מכשכשים בכלב: העצות הכי טובות שבעל כלב יכול לקבל

כלבים בתל אביב  (צילום: shutterstock)
כלבים בתל אביב (צילום: shutterstock)

תל אביב ידועה כבירת כלבים בסדר גודל בינלאומי, עם מעל ל-35 אלף בתים שהתברכו בחבר עם זנב. איזה כלבים מעדיפים לאמץ בעיר, האם חייבים לקחת אותם לגינת כלבים ומה לגבי הוטרינר? לא משנה מה תבחרו, העיקר שממש תיזהרו איתם ליד קורקינטים

7 באוגוסט 2022

איך מגדלים כלב בתל אביב? נכון ל-2020, לפי נתונים של משרד החקלאות, ל-35,440 מכם כבר יש תשובה: זהו מספר בעלי הכלבים בעיר, כאשר ל-2998 מתוכם יש יותר מכלב אחד. בין אם אתם נמנים במספר הזה (שניתן להעריך כי עלה מאז, כי מלא תל אביבים אימצו כלבים בזמן סגרי הקורונה) או רק שוקלים לאמץ אחד, הנה כל מה שחשוב לדעת על גידול כלב בעיר.

אז איזה כלב לאמץ? כן

הכלב התל אביבי הוא סוג של בן מלכות. מדובר בכלב שחי בעיר בה יחס הכלבים לאנשים הוא מהגבוהים בעולם, ומאות מרפאות, חנויות וגינות כלבים עמודות לרשותו, יותר מבכל עיר אחרת בישראל; נבחרת של מסעדות ובתי קפה מתירים לו להתהלך בשטחם, מרביתם מקפידים לקבל את פניו עם קערת מים, השטיח האדום של הכלבים.

קחו אותו כבר! יום אימוץ כלבים (צילום: יואב בן דב)
קחו אותו כבר! יום אימוץ כלבים (צילום: יואב בן דב)

להערכתו של ד"ר צבי גלין, הוטרינר העירוני, תושבי העיר מעדיפים לאמץ כלבים קטנים (לנוכח גודלן הצנוע של הדירות), מגיל שנה ומעלה (כלומר, לא גורים – כדי שלא ידרשו טיפול צמוד) ונוטים להעדיף צבעים בהירים. בעקבות כך למרבה הצער, המכלאות עמוסות בכלבים שחורים גדולים שמתקשים למצוא בית. "זו תוצאה של תפיסה בעייתית", אמר בעבר עו"ד שגיב לוי, היועץ המשפטי של עמותת תנו לחיות לחיות. "כלב לא צריך באמת שטח גדול במיוחד, ודירה ממוצעת מספיקה לכלבים גדולים, כל עוד מוציאים אותם לטיול פעמיים־שלוש ביום. לגבי העדפת הצבעים, אפילו לא בטוח שמדובר בבחירות מודעות. כמו ששיער בלונדיני ועיניים כחולות נחשבים ליפים יותר, כך גם כלבים בהירים, והאחרים מקופחים. העדפות האימוץ מושפעות גם מטרנדים. הטרנדים האלה מפחידים כי דינם לחלוף, ואם הטרנד יחלוף לפני שהכלב ילך לעולמו, במקרה הטוב נמצא אותו במכלאה".

>> חברים לא קונים: המדריך המלא לאימוץ כלב
>> העיר והכלבים: כל הכתבות

גינות: רצוי, אבל לא חובה

החששות בנוגע לגידול כלב בעיר נוגעים פעמים רבות ליכולת שלנו לפרוק להם אנרגיה. את החשש הזה מרגיעה גל בכר, מאלפת שעובדת עם "תנו לחיות לחיות": "המיתוס הזה שכלב צריך גינה הוא שגוי לגמרי. הוא כן צריך פריקת אנרגיה, אבל הוא יכול לפרוק אנרגיה בטיולים. מעבר לזה, בתל אביב אפשר לקחת את הכלב כמעט לכל מקום – בתי קפה, מסעדות. באופן אישי, כשאני משדכת כלבים לבעלים אני אפילו מעדיפה אנשים שאין להם חצר, כי כשיש חצר אז נוח שהכלב חי שם ואפשר לשכוח ממנו. בתוך הדירה, הכלב הופך להיות חלק מהמשפחה, וכיצור של להקה זה טוב בשבילו. בכל מקרה, ואל תשכחו שהתא בעמותות ובהסגרים הוא הרבה יותר קטן מכל דירה בתל אביב".

לא חובה גינה, אבל ממש מומלץ. כלבים. צילום: Shutterstock
לא חובה גינה, אבל ממש מומלץ. כלבים. צילום: Shutterstock

תל אביב היא גם בין הערים הבודדות בארץ שבה יש תקן הקובע מה דרוש מגינה לכלבים – החל מגובה הגדר ההיקפית ועד כניסה כפולה שתבטיח שהכלב לא יברח. לתושבים אולי לא חסרות טענות על איכותן וכמותן של הגינות, אבל בהשוואה למקובל בערים אחרות, המצב פה מדהים.

