"פריצת דרך היסטורית": חולדאי נערך להורדת הקורקינטים מהמדרכות

אז עכשיו תהיה אכיפה? רון חולדאי על תל אופן חשמלי (צילום: כפיר סיוון)
אז עכשיו תהיה אכיפה? רון חולדאי על תל אופן חשמלי (צילום: כפיר סיוון)

"מדובר בפריצת דרך היסטורית", כתב ראש עיריית תל אביב בעקבות החלטת ועדת הכלכלה לאשר את התקנה לחיוב התקנת לוחית זיהוי לכל הכלים החשמליים. "עם יישום התקנות בעוד כמה חודשים, נוכל לאכוף עבירות תנועה של הרוכבים על המדרכות באופן מאסיבי באמצעים אלקטרוניים"

הקרב על המדרכות נמשך, והפעם נראה שלחזית הולכי הרגל יש קלף מנצח: היום (ב') ועידת הכלכלה אישרה תקנה של השרה מירי רגב, המחייבת אופניים וקורקינטים חשמליים בנשיאת לוחית זיהוי. מספר הרישוי יהיה אישי לכל רוכב, ולא כמו במכוניות לפי הרכב, כשהרישום יחל ב-1 בפברואר, והחובה להתקין לוחית זיהוי על כלים חשמליים תיכנס לתוקף ב-1 באוגוסט 2024. החל מרגע זה, יתרחש שינוי משמעותי מאוד בכל הנוגע לאכיפת התנהלותם של כלים חשמליים בתל אביב.

ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי הדגיש זאת בציוץ שפרסם היום בטוויטר: "סוף סוף ועדת הכלכלה אישרה את המהלך מציל החיים שהובלנו במשך שנים – חיוב התקנת לוחית רישום לכל הכלים החשמליים", כתב ראש העיר, שהתקשה עד כה להתמודד עם שצף הכלים החשמליים שרכב על מדרכות העיר. "עם יישום התקנות בעוד כמה חודשים, נוכל לאכוף עבירות תנועה של הרוכבים על המדרכות באופן מאסיבי באמצעים אלקטרוניים. מדובר בפריצת דרך היסטורית ואני שמח על כך".

הולכים לראות ממש פחות מזה. נסיעה לא בטוחה בכלי רכב חשמליים (צילום: Shutterstock)
הולכים לראות ממש פחות מזה. נסיעה לא בטוחה בכלי רכב חשמליים (צילום: Shutterstock)

מילות המפתח כאן הן "באמצעים אלקטרוניים": אחד האתגרים הקשים של אכיפת החוקים הקיימים על רוכבי כלים חשמליים – נגיד, חובת הקסדה ובעיקר איסור הנסיעה על מדרכות – היה היעדר היכולת לזהות את העוברים על החוק גם במצלמות. כעת לכו תדעו, אם תרכבו על המדרכה במקום הלא נכון תקבלו קנס בדואר הביתה, ויהיה לכם לא נעים, ואיזה כיף שהמדרכות יחזרו כבר להולכי הרגל. כולנו תקווה שהפעם זה יעבוד.

הדברים מגיעים גם על רקע שינויים משמעותיים בשוק הקורקינטים השיתופיים – בחודש יוני האחרון הודיעה עיריית תל אביב כי הפסיקה את פעילות חברת הקורקינטים השיתופיים הגרמניה TIER בעיר, לאחר שהפרו את כללי הבטיחות ("הכללים הם: מניעת רכיבה של קטינים על ידי תהליכי זיהוי דיגיטליים, זמינות בכל העיר, לפחות 75% מהכלים חייבים בקסדות, חיוב החברה להעביר את פרטי המשתמשים שביצעו עבירות תנועה ועוד", כתב דאז ראש העיר), בעוד שהחברה מתעקשת שהסיבה לעזיבתם היא "תופעה רחבה של גניבת כלים".

מה אתם, גנובים? קורקינטים חשמליים של ווינד ובירד (צילום: Shutterstock)
מה אתם, גנובים? קורקינטים חשמליים של ווינד ובירד (צילום: Shutterstock)

בנובמבר האחרון חברת הקורקינטים השיתופיים Wind הודיעו שגם הם מפסיקים פעילות בישראל, "בשל מכת גניבות קורקינטים שיתופיים לשטחי הרשות הפלסטינית שלא נאכפת", לפי דיווח ב-TheMarker, מה שמשאיר אותנו עם 3 חברות קורקינט שיתופי אחרונות – דוט, ליים ובירד – כששתי האחרונות הן אולי במקרה ואולי לא במקרה, חברות הקורקינט השיתופי המצליחות בעיר. יש לציין כי הכלים השיתופיים מהווים מטרד תעבורתי וסכנה בטיחותית קטנים יותר, ובמרבית תאונות הקורקינט הקשות מעורבים כלים פרטיים שמסוגלים להגיע למהירויות של עד 50 קמ"ש.