פרס של 40 מיליון שקל בשנה: להלאים את התחנה המרכזית

אפילו אלוהים לא רוצה לבלוע אותה. התחנה המרכזית (צילום באדיבות פעילים נגד התחנה המרכזית)
אפילו אלוהים לא רוצה לבלוע אותה. התחנה המרכזית (צילום באדיבות פעילים נגד התחנה המרכזית)

40 מיליון שקל בשנה מקבלת נצבא מהמדינה תמורת הפעלת התחנה המרכזית. מאז דחיית הפינוי פוטרו רוב עובדי הניקיון והשמירה, נסגרו שערים להולכי רגל, נסגרו רוב בתי השימוש הציבוריים ונעלמה סופית תחזוקת תאורה, מעליות ודרגנועים. המדינה, בתמורה, נותנת לנצבא פרס ענק. את החגיגה הזאת חייבים לעצור

40 מיליון שקלים. זהו הסכום שמקבלת חברת נצבא ממשרד התחבורה מדי שנה בתמורה להפעלת המבנה ברחוב לוינסקי 108, הידוע גם בכינויו "התחנה המרכזית החדשה" . גם אחרי שמשרד התחבורה, בעידודו של ראש העיר רון חולדאי, דחה את פינוי התחנה למועד בלתי ידוע, נצבא עדיין מתחזקת באופן רשלני ומודע את המבנה שמהווה מפגע סביבתי, בריאותי, חזותי וחברתי, המסכן מזה עשרות שנים את שלומם ובריאותם של תושבי השכונות החיים סביבו, באי המקום וסוחריו המשתמשים בו באופן יום יומי, ואינו מספק שירות ראוי למשתמשי התחבורה הציבורית.

בתוך התחנה ובסביבותיה, מייצרות אי ההנגשה וההזנחה המערכתית תופעות כמו סחר בסמים וסחר בבני אדם, פעולות פשיעה של שורדי רחוב ונרקומנים, אלימות קשה נגד נשים וקבוצות חלשות אחרות ועוד. המבנה המוזנח מייצר בתוכו ובסביבתו מרחב שאינו ראוי למגורי אדם ומנציח את שער הכניסה של דרום תל אביב כמקום כושל ונחשל. חברת התחנה המרכזית, חברה בת של נצבא בבעלותו של הטייקון קובי מימון, מזניחה את מבנה התחנה במכוון מזה שנים, כפי שקבע בית המשפט בשנת 2017, וגם ללא רישיון עסק. מאז 2017 החריפה החברה את ההזנחה, וכאמור ביתר שאת מאז ההכרזה על פינוי התחנה ב-2023 לקראת מועד פקיעת החוזה, ואף בשבועות שעברו מאז 31.12.21 עם חידוש החוזה לשנים הקרובות.

כאוס וטינופת במתחם התחנה המרכזית (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של הבלוק)
כאוס וטינופת במתחם התחנה המרכזית (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של הבלוק)

מאז דחייתו של הפינוי פיטרה חברת הניהול את רוב עובדי הניקיון והשמירה של התחנה; סגרה שערים להולכי רגל; סגרה את רוב בתי השימוש הציבוריים במבנה; חסמה גישות התניידות; לא מתחזקת את תאורת המבנה – כולל בתוך המעליות ומדרגות הגישה; לא מתקנת מעליות ודרגנועים תקולים; לא מחדשת שלטי הכוונה; פתחה חניון מכוניות בתשלום בניגוד לחוק; פרצה לחנויות והשליכה את תכולתן במסדרונות המבנה לביזה.

סיור בתחנה מראה שהמדרכות המקיפות אותה לא נוקו חודשים והן שחורות מרוב זוהמה ולכלוך; ערימות זבל זרוקות מחוץ למבנה התחנה ובתוכו; ריח שתן חריף עולה מכל פינה במבנה כולל מהרחובות הסמוכים בעיקר בחדרי המדרגות, שם גם ניתן למצוא פיסות צואה לרוב; חדרי השירותים שחברת 'נצבא' השאירה בכל זאת פתוחים, מסריחים עד אימה עם כתמי צואה על האסלות והרצפות בסמוך, חלק גדול מהאסלות פגום ולרוב אין נייר טואלט, סבון ומכשירי ייבוש ידים בנמצא. נכון לימים אלה, אין אדם שירצה להניח את קצה נעלו במבנה, אם זה במהלך קניות בקניון, או גרוע מכך לקראת או מהגעה לנסיעה בין עירונית ארוכה. ביקורת שבוצעה על-ידי נציגי משרד הבריאות ב-28.12.21 מצאה רמת תברואה לקויה ביותר, אשר הביאה אותם לביטול אישור התברואה הזמני של התחנה.

