מה ראינו בלילה: 5 סדרות שהחזיקו אותנו ערים עד מאוחר השבוע

סו מאצ' סומו. "מפלט". צילום: יח"צ נטפליקס
סו מאצ' סומו. "מפלט". צילום: יח"צ נטפליקס

הלהיט האפוקליפסי הבא, הבובות האהובות עלינו חוזרות ויש גם מלחמות סומו שלא ידענו שנתאהב בהן. כן, שוב עבר עלינו שבוע גדוש ביותר מדי טלוויזיה ועוד הרבה יותר מדי חדשות - ואנחנו כרגיל כאן כדי לסכם, למיין, לסנן ולדאוג שלא יהיה רגע ביום בו לא תוכלו לברוח להסחת דעת

1. סילו

הדיסטופיה החדשה של אפל TV, "סילו", עוסקת בעולם בו האוויר הפך לרעיל, ובני האדם המעטים שנותרו, כעשרת אלפים בסך הכול, מתחבאים מתחת לאדמה בתוך מכליות ענק (סילו, או בשמה העברי, ממגורה). כנהוג בדיסטופיה, יש שליטים עם יד חזקה וחוקים רבים שאמורים להגן על השורדים האחרונים מהאנושות, וכנהוג בדיסטופיה, יש אישה אחת שמערערת על צדקת השליטים, מגלה שהסתירו מהאוכלוסייה דברים, ומנסה לצאת מהמחבוא. יש כמובן כוחות שמנסים למנוע ממנה לצאת, ויש כמעט אחד לאחד את משל המערה של אפלטון.

 

לסילו גם יש תקציב מכובד שמתבטא בסטים ונופים מהממים, שמדמים את העולם שמתחת לאדמה. זה נראה כמו העולם המופרע של המטריקס, רק יותר מושקע. מאחורי הסדרה השאפתנים עומד צוות די מרשים – לתפקיד האישה-שמערערת-על-צדקת-השליטים לוהקה רבקה פרגסון ("חולית"), ואיתה ראשידה ג'ונס ("מחלקת גנים ונוף"), טים רובינס והראפר קומון. יוצר הסדרה הוא גרהם יוסט, האיש מאחורי "ג'סטיפייד" האהובה, שביסס אותה על סדרת ספרי מד"ב מצליחה בשם "סדרת סילו" (אשר 5 מתוך 9 ספריה יצאו לאור בעברית תחת השם "144 קומות" בהוצאת כנרת זמורה ביטן), ונראה שאפל בונים על סדרה מד"בית ארוכה ומותחת. בואו נקווה שהם לא יעשו לנו הטעויות של "אבודים".

שני הפרקים הראשונים של "סילו" זמינים באפל TV, פרק חדש מדי שבוע

>> מה רואים החודש: 27 סדרות חדשות ושוורצנגר אחד שצריך לבדוק

2. מפלט

הנה משפט שלא תכננו לכתוב בקושי חצי שנה אחרי סדרת הסומו הראשונה, "Sumo Do, Sumo Don't": אם אתם רעבים לעוד סדרת סומו, הפעם דרמטית במיוחד, נטפליקס הכינו ממש בשבילכם את מפלט ("Sanctuary"). והיא עשויה מכל החומרים שלא ממש ציפינו לקבל באותה סדרה. רק שימו את הטריילר וישר תראו: ריף גיטרה אייטיזי, אווירה של סדרת פשע קשוחה-אבל-לא-יותר-מדי, ובחור אחד בלי יותר מדי מה להפסיד שממש מוכן להיות "הילד הרע של עולם הסומו". הילד הרע של עולם הסומו? מי לא היה רוצה לראות סדרה על הילד הרע של עולם הסומו?

