רוצים להתקיים מאמנות עצמאית בתל אביב? תמשיכו לחלום

גלריה המקרר ניסתה לקבל הקלה מהעירייה, אך נקלעה לסבך ביורוקרטי שקיים רק בסיוטים. הסעיף קפץ מהדף: העירייה לא מחויבת לתמוך באמנות. בסוף יצאה מזה תערוכה

חלל גלריה המקרר, לשעבר הקירור של השוק הסיטונאי בתל אביב (צילום: יח"צ)
חלל גלריה המקרר, לשעבר הקירור של השוק הסיטונאי בתל אביב (צילום: יח"צ)
1 ביולי 2020

עמוק מתחת לאדמה, במה שהיה פעם בית הקירור של השוק הסיטונאי ברחוב החשמונאים, מתקיים לו עולם ומלואו. גלריה המקרר החלה את דרכה שם לפני כחמש שנים בתור תערוכת פופ אפ גדולה, ומאז הפכה למתחם אמנות רב תחומי שכולל 23 חללי סטודיו, גלריה פעילה ובר – והכל פתוח בחינם. אלא שמדובר בעמותה ללא כוונות רווח, ומאחורי הקלעים החלו להיערם קשיים כלכליים. כעת אנשיה לא רואים כיצד ייחלצו מהם, לאחר שדיאלוג מול העירייה הסתיים בדרך ללא מוצא.

אחת הדרכים לקבל עזרה מהעירייה היא להשיג הכרה כמוסד מתנדב לשירות הציבור. התואר הזה יכול לזכות את בעליו בהנחה בארנונה, בתנאי שיעמוד ב-13 קריטריונים אותם קבע משרד הפנים – בהם פעילות שאינה למטרות רווח, פעילות שמשרתת את תושבי העיר, ניתוק מוחלט מפעילות פוליטית ועוד כמה סעיפים אפרפרים.

מייסדת העמותה איריס פשדצקי הגישה את כל המסמכים הרלוונטיים, אבל הופתעה מתשובת העירייה. שם נימקו כי אין מספיק נתונים כדי לקבוע שאכן עמותת המקרר פועלת ללא כוונות רווח, טענו כי כשבאו לבחון את הנכס הוא היה מיותם (לטענת פשדצקי, שהביאה הוכחות על קיום רצוף של תערוכות, נציגי העירייה הגיעו בבוקר, כשהגלריה פתוחה אחרי הצהריים ובערב), והוסיפו כי הביקורות מצביעות על כך שבמקום לא נעשית פעילות רצופה ועקבית. על פי חוות הדעת של האדריכל רועי פביאן, המנהל עבור עיריית תל אביב את פרויקט "שימושים זמניים במבנים ריקים", היקף פעילות המקרר "הינו סביר בהחלט, אינו נופל ואף עולה במידת מה על הפעילות של חלק מהגלריות בתחומה".

אבל סעיף אחר, מהותי יותר, תופס את העין: על המקום לפעול במסגרת השירותים שהעירייה מחויבת לספק לתושביה, בהם רווחה, חינוך ובריאות. המסקנה: אם אתם רוצים להתקיים מאמנות בצורה עצמאית בתל אביב, אתם יכולים להמשיך לחלום.

אנחנו רוצות לשתף אתכם.ן קצת בבפנוכו של "המקרר", טרום ופוסט ימי קורונה ובכלל, לקראת שיח הגלריה שיהיה בתערוכה ביום שישי ב…

פורסם על ידי ‏המקרר‏ ב- יום שלישי, 23 ביוני 2020

"הטענה המשותפת לכל גופי התרבות העצמאית בעיר היא שאין תשתית עירונית שמיועדת לנו", קובלת פשדצקי. היא מוסיפה כי טענת העירייה, לפיה היא אינה תומכת בגלריות, משונה. "ישנן גלריות שהעירייה מפעילה בעצמה, זו טענה שקל להפריך. ישנה מדיניות שלא להכיר בעמותות של גלריות עצמאיות כמוסד לטובת הציבור". ואכן, חוץ מהגלריות המסחריות הפועלות בעיר, העירייה תומכת באופן משמעותי בכמה גלריות עצמאיות – בהן עמותת אלפרד לקידום אמנות ותרבות, עמותת סדנאות האמנים בתל אביב וגלריה קו 16.

אחרי שהעירייה דחתה את בקשת הגלריה, ערערה פשדצקי למשרד הפנים שצידד בעמדת העירייה – ומשם התגלגלה הבקשה לבית המשפט בשבוע שעבר. "ואז בעצם נאמר לנו בצורה מפורשת שלא משנה מה נעשה, גם אם נהיה פתוחים כל יום 24 שעות, לעולם לא יכירו בנו בתור מוסד לטובת הציבור. אמרתי להם, 'אם כך תכתבו בבקשה שמוסד לטובת הציבור לא כולל אמנות ותרבות'. אמרו לי, 'לא, מה פתאום'. אבל בפועל זו המדיניות".