זוהמה והזנחה. האקטיביסטים לא מוותרים. התחנה המרכזית ע"ש חולדאי
זוהמה והזנחה. האקטיביסטים לא מוותרים. התחנה המרכזית ע"ש חולדאי

עם כל הכאב שבידיעה על אי-פינוי התחנה בגלל שורת מחדלים משונים של עיריית תל אביב-יפו ומשרד התחבורה, יש להתייחס לכך כאל עובדה, גם אם זמנית ולתת את הדעת על הנעשה במבנה ועל ניהולו. המקום מהווה פצע מדמם בלב שכונות דרום תל אביב. מתוך 40 מיליון השקלים שחברת נצבא מקבלת מהמדינה, לא אמורה להיות בעיה להפריש חלק מהסכום לניקיון ותחזוקה שוטפת של המפגעים שצוינו, אך כאמור, ההזנחה והזוהמה מכוונות. המטרה ברורה: להתעמר בבעלי החנויות כדי שאלה יתייאשו וימכרו לנצבא את חלקם בתחנה בפרוטות, וכדי להתעלל בקהל באי התחנה ותושבי הסביבה ואז ליצור מקסם שווא – כאילו נצבא היא המושיע, ברגע שרק יתנו לה את מבוקשה כמובן (בניית מגדלי מגורים שיעשירו את קופתה ואת קופתו של מימון).

זו אינה קונספירציה. זו החלטת בית משפט אשר משקפת את הנעשה גם במבנים נוספים בבעלותה של נצבא שעברו "טיפול" דומה, דוגמת מלון הנסיכה באילת, התחנה המרכזית בחיפה ותחנות מרכזיות רבות אחרות. אין כאן כשל נקודתי, אלא שיטה מחושבת היטב. אסור לתת לנצבא את הפרס הזה (שניתן גם בכיכר אתרים) – העברת משאבים ציבוריים לחברה פרטית. אסור לתת לה לבצע את זממה על חשבוננו. הצלחה במעשיה הנפשעים תסמן לה כי היא יכולה לנהוג באופן דומה גם במבנים אחרים בבעלותה, מדרון חלקלק שעלול להביא למצב שבמדינה בה אין שטח רב מלכתחילה, שטחים רבים יוחזקו על-ידי תאגידים סחטניים, שיודעים שדרדור נכסיהם מזכה אותם בתגמול כספי נאה.

יום אחד בני, כל הזיהום הזה יהיה שלך. התחנה המרכזית בנווה שאנן (צילום: שאטרסטוק)
יום אחד בני, כל הזיהום הזה יהיה שלך. התחנה המרכזית בנווה שאנן (צילום: שאטרסטוק)

למען שיפור אמיתי בחייהם של באי התחנה, סוחריה ותושבי האזור – יש להפקיע את מבנה התחנה מידי נצבא לטובת הציבור, אם מכוח חוק המטרו, המאפשר הפקעת קרקעות הסמוכות לתוואי תוך מתן פיצויים הולמים לסוחרים המחזיקים בחלק מהמבנה (וכידוע – מעוניינים בפינוי התחנה), ואם מתוך מעמד מיוחד אחר, בדומה, למשל, למה שנעשה ממש לפני כמה ימים כאשר תיאטרון הבימה עבר לידיים ציבוריות והפך לתאגיד עירוני של עיריית תל אביב-יפו. אחרי תהליך ההפקעה יש לשתף את ועדי השכונות וארגוני הציבור בשכונות ובאזור אשר עוטף את המבנה לעתידו ושימושיו.

>> ליאור קיי אבישי הוא מנהל קבוצת הפרלמנט האזרחי של ת"א-יפו