ביי ביי צוקרברג

5 סיבות לעזוב את פייסבוק עכשיו ומיד

פייסבוק לא יכולה להישאר אדישה. צוקרברג בדרכו לשימוע בקונגרס (צילום: Getty Images)
פייסבוק לא יכולה להישאר אדישה. צוקרברג בדרכו לשימוע בקונגרס (צילום: Getty Images)

כי הכל מטומטם. כי פייק ניוז פוליטי הוא המודל העסקי. כי צוקרברג לא יכול או לא רוצה לעצור את הרעל. כי עדיין אפשר. כי המסיבה נגמרה. שום דבר טוב כבר לא ייצא מפייסבוק

25 באוקטובר 2019

1. את הפוסט האחרון שלי בפייסבוק כתבתי ב-1 באפריל.

הייתה זו מהתלה נאה שבה התוודיתי על החלטתי הדרמטית להצביע למפלגתו של משה פייגלין. 

בתוך יממה הצטברו שם יותר מ-100 תגובות מזועזעות, רובן של חברבוקים ותיקים שאמורים להכיר אותי מספיק כדי לחשוד – בעיקר בתאריך כזה – אבל הפיד הפייסבוקי הפך זה מכבר לביצה רעילה ומצחינה של שיח שנאה מקוטב ורווי זעם וייאוש נטולי הומור, וכל הטובל בה נדבק במגפת "הכל מטומטם" שפשטה ברחבי הגלובוס עד כדי טראמפ.

ברגע כזה חייב אדם תבוני לתפוס את עצמו ולשאול: האם באמת הכל מטומטם? האם אני מטומטם? האם אנחנו מטומטמים כקולקטיב אנושי? כמובן שלא. ואם כך, המדיום עצמו כנראה מטומטם והפלטפורמה מטמטמת ומוטה לטובת מטומטמים וטמטום באופן כללי. זו לבדה סיבה טובה לפנק את האינטליגנציה שלכם ולעזוב את פייסבוק.

2. בחודש שעבר התקבלה בחמ״ל של פייסבוק החלטה מדהימה: הרשת החברתית תאפשר לפוליטיקאים לפרסם שקרים בתשלום. הבנתם נכון, פוליטיקאי עם מספיק כסף מאחוריו יכול להשתמש ברשת החברתית כדי להפיץ בדותות, ופייסבוק לא תסיר את הפרסומת גם אם יוכח שהמידע בה שקרי לחלוטין. 

זה מדהים במיוחד אחרי שלוש שנות שיח ציבורי על פייק ניוז ועל התפקיד המרכזי של פייסבוק בהפצתן. כדי לנקות עצמם משערוריית קיימברידג׳ אנליטיקה ומזוועות מינמאר, הקימו הצוקרברגים בשנים האחרונות מערך שלם של בקרה על פוסטים שתפקידו לנטר ולנטרל את הפיד מידיעות חדשותיות מפוברקות. עכשיו מתברר שפייק ניוז הוא חלק מהמודל העסקי השמור בלעדית להון-שלטון. 

וזה כבר השלב שבו כל מי שתפיסת המציאות חשובה לו חייב להימלט מפייסבוק בצווחות.

3. מארק צוקרברג ישב השבוע בשימוע אליו זומן בקונגרס כמו ילד שנתפס משתין על השטיח. במשך חמש שעות צלבו אותו חברות הקונגרס בשאלות שהעידו על בקיאות עמוקה בחומר ועל תבונה מעוררת קנאה ביחס לעמיתיהן בכנסת.

ולא היו לו תשובות טובות.

היה די מבהיל לראות את צוקרברג מגמגם, מחרטט ומפגין היעדר מוחלט של כנות ואחריות אתית (או כמו שצייץ השחקן זאק בראף: ״הקים אתר כדי לדרג נשים בקולג׳ – הרס את הרפובליקה החוקתית״), וקשה היה שלא להתרשם שהוא כנראה מבין בדיוק מה עולל לדמוקרטיה המערבית אך אינו יודע כיצד לעצור זאת, או חמור מכך – אינו מעוניין לעצור כי זה שווה לו מיליארדי דולרים.

כך או כך, מרחב ההכחשה הולך ומצטמצם. עוצמת השפעתה השלילית של הרשת החברתית על המציאות הולכת ומתבהרת. איזו סיבה סבירה יש לאדם הסביר לשמש נתין חסר זכויות של אימפריה אפלה כזאת?

4. צריך להכיר באמת: זה הרגע לעזוב את פייסבוק ולו כי זה עדיין אפשרי. 

עם השנים זה נעשה קשה יותר. צוקרברג הלחים את ווטסאפ ואינסטגרם לפייסבוק, המשפחה שלכן בפייסבוק, גם העמודים והקבוצות המקצועיים שלכן בפייסבוק, הקולגות שלכן בפייסבוק, אתן מקדמות את התוכן שלכן בפייסבוק, אתן צורכות את האקטואליה שלכן בפייסבוק, אתן מנהלות את העסק שלכן בפייסבוק. 

אז אתן לא יכולות לעזוב את פייסבוק. יש סיבות טובות. 

אבל בעתיד זה יהיה קשה אפילו יותר. התוכניות של צוקרברג לייצר מטבע וירטואלי משלו שישמש לסחר בפייסבוק ומחוצה לה ולנגוס ביס גדול מסחר המטבע הבינלאומי, מדגימות היטב את פוטנציאל המגלומניה ואת גודל התאבון של פייסבוק. היא לא רוצה לבלוע רק את האינטרנט, אלא את העולם עצמו. את הפוליטיקה, את הכלכלה, את התקשורת. האנושות כנשנוש. תברחו.

5. אני מכיר כמה אנשים מוזרים שבמשך שנים יצרו תוכן בחינם עבור פייסבוק. אחדים מהם אני פוגש כל בוקר במראה.

הם כתבו טורי דעה, ביקורות תרבות, סאטירה, קטעי וידאו מופקים היטב ואפילו תחקירים של ממש, והכל תמורת הון סימבולי של לייקים ושיתופים, ישמרנו האל, שלא לדבר על האפשרות המפתה כסנדוויץ׳ בתחנת דלק להיות ״אושיית רשתות חברתיות״ או אפילו ״משפיען סושיאל מדיה״, צמד מונחים שדי בו להגיע למסקנה שהציוויליזציה מיצתה את עצמה.

במשך זמן מסוים זה עבד, כביכול. התחושה הייתה שנוכחות חזקה בפיד יכולה לקדם אזרח מן הישוב למקומות מעניינים. חלקם מצאו עבודה בתקשורת שפייסבוק עכשיו מחסלת. חלקם התברגו לפוליטיקה שפייסבוק משחקת בה. חלקם בנו עסקים שתלויים בפייסבוק תלות כמעט מוחלטת. מי שהתחילו מהפכות בפיד והובילו דרכו מחאות, גילו שבכל רגע נתון יכול צוקרברג לשנות את האלגוריתם ולהוריד את השאלטר על המסיבה.

וזה בדיוק מה שקרה. צוקרברג שינה את האלגוריתם, תעדף תוכן פרסומי ומסחרי, סגר את כולם בהיכלי התהודה של עצמם והשתלט על ניתוב התוכן ומידת חשיפתו. האביב הערבי הבא, למשל, לא יוכל לקרות בפייסבוק. המסיבה נגמרה. עכשיו כולם כאן שיכורים ומקיאים אחד על השני. עשו לעצמכם טובה ולכו הביתה.