המסעדנים דורשים לפתוח טייק-אווי מיידית: "התייחסו למצוקתנו"

פורום מסעדנים חדש מבקש להחיות את המאבק ושיגר מכתב לרה"מ נתניהו: "לאור הסגר הלא אפקטיבי, דורשים לפתוח". עד כה נסגרו כ-4,000 עסקים בשל המשבר

"עסקים קורסים בגללכם". הפגנת מסעדנים בתל אביב, יולי 2020 (צילום: גטי אימג'ס)
"עסקים קורסים בגללכם". הפגנת מסעדנים בתל אביב, יולי 2020 (צילום: גטי אימג'ס)
4 בפברואר 2021

הסגר השלישי הכריע את המסעדנים, כך נראה. כמי שעוקבים אחר המחאה המתוקשרת מאז תחילתה מצאנו כי המומנט התפייד ברובו ואת מקום הנאומים והמיצגים תפסה שתיקה מיואשת. רק כעת, עם ההחלטה הצפויה על סיום הסגר, התגייסו הארגונים המייצגים את המגזרים השונים בעולם המסעדנות והקימו את פורום ראשי ענף ההסעדה.

במכתב ששלחו אמש (ד') לראש הממשלה בנימין נתניהו מסרו כי "תעשיית המסעדנות סגורה כבר קרוב לשנה ומתאריך 18.9 נכנסה לסגר השני ומאז לא יצאה ממנו. במהלך הסגרים התעשייה איבדה מעל כ-4,000 עסקים מתוך 14,000 אשר פעלו בתחילת המשבר. מעל 2,000 עסקים נוספים צפויים להיסגר במהלך הרבעון הראשון של 2021. כיום פעילים כ-3,500 עסקים בתעשייה, המפעילים שירותי משלוחים בלבד, פעילות זו מתאפיינת ברווחיות נמוכה ולרוב אף הפסדית".

עוד נכתב כי "אנו נמצאים באירוע מתמשך, שמבחינתנו רק הולך ומחמיר, ולאור הסגר הלא אפקטיבי שמתקיים אנו דורשים את פתיחת העסקים שלנו והתייחסות מידית למצוקת המסעדות". כמתווה להתנעת הענף דורש הפורום את פתיחת הטייק אוויי לאלתר, התרת הושבה בחוץ בסיום הסגר ופתיחת מסעדות והושבה בפנים שבועיים לאחר תום הסגר.

תומר מור
תומר מור

מחאת המסעדנים חוזרת לכנסת: "חצי מהענף עומד להימחק"
חברות המשלוחים לא הותירו לנו ברירה: נדרשת אפליקציה מתחרה

"אנחנו בסוג של המתנה לישיבת הממשלה. לאור הסיטואציה רשתות המסחר והקניונים כבר קיבלו החלטה לפתוח ביום ראשון בצורה מלאה, ואנחנו כמסעדנים בודקים את האופציה לתמוך בהן בכך שנפתח את הטייק אוויי במקביל", אומר תומר מור מארגון מסעדנים חזקים ביחד, שהצטרף לפורום ראשי ההסעדה. "טייק אוויי אפשר לפתוח מידית, והושבה בחוץ היינו רוצים לראות כמה שיותר מהר. זה הרי אבסורד כי אנשים לוקחים אוכל ויושבים על ספסל, אז למה לא לשבת בעסק תוך שמירה על הנחיות התו הסגול?".

מתי המסעדות יחזרו לפעול במתכונת רגילה?
"לא לפני האחד במרץ. זהו היעד הריאלי שאנחנו מבינים שנוכל לפתוח בו להושבה מלאה. צריך להבין שאי אפשר לפתוח עסק מעכשיו לעכשיו. נדרשים לפחות כמה שבועות להיערכות וגיוס עובדים, שזו אחת הבעיות הגדולות ביותר. אין טבחים, מלצרים וברמנים – כולם בחל"ת, מודל שמעודד אבטלה. פתיחה מחדש זו אופרציה יקרה שנאמדת בין עשרות למאות אלפי שקלים. לכן אנחנו צריכים מהממשלה מענק התנעה בגובה 35 אחוז מהמחזור החודשי וגם זמן היערכות".

עד כמה הבחירות משפיעות על מאבק המסעדנים?
"על פניו אמורה להיות לנו עמדת השפעה אבל בבחירות רביעיות בתקופת קורונה קשה לדעת. אנו מחוברים לממשל ברמות הכי גבוהות, אך מרוב עיסוק בנושאים שאינם רלוונטיים לכלכלה התחום שלנו עלול להידחק הצידה".

התחתית של התחתית של השפל. יובל בן נריה מטאיזו בהפגנת המסעדנים בספטמבר 2020 (צילום: גטי אימג'ס)
התחתית של התחתית של השפל. יובל בן נריה מטאיזו בהפגנת המסעדנים בספטמבר 2020 (צילום: גטי אימג'ס)

איך קרה שאחרי תקופה ארוכה החליטו הארגונים שמייצגים את המסעדנים להתאגד?
"הבשילה העת וכולם מבינים שאנחנו בישורת האחרונה של משבר הקורונה, ושכדי למקסם את ההישגים הדבר הכי נכון הוא לדבר בקול אחד כלפי הממשלה והרשויות. כגופים שמייצגים אלפי בעלי עסקים חברנו ארגוני מסעדנים חזקים ביחד, איגוד המסעדות והברים ופורום הרשתות לגוף אחד שבינתיים עובד יפה ומצליח לייצר מהלכים". 

בשורה התחתונה אתם אופטימיים?
"מסעדנים הם אנשים אופטימיים במהותם, אוהבים לארח ויזמים שלוקחים סיכונים. לכן ברור שאנחנו אופטימיים ומסרבים להיכנע לקשיים. מנגד, המציאות קשה. איבדנו כבר אלפי עסקים בעקבות המשבר ולאור הקשיים הכלכליים אנו צופים שעוד אלפים יסגרו את שעריהם ולא יחזרו. אנחנו רוצים להיות אופטימיים אך יודעים שהולך להיות קשה מאוד".