למען האמת, זה אשכרה מלהיב – בטח כשזה מגיע מסדרה שנעשתה ביפן, איפה שמבינים טוב מאוד במה מדובר – כי סומו הוא אולי ענף הספורט הפעיל הטקסי ביותר, עם הכי הרבה חוקים מסורתיים מפתיעים (אמרנו את זה כשהמלצנו על Sumo Do, Sumo Don't ונאמר את זה גם עכשיו: זה עולם מטורף ואנחנו ממליצים בחום לצלול למחילת ארנב של לפחות לקרוא עליו, על החוקים ועל התככים שלו, שלא לדבר על לראות קרבות). בקיצור, "מפלט" נראית כמו כיף טהור, קשוח, מחוספס, עם סצינות קרב מעולות וגם הרבה יפנים שצועקים אחד על השני. מי צריך יותר מזה? אנחנו ממש לא צריכים יותר מזה.

"מפלט", עונה ראשונה בנטפליקס

>> יש מה לראות: 20 הסדרות הכי טובות בטלוויזיה כרגע 

3. "חזיונות"

חלק מהתוספות וההמשכונים לעולם התוכן המיוחד והאהוב של "מלחמת הכוכבים" הרגישו קצת כמו בזבוז זמן (היי, "אובי וואן קנובי"), אבל דווקא סדרת אנימציה אחת שפועלת במנותק מהקאנון של סטאר וורס תפסה מקום בלב שלנו – "סטאר וורס: חזיונות". מדובר באנתלוגיית אנימציה מהסוג שראינו ביצירות כמו "מוות, אהבה ורובוטים" או "הבנים מציגים: שטני", כזו שמאגדת יצירות שונות מקבוצת יוצרים שונה, אשר כל אחד מהם נותן את חזונו לנושא במגוון סגנונות אנימציה שונים. ובמקרה של "חזיונות", הנושא הוא העולם של סטאר וורס. כלומר, כל פיסה, קטנה ככל שתהיה, מתוך העולם של סטאר וורס נגישה על השולחן.

העונה הראשונה הציגה אנימציות נהדרות משורת אולפני אנימה יפניים, אשר כל אחד מהם נתן את הטייק המיוחד שלו. התוצאה היתה אקלקטית ומרהיבה, כזו שהצליחה לרענן את היקום הקולנועי שהרגיש לרגעים כאילו נסחט עד תום. לפני מספר חודשים, כשדירגנו את כל סדרות מלחמת הכוכבים, הופתענו להבין שאחרי "המנדלוריאן" הנהדרת, "חזיונות" היא סדרת הסטאר וורס האהובה עלינו. העונה השניה, שנחתה במלואה בדיסני+ בחג מלחמת הכוכבים (4 במאי, או מאי דה פורת'), משנה טיפה את הכיוון לאזור מעניין – הפעם הם לא פנו רק לאולפנים יפניים, אלא התפרסו לאולפני אנימציה מרחבי כל העולם, ביניהם ספרד, אירלנד, צ'ילה, דרום אפריקה, הודו, צרפת, דרום קוריאה ועוד. כל אחד יצר סיפור מקורי לחלוטין, וגם הפעם התוצאה היא אנימציה מגוונת וסיפורים מרעננים במיוחד. בינג' קצר ומושלם, גם עבור מי שלא מתעניין בחרבות אור.

"סטאר וורס: חזיונות", 2 עונות זמינות בדיסני+

4. "החבובות – מהומה"

קשה לעמוד בפני הקסם של החבובות – יצירה מלאת צבע והנאה שנולדה אחרי שג'ים הנסון ז"ל הרגיש מוגבל ב"רחוב סומסום". דורות גדלו על המופע שלהם, הסרטים המשיכו להפנט קהל במשך שנים רבות, ועכשיו בדיסני+ מחזירים חתיכה מוזיקלית מהם לחיים בסדרה קומית חדשה, שלפחות על פי ההתחלה שלה – מבטיחה הרבה כיף. "החבובות – מהומה" מתמקדת בלהקת הבית של החבובות, "ד"ר שיניים והמהומה החשמלית", שם שמעיד על השנים בהם נולדה הלהקה. אז נכון, הרפרנסים הויזואלים של הבובות רלוונטים להיות בערך כמו ז'אנר הרוקנרול שאותו הם מנגנים, אבל הדמויות מספיק אייקוניות כדי לעבור גם ב-2023. ואכן, כל חברי הלהקה (כולל המתופף הכי אייקוני, אנימל) משתתפים במה שהוא הלכה למעשה קומדיה על להקת עבר שנאלצת להקליט את אלבומם הראשון (שמסתבר שמעולם לא הקליטו, ומשום מה כל זכרונות הסבנטיז שלהם מעורפלים) כדי להציל לייבל מוזיקה קורס. רק שבמקרה הם בובות. סליחה, חבובות.

