מדורת השבט של מהדורת החדשות כבתה. אף אחד לא הולך להדליק אותה מחדש

בתמונה: תוכנית סאטירה היתולית, כל קשר למציאות מקרי בהחלט. הפטריוטים (צילום מסך: ערוץ 14)
בתמונה: תוכנית סאטירה היתולית, כל קשר למציאות מקרי בהחלט. הפטריוטים (צילום מסך: ערוץ 14)

"מדורת שבט זה עולם של פעם. מהדורת חדשות שמנסה לדבר לכולם, כבר לא מדברת לאף אחד. הרשתות החברתיות לימדו אותנו שאין יותר צורך לשמוע את שני הצדדים. תוכן שלא בא לנו טוב פשוט נעלם, וכבר לא נראה אותו לעולם" // טור מיוחד של עודד קרמר

24 במרץ 2023

והרי החדשות ועיקרן תחילה: מהדורות החדשות הן כבר לא מדורת השבט. אחרי 50 שנה שבהם "החדשות של שמונה" (או של תשע, תלוי בני כמה אתם) היו האירוע הטלוויזיוני המרכזי של ישראל, זה נגמר. שנת המוות: 2023. סיבת המוות: אובדן עניין ציבורי.

חייבים להודות, גם בימים הגדולים מהדורות החדשות לא באמת היו מהדורות השבט של כל החברה הישראלית. החרדים לא רואים טלוויזיה, הערבים לא נספרו אף פעם (וזאת לא אלגוריה, הרייטינג שאנחנו מקבלים הוא של "משקי בית יהודיים"). אבל עכשיו, גם עבור שאר אזרחי ישראל, מהדורות החדשות הפסיקו להיות הדבר ש"כולם" רואים.

>> ניסינו להעביר יום מול ערוץ 14. זה היה כמו חדר המתנה בגיהנום
>> לעיתונות חופשית יש מחיר. בחדשות 13 עדיין לא שילמו אותו

זה לא קרה בין לילה. כבר שנים שמהדורות החדשות סובלות מירידה הדרגתית אך קבועה ברייטינג. האורך הבלתי נסבל, כמויות התוכן השיווקי, השטחיות, החפיפניקיות. כולם כרסמו במעמד המרכזי של מהדורות החדשות בחוויה הישראלית. אבל החודשים האחרונים, וההתעקשות של הקואליציה לפרק את החברה הישראלית לגורמים ראשוניים, היו מכת המוות. כי איך שלא תסכלו על זה, אי אפשר להיות מהדורת השבט, אם אין יותר שבט.

מדורת שבט זה עולם של פעם. מהדורת חדשות שמנסה לדבר לכולם, כבר לא מדברת לאף אחד. בעולם החדש מילת המפתח היא "echo chamber", תיבת תהודה. הרשתות החברתיות לימדו אותנו שאין יותר צורך לשמוע את שני הצדדים, ויותר מזה, כבר אין רצון לעשות כך. התרגלנו לקבל את המידע רק באופן שאנחנו אוהבים וחושבים. תוכן שלא בא לנו טוב פשוט נעלם, וכבר לא נראה אותו לעולם.

נגמר העניין הזה של מדורת השבט, אז די עם הנוסטלגיה. יעקב אילון (צילום: רונן אקרמן)
נגמר העניין הזה של מדורת השבט, אז די עם הנוסטלגיה. יעקב אילון (צילום: רונן אקרמן)

באופן מפתיע, דווקא ערוץ 14, שברוב שעות השידור נראה כמו שהיית מצפה שחלטורה מיושנת תראה, היה זה שהבין ראשון את התמונה. פוקס ניוז, המודל הברור, הוכיח שאין שום סיבה לאובייקטיביות – וערוץ 14 ביצעו את הגרסה המקומית באופן מושלם. קו אידיאולוגי ברור במקום מקצוענות עיתונאית. בוטות מתחנפת לקהל היעד. פרובוקציות זולות שיגרמו לבייס למחוא כפיים כי "הכנסנו להם". אבל יותר מהכל – זיהוי קהל יעד מצומצם והסתערות עליו בכל הכוח.

המיתוג המחודש של חדשות 13 בשבועות האחרונים הוא סימן שגם שם הבינו את המסר. אם ערוץ14 הוא הבית של תומכי הקואליציה, כעת חדשות 13 מנסים למתג את עצמם עכשיו בתור הבית של המחאה. הדגלים, הקו התומך במפגינים, הסלוגן החדש של "עיתונות חופשית", כולם הולכים לאותו המקום: לגרום לאנשים ממחנה השמאל-מרכז להרגיש בבית. גם במחיר של ויתור על הנסיון של לדבר לכולם.

למה, היה פייק? ספרו לנו על זה. קמפיין חדשות 13 (צילום: מתוך עמוד הטוויטר @newsisrael13)
למה, היה פייק? ספרו לנו על זה. קמפיין חדשות 13 (צילום: מתוך עמוד הטוויטר @newsisrael13)

מי שנשארו מאחור הם חדשות 12, וגם די ברור למה. המוביל אף פעם לא מנסה להשתנות. אין לו סיבה, לא כשנתח השוק שלו גדול משל כל המתחרים יחד. אבל גם שם רואים את הירידה, ואין ספק שזאת מגמה שעומדת להמשיך. חדשות 12 עדיין מנסים ללכת בין הטיפות, להביא בערב אחד גם את עמית סגל וגם את אמנון אברמוביץ', לשדר פלורליזם, להביא מגוון דעות, וזה עדיין עובד. אבל מיום ליום זה עובד פחות.

בישראל של 2023 הולכים ומתמעטים האנשים שרוצים לשמוע את שני הצדדים. בחברה כל כך מפוצלת ושבורה עד שלפעמים נראה שמדובר בגופים שמיימים שמתרחקים אחד מהשני במהירות, לאף אחד כבר אין כוח לשמוע מה שבא לא טוב. וגם אין סיבה. אחרי 30 שנות אינטרנט בכל בית, למדנו לחתוך. המדיום הוא עדיין המסר. רק שהפעם המדיום הוא לא האופן שבו אתה צורך את האינפורמציה, אלא הזהות של הכתב שמביא אותה.