, לאחר שנכנסה במטרה להדיח דיירת, והודחה בעצמה לאחר שהפסידה בדו קרב ליובל לוי (שמנגד, הוכיחה את כוחה בניגוד לתחזיות). המודח האמיתי הראשון של העונה היה רוי רייניש, באופן די מפתיע, גם בגלל מראהו החיצוני וגם בגלל הקו העלילתי שניסו לבנות – הרומן בינו לבין לין. לאחר שחווה עליות וירידות מדהימות יחסית לדקה וחצי שהם היו ביחד, זה נגדע – ולין תצטרך לחפש לעצמה כיוון חדש.

להתראות, בקושי הכרנו. רוי, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
להתראות, בקושי הכרנו. רוי, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

אבל הסיפור האמיתי של השבוע נוגע לאישה, האגדה והלהיט הישן של "אקווה": סתיו קצין, שהפכה במו ידיה ורגליה לאויבת הבית. כבר היו דיירים שחוו יחס קיצוני משאר הדיירים, אבל כאן – באופן נדיר – היה חרם כמעט מוחלט. סתיו מסיימת את השבוע השני בבית כשהיא שנואה כמעט על ידי כולם, רבה ישירות עם לא מעט דיירים חזקים (לרה, שניר, ספיר, שי – רשימה חלקית בלבד) ונוקטת בטקטיקה ברורה – להפוך ל"נבל", מתוך ידיעה שלהיות נבל בתכנית ריאליטי זה לאו דווקא תמיד רע.

סוד האנטגוניזם שסתיו מייצרת הוא התחושה הבלתי נמנעת שהיא לא מנסה לשחק את המשחק החברתי, אלא רק מכוונת את עצמה למצלמות – בהתנהגות הקולנית והמופגנת (שהיא יודעת שתיכנס לעריכה), ביחס המגעיל לדיירים אחרים וכמובן אחר כך בהתקפלות בחדר האח הגדול ודמעות התנין כדי לצאת מסכנה. סתיו מבינה משהו עמוק בחברה שלנו (שהמייצג הגדול שלו הוא דונלד טראמפ): להיות אסהול מביא צפיות, מושך אליך קהל וגורם לזה שתהיה בולט הרבה יותר מדיירים אחרים שמשחקים משחק רגוע. ולפחות לכאורה, זה עבד. קשה לחשוב על דיירת שהופיעה על המסך בכל פרקי העונה הנוכחית עד כה מאשר הברבי גירל מאריאל.

כולכם שחקו נא איתי. סתיו, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
כולכם שחקו נא איתי. סתיו, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

כאן נשאלת השאלה האם הטריק הזה באמת יכול לעבוד לאורך זמן. האם מצב שבו יש כלפיך כל כך הרבה אנטגוניזם, לא חודר באיזשהו שלב את המסך אל לבבות המצביעים (שהם קהל היעד) וגורם לכך שהמעמד שלך ייפגע. ספיר זרקה לה את המשפט ש"גימיקים חולפים מהר", וזה עלול להיות הגורל שלה במידה והיא לא תמצא לעצמה סיפור חדש. הלעומתיות שלה כלפי יתר הדיירים אולי נותנת לה בולטות מסוימת, אבל לא בהכרח תקרב אותה לזכייה – בטח כאשר לדיירים יהיה say, ויהיה להם אחד בקרוב מאוד.

מי שכן עמדה לצידה של סתיו, למרות הכל, היא יובל לוי – שגם היא התבלטה בתור דיירת חזקה. זה התחיל בכך שבמאבק מול מאיה בתחילת השבוע היא הצליחה לנצח (בקרב לא פשוט) בדעת הקהל, ועכשיו היא מנצלת את המשבצת שלה כדי להיחלץ לעזרתה של סתיו, ולטעון בזכותה (טענת ה"לא מבינים אותה" הקלאסית). אני חייב לטעון שזה משחק קצת נוח מדי. סתיו בחרה בטקטיקה ברורה של ללכת ראש בראש עם יתר הדיירים וכשהיא משלמת את המחיר על כך, כי דיירים לא אוהבים שהולכים ראש בראש איתם (בטח בזירה הלחוצה של בית האח), היא בוחרת להתגונן ולהתקרבן.

