דו"ח דוחה: העירייה חייבת לעצור את הקנסות לעסקים קטנים

עוד כמה קנסות וכך תראה כל תל אביב. עיר להשכיר (צילומים: שלומי יוסף)
עוד כמה קנסות וכך תראה כל תל אביב. עיר להשכיר (צילומים: שלומי יוסף)

ב-18 הימים של חודש יוני חילקה עיריית תל אביב-יפו יותר מ-1600 דו"חות לעסקים קטנים. המדיניות לפיה יד אחת תומכת בעסקים והיד השנייה מתעמרת בהם היא בדיחה קפקאית עגומה

אלף שש מאות שלושים ושבעה קנסות בתוך פחות מחודש. 1,637. בואו נתעכב לרגע על המספר הזה, סך הקנסות שחילקה עיריית תל אביב-יפו לעסקים קטנים בעיר על הפרת תקנות הקורונה, כי מאחורי המספר הזה מסתתרים אלפי אנשים שפתחו את חנויותיהם בלב כבד אחרי חודשיים של סגר כשאינם יודעים אם יצליחו להישאר בחיים תוך כדי המשבר הכלכלי שבפתח. על פי הערכות שמרניות כ-30 אחוז מהעסקים הללו לא ישרדו את שנת 2020.

על פי הנתונים שפרסמה הבוקר הכתבת ליה ספילקין ב"בוקר טוב ישראל" (גלצ), רק 139 קנסות חולקו על אי-עמידה של בעלי עסקים בתנאי התו הסגול, בעוד ש-665 דו"חות חולקו בגלל לקוחות שלא עטו מסכה. הפקחים אינם יכולים לקנוס לקוחות (זו זכות ששמורה למשטרה בלבד) ולכן רושמים את הדו"ח לבעל העסק כי "אין להם דרך אחרת לאכוף". אבל חייבת להיות דרך אחרת.

הורגים אותנו. מחאת העצמאיות בשבוע שעבר בתל אביב (צילום: גטי אימג'ס)
הורגים אותנו. מחאת העצמאיות בשבוע שעבר בתל אביב (צילום: גטי אימג'ס)

העירייה נקטה בשורה של צעדים מרשימים כדי להקל על בעלי עסקים קטנים ובינוניים את ההתמודדות עם סגר הקורונה ועם המשבר שבעקבותיו, בראשן שידולו של משרד הפנים לוותר על ארנונה עסקית למשך שלושה חודשים, אבל אם יד אחת מלטפת והיד השנייה מפזרת קנסות בלי אבחנה ובלי לב, לא עשינו הרבה. לפני עשרה ימים דיווחנו כאן על גל הקנסות המקומם, חלקם לחנויות קטנטנות שהמחזור היומי שלהם אינו מכסה את הקנס, והעירייה בתגובה הודיעה שהפקחים יונחו לחזור ולהתמקד באזהרות והסברה. חזרו או לא, מאז הדיווח ההוא מספר הקנסות הכולל הכפיל את עצמו ויותר. מדובר באומדן גס על יותר משלושה מיליון שקלים שנגבו בסך הכל.

העירייה אינה זקוקה לכסף הזה. עבורה זה כסף קטן. עבור בעלי עסקים זה יכול להיות ההבדל בין לפתוח או לסגור. העירייה זקוקה לכספי הארנונה של העסקים ועסקים שפשטו רגל אינם משלמים ארנונה, כך שהורדת הילוך במתן הקנסות היא גם אינטרס מובהק שלה. אכיפת התקנות חשובה מאוד כמובן, אפילו קריטית לבריאות הציבור, אבל היא צריכה להתבצע בתבונה וברגישות ובאופן שאינו רומס דווקא את החלשים שבבעלי העסקים. שלא תהיה טעות: זה לא מקל וגזר, זו סתם חלמאות וחוסר שיקול דעת של מנגנון הפיקוח.

המציאות של ימי הקורונה מחייבת מקסימום תמיכה בעסקים ומינימום התעמרות, והעובדה שאותו גוף עסוק בשניהם היא בדיחה קפקאית עגומה. קנסות לעסקים צריכים להיות האופציה האחרונה של הפקחים, לאחר אזהרות והסברה מונעת, במקרים של הפרות חמורות והתקהלויות מבעיתות ובטח לא כברירת מחדל. עוד לא מאוחר להתחרט, לא מאוחר גם לבטל קנסות לעסקים זעירים, לא מאוחר להודות שהמדיניות הזאת היא טעות מרה. עבור עסקים ותושבים רבים, עוד מעט יהיה מאוחר מאוד. את הסיפור הזה צריך לעצור עכשיו. ומיד.