הטיול הגדול

רובנו עובדים שעות רבות ביום, אבל הקורונה שינתה את כללי המשחק מבחינת מאיפה אנחנו יכולים לעשות את זה – כך שכיום אפשר לראות תל אביבים העובדים מהבית ומנצלים את הפסקת הצהרים לטיול נוסף עם הכלב, שזוכה ליותר משני טיולי הבוקר-ערב המסורתיים. גם תעשיית הדוגווקרים בעיר התפתחה משמעותית בשנים האחרונות. היום ניתן למצוא דוגווקינג מכל סוג: טיול אחד על אחד, טיולים קבוצתיים, הוצאת אנרגיה כאשר הכלב רץ אחרי דוגווקר רכוב על אופניים ואפילו ״מעונות יום״ לכלבים בהם הם יכולים לשחק, להתחבר ולהוציא מרץ.

קחו אותם לחוף! כלבים בתל אביב. צילום: shutterstock
קחו אותם לחוף! כלבים בתל אביב. צילום: shutterstock

״אם אתם נעדרים מהבית במשך 11 שעות ומעלה, רצוי לקחת דוג ווקר. תשע-עשר שעות זה זמן שכלב בוגר יכול להעביר לבד בבית בלי בעיה.״ אומרת בכר. ״כשאנחנו כן איתו, צריך להקדיש לו זמן לטיול ופריקת אנרגיה. אם אין לכם הרבה אנרגיה להשקיע מעצמכם בטיול, קחו כלב מבוגר. יש הרבה כאלה בעמותות, הם מחפשים את השקט שלהם ולא זקוקים לפעילות גופנית מרובה, והבעלים זוכים לעזור לכלב מבוגר להזדקן בכבוד".

>> אימצתם כלב. לאן לוקחים אותו עכשיו?
>> קיץ תל אביבי עם מעיל פרווה: כך תכינו את הכלב ליולי-אוגוסט

להשקיע עכשיו, לחסוך על הוטרינר אחר כך

בכל זאת, מדובר בעיר היקרה בעולם והחשש מהעלויות מובן. אימוץ כלב מעמותה ידרוש מכם כמה מאות שקלים בלבד. בנוסף קיימים ביטוחי בריאות לכלבים בחברות חיותא והפניקס, המעניקים החזרים על טיפולים. במרפאות וטרינריות רבות ניתן לעשות מנוי הכול בדרך כלל את שירותי החיסון השנתיים כמו כלבת, משושה, תולעת הפארק ותילוע ומציע הנחות קבועות על אשפוזים, או, לא עלינו, ניתוחים. חלק מהמרפאות אף מציעות שירות וטרינר אונליין. 

גדי ויטנר, דובר אגודת צער בעלי חיים, אמר לנו בעבר כי ״אם מקפידים ללכת פעם בשנה לוטרינר, מונעים טיפולים עתידיים. כשהכלב מתבגר וצצות מחלות חשוב ללכת לוטרינר שאתם סומכים עליו ושאתם יודעים שלא רק יגזול מכם כסף. וכדאי ללכת למרפאה המסובסדת של האגודה בהרצל".

>> עד 120 בשנות כלב: הוטרינרים הכי טובים בתל אביב
>> מלא עוד קערה, חבר: איפה קונים מזון לכלבים (וגם את כל שאר הציוד)?

עצות עם זנב

מה עוד נשאר לדעת על גידול כלבים? בעלות כלבים ותיקות בעיר חלקו מנסיונן. כך למשל אפרת ואורנה היו תמימות דעים: "כשאתם יוצאים מהבניין אל הרחוב – הזהרו מהקורקינטים והאופניים הטסים. במיוחד אם הכלב שלכם כבר מבוגר והתגובות שלו איטיות יותר".

בקיצור, רק תאמצו אחד כבר. גינת כלבים בדרום תל אביב (צילום: עיריית תל אביב-יפו)
בקיצור, רק תאמצו אחד כבר. גינת כלבים בדרום תל אביב (צילום: עיריית תל אביב-יפו)

"לגדל כלבה בעיר זה לדעת לאזן את העירוני עם הטבע ולהיות תמיד בהיכון לאינטרקציות עם כלבים אחרים״ אומרת עומר בינשטוק, מנהלת קהילת "המלצות מוצרים לכלבים", "בתל אביב זה יותר קל לעומת ערים אחרות בארץ בגלל הגישה החיובית אליהם ושהמון מקומות הם דוג פרנדלי. אני לוקחת את הכלבה שלי איתי לכל מקום כמעט והתחושה שהיא רצויה ומקבלים אותה עושה אותי ואתה יותר נינוחות".

"שימו לב ללכת עם מספיק שקיות, כשפתאום נגמר לי והיא עושה שוב אני נתקפת פחד כי אני יודעת שפה באמת עוקפים", ממליצה ניצן, "העיר היא פרו-כלבים בסך הכל וזה מאוד כיף. יש לי בשכונה שלוש גינות כלבים. העיר אוהבת כלבים וזה מורגש". "גם הכלב שלי בא איתי לכל מקום, עבודה, בארים, חנויות, אוטובוס״. מחזקת ג׳ני ואילו תמר ציינה ש״כלב בדירה תל אביבית גם נותן תחושת ביטחון נגד פורצים ומציצנים".