לא רק תום: "הכל תום" היא שיעור טלוויזיוני בדמויות אורח

הסדרה השלישית של תום יער מצוינת בזכות הופעות האורח המדויקות והעולם המושקע סביבן. חבל שהיא נגמרת מהר מדי

"הכל תום". צילום: יח"צ
"הכל תום". צילום: יח"צ
1 באוגוסט 2019

הדמות האהובה ביותר של תום יער היא תום יער. אסי הבוטנאית וליביו קספרוב צברו עדות מעריצים משלהם לצד דמויות אהובות נוספות מ"ארץ נהדרת" ומערכוני רשת, אך עם זאת דמות אחת בלבד כיכבה בשתי סדרות. אני לא יודעת איך תום יער האמיתית מתנהגת, אבל תום יער הטלוויזיונית היא דמות מתוכננת, מוקצנת ומצחיקה כמו כל הדמויות האחרות שלה. היא טיפוס מתעמת, מישהי שמשוכנעת שהיא תמיד צודקת ומוכנה להילחם על האמת הזו בכל הכוח, עד שהיא תבין שהיא טועה ותעשה סיבוב פרסה חד. היא מרוכזת בעצמה, עוקצנית מאוד ותעשה הכל בשביל להצחיק, ובעיקר להעליב אחרים ואת עצמה. מצד שני, היא גם פגיעה וזקוקה נואשות לתשומת לב, לא בהכרח חיובית.

"הכל תום". צילום: יח"צ
"הכל תום". צילום: יח"צ

שני הקצוות של תום יער הדמות הם גבולות הגזרה של הדמויות שהיא מגלמת בסדרה החדשה שלה, "הכל תום". בשמונה פרקים קצרים (פחות מרבע שעה כל אחד) אנחנו נכנסים לעולמן של דמויות שכבר הופיעו בסדרות הקודמות של יער ב-yes, ודמויות חדשות שטרם ראינו. הסביבה והסיפורים אמנם משתנים, אך הטון הכללי נשאר: פארודיות קיצוניות על טיפוסים בחברה הישראלית שהולכות ונעשות מוגזמות יותר ויותר.

למרות שמבוכה והשפלה הן שני אלמנטים שמשמשים את יער לא פעם, "הכל תום" עושה קצת יותר מזה. השאלה כאן היא מי המושפל ומי המשפיל, או מי השמש ומי הכוכבים. במבט ראשון לא שמים לב לזה, אבל "הכל תום" היא (גם) קומדיה על מערכות יחסים. ליבו של כל פרק הוא הקשר בין שתי דמויות או יותר, האחת בגילומה של יער והשנייה של אורח/ת מוכר/ת. כל דינמיקה כזו מכילה בתוכה מאזן כוחות לא שוויוני שלפעמים מתהפך ומתאזן או מעמיק ומחריף. מצד אחד עומדות דמויות עדינות על גבול הרפיסות, מהצד השני דמויות חזקות ודורסניות.

גיתית פישר כבת דודה מפדחת שננעלת בג'קוזי. צילום: איריס דומני
גיתית פישר כבת דודה מפדחת שננעלת בג'קוזי. צילום: איריס דומני

כיאה לסט הדמויות של יער, שום דבר דבר בקונפליקטים הרגשיים ביניהן לא נורמלי. ליאורה סספורטס, מארגנת האירועים האקסצנטרית, מוצגת במרחב הביתי שלה עם בעלה המפוקפק (רועי כפרי) והבן בעל הנפש העדינה (עדי חבשוש בליהוק מושלם); אסי הבוטנאית מתגלה כנקבת אלפא ומועכת את העובדת שלה מורן (רותם סלע); אדיה הסנובית נועלת את בת הדודה הפדחנית שלה מפתח תקווה (גיתית פישר) בג'קוזי; ורק חכו שתראו את הדמות שאליאנה תדהר מציבה אל מול ליביו קספרוב.

ליביו קספרוב מתוך "הכל תום". צילום: אסף קליגר
ליביו קספרוב מתוך "הכל תום". צילום: אסף קליגר

הבחירה להתמקד בקשרים בין אישיים הופכת את "הכל תום" ליותר מסתם רצף מערכונים. בשתי הסדרות הקודמות שלה, "תום יער עושה את שביל ישראל" ו"תום יער עושה בגרות", הדמויות השונות והמשונות של יער לא היו הדבר הכי חזק או מושך. כעת הן המוקד וזה מצוין. השפה הייחודית של כל דמות היא עדיין הרבה ממה שהופך אותה למצחיקה וכיפית, אך בניגוד למסך הכחול שהן קיבלו בסדרות הקודמות, כאן כל אחת מקבלת רקע שהולם אותה ועולם פרטי עשיר בפרטים קטנים.

ערוץ הכיבוד ב"הכל תום". צילום: יח"צ
ערוץ הכיבוד ב"הכל תום". צילום: יח"צ

הרבה מהקרדיט מגיע גם לאורחים המעולים. רועי כפרי ורותם סלע יוצאים מהטייפקאסט שלהם בצורה מרהיבה, עדי חבשוש נוגעת ללב, ערוץ הכיבוד מעולים כתמיד, לדמות של גיתית פישר מגיע ספין אוף משלה ואסי כהן מבריק כמפחלץ שלא מגדיר עצמו ככזה ("יש לזה קונוטציה של פחלוץ").

"הכל תום". צילום: איריס דומני
"הכל תום". צילום: איריס דומני

הדבר היחיד שמעיב על כל הכיף הזה הוא האורך. לפעמים 11 דקות הן זמן מספיק לספר בו סיפור, אבל קצר זה לא תמיד קולע. יש פרקים שמרגישים כמו חצי עלילה או כמו התחלה של סרט מגניב שלא מקבל סיום ראוי. זה תמיד מצחיק ומלא בציטוטים שצריכים להפוך למימים, אך לפעמים זה כל מה שזה – בדיחה ללא פואנטה.

מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, "מה רואים היום?"