הרעיון החמוד הזה מצליח לחבר במידה מסוימת בין עולם המוזיקה המודרני לעבר שממנו צמחו להקת החבובות, וגם מאפשר שורה כמעט אינסופית של אורחים מפתיעים מכל תחומי תעשיית הבידור, כי אלוהים אדירים מי יסרב להופיע בסדרה עם חבובות? זה החלום של כולנו. והנה רשימה מקוצרת של כמה מהאורחים: אל ינקוביץ', בילי קורגן, טומי צ'אנג, קווין סמית', דדמאוס, מורגן פרימן, זיגי מארלי ונפסיק עכשיו כי נגמר לנו האוויר, אבל יש עוד. הפרק הראשון מציג קצב בדיחות גבוה, אווירה כאוטית כיאה לחבובות ומה שמסתמן כאחת הסדרות החמודות של התקופה. עשרת הפרקים של העונה הראשונה עלו כולם לדיסני+, ועם 20 וקצת דקות לכל אחד, זה נשמע כמו ערב בינג' מושלם, עם או בלי ילדים.

"החבובות – מהומה", עונה 1, דיסני+

5. המלכה קליאופטרה

"המלכה קליאופטרה", בבימויה של הבמאית הבריטית טינה ג'אראבי (ילידת איראן), מגוללת בשלוש שעות את סיפור חייה של הדמות ההיסטורית המהפנטת שעמדה כבר במרכזם של שלל סרטים וסדרות, ומשלבת בין קטעי דרמה עשויים היטב (אדל ג'יימס נהדרת בתפקיד הראשי, קרייג ראסל וג'ון פרטרידג' משכנעים כמארק אנתוני ויוליוס קיסר) ובין מומחים להיסטוריה מצרית ויוונית שמפרשנים את המתרחש בחייה של הפרעונית האחרונה בשושלת תלמי המצרית-יוונית. הסדרה מרפרפת לרגע בשאלה "כיצד נראתה קליאופטרה" אבל בפירוש לא מתמקדת בה. הסיפור כאן הוא על אחת הנשים החזקות בהיסטוריה, שהייתה כנראה שילוב נדיר של חוכמה, כריזמה ויופי חיצוני, שריד אחרון לעידן המטריארכלי הקדום. וכאן גם טמון הסיפור של "הסערה התקשורתית" סביב הסדרה.

ג'אראבי הסבירה שחשבה שיהיה מעניין להדגיש את המוצא המעורב של קליאופטרה, ולאוורר את הספקולציה על היותה חצי אפריקאית או נובית, ולא בעלת מראה יווני  – ומצאה לה ביסוס מחקרי מסוים, והודתה שמדובר באקט פוליטי. המצרים ראו את הטריילר והתחרפנו, עד כדי תביעה מהממשלה שתחסום את שידורי נטפליקס במדינה, כולל פוליטיקאים וסלבז שהתבטאו בחריפות נגד ניסיון שכתוב ההיסטוריה והפגיעה במורשת המצרית. "אולי לא רק ביימתי סדרה שמציגה את קליאופטרה כשחורה", כתבה ג'אראבי בטור דעה ב"וורייאטי" והוסיפה שמן למדורה, "אלא גם ביקשתי מהמצרים לראות את עצמם כאפריקאים ולכן הם רותחים עלי". אה, כן, וזאת גם סדרה שתשרוף לכם שלוש שעות בכיף.

>> "המלכה קליאופטרה", ארבעה פרקים, עכשיו בנטפליקס