עיריית ת"א פורשת חסות על המיזם למניעת הטרדות בחיי הלילה

איך לעצור את ההטרדות במועדונים? ובכן. מיזם לילה טוב (צילום אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה)
איך לעצור את ההטרדות במועדונים? ובכן. מיזם לילה טוב (צילום אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה)

"לילה טוב", המיזם שהוקם ב-2015 בידי קבוצת אקטיביסטיות, הופך ליוזמה רשמית של העירייה בשיתוף מרכז הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית ומטרתו לייצר מרחבים בטוחים ונקיים מהטרדות מיניות בחיי הלילה. כ-50 ברים, מועדונים ומסעדות כבר הצטרפו

2015 הייתה שנה קשה בחיי הלילה של תל אביב. במועדוני העיר ובברים שלה התרבו ההטרדות המיניות נגד נשים והתחושה הייתה שאין מקום בטוח לבלייניות בעיר. באוגוסט של אותה שנה, אחרי עבודה מאומצת של חצי שנה מול שורה של מועדונים וברים, השיקה קבוצה של אקטיביסטיות את האמנה החברתית למניעת הטרדות מיניות בחיי הלילה ואת המיזם "לילה טוב" שנועד להטמיע אותה ברחבי העיר. מספר שנים אחר כך עברה העמותה לשליטתו של מרכז הסיוע לנפגעי ולנפגעות תקיפה מינית ואתמול הכריזה עיריית תל אביב-יפו על השקתו המחודשת של המיזם תחת חסותה.

למען הדיוק ההיסטורי חשוב לציין שכבר באותה שנה הצטרפו אל המיזם מועדונים כמו הבלוק, הברקפסט, הבוטלג, הרדיו והאלפאבית יחד עם ברים בולטים כמו התדר, הפיקוק וכולי עלמא, והעירייה מבטיחה כעת לסייע בהפיכתם של עוד עשרות ברים, מסעדות ובתי מלון למרחבים בטוחים ונקיים מהטרדה מינית, בשיתוף עם מרכז הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית.

פרויקט "לילה טוב" הוא מודל שפותח לצורך יצירת מרחב בטוח מהטרדות ופגיעות מיניות בברים, מועדונים, מסעדות ובתי מלון. כל עסק שמצטרף ליוזמה מתחייב:
• לחתום על אמנת חיי הלילה, שדורשת ממנו לטפל מיידית ובאופן מכבד בתלונות על הטרדות מיניות, בהתאם לעקרונות הנלמדים בהדרכת לילה טוב.
• לקיים הכשרה שנתית לכלל הצוות שתועבר על ידי מנחות ומנחים של לילה טוב, בסבסוד העירייה.
• למנות אחראי/ת מטעם המקום לריכוז הדרכות לצוות ולדאוג שהעסק מטפל בנושא באופן ראוי ושוטף.
• להציב שילוט של "לילה טוב" בשלושה מקומות בולטים לפחות (כניסה, אזור הגשת המשקאות ומתחמי השירותים).
במסגרת ההדרכות ילמדו אנשי הצוות כיצד להתערב במקרה של סיטואציה שנראית בעייתית, בין היתר על ידי שאלות מנחות ("עם מי הגעת לכאן?", "אתם מכירים? מאיפה? כמה זמן?" ועוד) והענקת כלים לסיוע ראשוני בסיטואציה של פגיעה.

מפגש ראשוני של מיזם "לילה טוב" בכולי עלמא, אוגוסט 2015 (צילום: יותם רונן)
מפגש ראשוני של מיזם "לילה טוב" בכולי עלמא, אוגוסט 2015 (צילום: יותם רונן)

קבוצת האקטיביסטיות שיזמה את הפרויקט לפני שבע שנים, ביניהן גילי רון, הגר שיזף, שירה מייקין, תמר מרים גומל, יסמין וקס, קרן גרינבלט, גלי פיפלקס, סילאן דלאל ויעל אלבז, לא קיבלה את הקרדיט למיזם מעיריית תל אביב-יפו בהודעתה לתקשורת, אך מסרה בתגובה כי "אנחנו מתרגשות לראות שהעיר עם חיי הלילה הגדולים בישראל מאמצת את 'לילה טוב'. עוד בימיה הראשונים של היוזמה ידענו שראוי שהרשויות יקחו עליה אחריות כשיבשילו התנאים לכך, ואנו מחכות שיתר הרשויות בישראל ילמדו מהמהלך ויקבעו גם הן סטנדרט של מרחב בטוח בחיי הלילה".

יוזמות ומייסדות "לילה טוב" (צילום: הדס פרץ)
יוזמות ומייסדות "לילה טוב" (צילום: הדס פרץ)

מעיריית תל אביב-יפו נמסר כי עד כה נרשמו ליוזמה כ-50 ברים, מסעדות ובתי מלון מתל אביב-יפו, שבעליהם מאמינים כי אין מקום לאלימות מינית בחיי הלילה והם מחוייבים לשמירת הביטחון והמרחב האישי של כל אחד ואחת מלקוחותיהם. העירייה מבטיחה לדאוג לפרסום העסק (כולל פרסום עירוני) כפועל למען מרחב בטוח עבור המבלים והמבלות, מתוך תקווה שעם הזמן יצטרפו ליוזמה עוד ועוד עסקים שיבינו שהחתימה על האמנה היא תו תקן בסיסי ליצירת מרחב נוח, בטוח וחופשי.

>> פרטים נוספים והרשמה למיזם לילה טוב אפשר למצוא כאן. רשימת העסקים שלוקחים חלק במיזם מתפרסמת באתר "לילה טוב"