בית הקירור ברחוב החשמונאים
בית הקירור ברחוב החשמונאים

בית המשפט הודיע כי לא קיבל מהעירייה הסברים לטענות הגלריה, ושלח את העירייה לבדוק מחדש את עמדתה. בעירייה טוענים כי בית המשפט העביר את הכדור דווקא למשרד הפנים, ודרש מהם לעבור שוב על בדיקת הקריטריונים שבוצעה, ובשקיפות. מבט ברשימת המוסדות שבקשתם להכרה נדחתה במכרז של 2019 מגלה עוד מוסדות תרבות שנפסלו על סעיף 6 (אבל לא רק) – בהם גלריה פריסקופ, מנשר לאמנות, נולובז – חלל שיתופי לאמנות, ארגון יוצרים עצמאיים בתיאטרון ועוד. גם תאמ"י, קהילת מייקרים, קיבלה תשובה דומה. פשדצקי מוסיפה כי היא מכירה עוד גלריות שבקשתן נדחתה, וכאלה שלא טרחו להגיש את המסמכים כיוון שסוף הסיפור ידוע.

"אחרי שנאמר לי במפורש שאין דבר שאוכל לעשות כדי להשיג את ההכרה, אין לי ציפיות. התסכול גדול מכיוון שמדובר בגופים שפועלים לטובת העיר עם המון המון השקעה. הבקשה פשוטה: תכירו במה שאנחנו עושים. אנחנו לא חנות, לא מקום מסחר, אנחנו מממנים הכל בכוחות עצמנו. מישהו עם רצון טוב צריך להתבונן בשטח ולחבר את הנקודות, לראות כמה פעילות יש ולתת לנו גיבוי. אני משלמת מכספי בכל חודש 3,300 שקל ארנונה מסחרית, ואנחנו לא נצליח להמשיך ככה. בתחילת הדרך קיווינו שעם הזמן נצליח לקבל הכרה ותמיכה ממשרד התרבות ומהעירייה. אחרי הסיפור הזה ואחרי הקורונה, אני כבר לא יודעת מה יהיה".

הפרשה הזו הולידה במקרר תערוכה חדשה במקרר, "חיה ועובדת בתל אביב" שמה, שעוסקת ביכולת להתפרנס מתרבות ואמנות בעיר, להגשים חלום תוך מאבק מתמשך במכונות הביורוקרטיה המיושנות.

"הריון מדומה", דליה גוטליב. מתוך התערוכה "חיה ועובדת בתל אביב" בגלריה המקרר
"הריון מדומה", דליה גוטליב. מתוך התערוכה "חיה ועובדת בתל אביב" בגלריה המקרר
ללא כותרת, דליה גוטליב. מתוך התערוכה "חיה ועובדת בתל אביב" בגלריה המקרר
ללא כותרת, דליה גוטליב. מתוך התערוכה "חיה ועובדת בתל אביב" בגלריה המקרר
מתוך התערוכה "חיה ועובדת בתל אביב" בגלריה המקרר (צילום: עלינא דקל)
מתוך התערוכה "חיה ועובדת בתל אביב" בגלריה המקרר (צילום: עלינא דקל)
מתוך התערוכה "חיה ועובדת בתל אביב" בגלריה המקרר (צילום: עלינא דקל)
מתוך התערוכה "חיה ועובדת בתל אביב" בגלריה המקרר (צילום: עלינא דקל)
"בוא מאטיס אני אשב לך", גליה פסטרנק. מתוך התערוכה "חיה ועובדת בתל אביב" בגלריה המקרר
"בוא מאטיס אני אשב לך", גליה פסטרנק. מתוך התערוכה "חיה ועובדת בתל אביב" בגלריה המקרר
"ליצן מבקש הלוואה", גליה פסטרנק. מתוך התערוכה "חיה ועובדת בתל אביב" בגלריה המקרר
"ליצן מבקש הלוואה", גליה פסטרנק. מתוך התערוכה "חיה ועובדת בתל אביב" בגלריה המקרר

מעיריית תל אביב-יפו נמסר: "בקשתה של עמותת המקרר לתמיכה נבחנה. במקום נערכה ביקורת בה התברר כי העמותה אינה עומדת בשניים מהקריטריונים אותם קבע משרד הפנים לקבלת תמיכה, וכי לא נעשה במקום שימוש ממשי כגלריה באופן שוטף אלא רק לעיתים מזדמנות. לפיכך, העמותה אינה עומדת בתנאי קבלת התמיכה העירונית. חשוב לציין כי העמותה ערערה למשרד הפנים, שדחה גם הוא את בקשתה. בית המשפט קבע כי משרד הפנים יבדוק את הבקשה החדשה אותה הגישה העמותה לשנת 2019 ובקשת העמותה למתן פטור מארנונה לשנת 2020 ממתינה להכרעת מועצת העיר".

בעירייה לא התייחסו לשאלה הנוגעת לסעיף 6, הקובע כי תחום האמנות אינו מעניינה של העירייה.