קשה יש רק בלחם. ובחיים. יובל, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
קשה יש רק בלחם. ובחיים. יובל, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

הפרק האחרון שם זרקור על דייר נוסף שמתחיל לצבור תאוצה: אברהם אקלום, האיש בעל תעודת הזהות המרשימה ביותר (לטוב ולרע) בפרק הפתיחה. אברהם קצת נעלם בהתחלה, אבל לאט לאט צמח – תחילה כמעין בעל ברית של סתיו (עד שגם לו נמאס ממנה), ועכשיו הפך להיות סוג של בוס בבית. זה קרה עם משימת "החווה" (משימה משפילה מאוד), שבה אברהם (יחד עם ספיר) קיבלו כוח לידיים שבו יכלו להפוך דיירים אחרים לחיות. בעצם הכוח הזה, ניתנה לאברהם הזדמנות לקבוע גורלות בבית – לסמן חלשים, חזקים וחזקים במיוחד, כשהוא בעמדה של ממליך מלכים.

העמדה הזאת של אברהם פתחה לו חזית לא קטנה מול שניר. הסיבה: הסכסוך בין סתיו ליתר הדיירים נגע בשאלת "החבאת האוכל" – העובדה שהיא לקחה מוצרי מזון מהארון ושמה אצלה, מתוך גישת ה"לי גנבו אני אגנוב פי עשר". אברהם ניסה להתבדל ממנה בשלב מסוים (ואפילו ממש כעס עליה, כשגילה שהיא ערבבה אותו פנימה), אבל שניר לא קנה את זה – ומבחינתו, אברהם היה חלק מאותה מזימה. המשמעות היא שמתפתח סכסוך די עצבני בין השניים, שהולך לצוף עוד בהמשך.

בדרך לסכסוך עצבני? איזו הפתעה. אברהם, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
בדרך לסכסוך עצבני? איזו הפתעה. אברהם, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

ויש דייר אחד שבתוך חגיגת האנטגוניזם שהיתה (ועוד תהיה) – התבלט בתור דמות חיובית. אם תרצו, סיפור הפיל-גוד של העונה: יענקי גולדהבר. בניגוד לסתיו, שמנסה לצבור כוח דרך אנטגוניזם ושנאה, יענקי מפגין סוג של מנהיגות חיובית – ועמדה הרבה יותר נוחה לעיכול. השבוע היה לו רגע אחד של כנות, כשנתקל בחוסר שמירת כשרות אבל לא ביקש לכפות את עצמו על הבית (היי סתיו), אלא ניסה לתת את האלטרנטיבה שלו, לשמור לעצמו את המקום שבו יוכל לשמור על אכילה כשרה גם בתוך בית שלא מקפיד על כך, וחי חיים חילוניים כמעט במופגן.

זה היה רגע שבו המציאות חלחלה בכל זאת אל בית האח. בתקופה שבה שאלות דת ומדינה חוזרות ומעסיקות אותנו (כפי שקרה בכל שנות המדינה, ברמות משתנות של עוצמה), בית "האח הגדול" הצליח למצוא סוג של ניסיון לחיים משותפים. הוא לא יהיה קל, כי שום דבר לא קל בניגוד המובנה שבין דת לחופש, אבל הבשורה שמציע יענקי היא הניסיון בכל זאת לייצר דו קיום שנראה פחות ופחות מובן מאליו בעולם שבחוץ.

דו קיום בין דת וחופש? יש דבר כזה. יענקי, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
דו קיום בין דת וחופש? יש דבר כזה. יענקי, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

אז מי נפגעים בשבוע הזה? סתיו ללא ספק בראש, גם אברהם עלול להיות בסכנה בגלל העמדה הריסקית שלקח לעצמו – אבל מעל הכל, עידן מורד תפס השבוע הרבה אש מחוץ לבית – אחרי התבטאות חצי גזענית שנקלטה לפני שנכנס ל"אח הגדול" וההתבטאות הבעייתית כלפי טרנסים כשהוא בתוכה. כמה הוא ישלם על זה מחיר? האם בכלל משלמים על זה מחיר בחברה הישראלית? את זה נצטרך לראות. דבר אחד בטוח – הבית לא נתן לנו שום מקום לגישושים, והולך ישר על האקשן.