מה ראינו בלילה: 9 סדרות שגנבו לנו את תשומת הלב השבוע

למי קראת בתול? I'm A Virgo. צילום: יח"צ אמזון פריים
למי קראת בתול? I'm A Virgo. צילום: יח"צ אמזון פריים

איזה שפע משגע - חרף משברים, שביתות ויום עצמאות אמריקאי אחד, בזמן האחרון צצו לנו על המסך המוני סדרות חדשות, ואנחנו כאן כדי לעשות לכם סרט על מה כדי לשרוף את הזמן היקר שלכם. תרימו את השלט ותתחילו את הבינג'

1. השף הסודי

שיגעון תחרויות הריאליטי-בישול קפץ את הכריש כבר מספר פעמים, ואז חתך את הכריש והכין ממנו ארוחת שבע מנות עם שבעה רכיבים בעיניים מכוסות תוך כדי שגורדון רמזי צורח עליו. ימי השיא של הז'אנר בפריים-טיים כנראה מאחוריו, אבל בעולמות הכבלים והסטרימינג הוא עולה ופורח ואף משתכלל להפליא. השכלול האחרון מגיע מבית היוצר של שף דיוויד צ'אנג, פרסונה טלוויזיונית אדירה בפני עצמו: "שף סודי", תחרות ריאליטי-בישול שעלתה השבוע בדיסני+ בישראל ובכל מיני Hulu ו-Starz במקומות אחרים, ומכילה כמה טוויסטים מעניינים על הז'אנר. מדובר בתחרות ריאליטי שבה עשרה שפים מתמודדים על 100 אלף דולר (זה לא החידוש), אלא שהם אינם יודעים נגד מי הם מתחרים (זה די חידוש) ואין בכלל שופטים (זה חידוש מרענן) והדירוג מתבצע בטעימה עיוורת של השפים המתחרים עצמם (אוקיי זה חידוש אכזרי). אה כן, והמנחה של התוכנית הוא דמות אנימציה של כובע שף מדבר, שנראה כמו אחיו של קליפי, האטב המעצבן של מיקרוסופט.

 

>> מה רואים הלילה: כל ההמלצות לשעות שבהן אין לכם מה לראות

כך או כך, מרגע ש"השף הסודי" יוצאת לדרך אפשר לשכוח מצ'אנג (הוא רק המפיק שמבליח להופעת אורח כדי לתת את ברכתו למתחרים), ומתגלה תחרות ריאליטי-בישול מרתקת למדי שמצליחה לתעתע במתחרים וחוסכת מאיתנו חרטוטי שופטים מיותרים וגונבי-פוקוס. העיצוב של הסט שנועד להפריד את השפים זה מזה מייצר תחושה חזקה וקלסטרופובית של תחרות עתידנית קשוחה למרות צבעוניותו, ושני הפרקים הראשונים שדגמנו ערוכים בקצב מרהיב ודחוסי אקשן ופליאה של המתמודדים עצמם מהתחרות הלא קונבנציונלית שנקלעו אליה. עכשיו מספיק דיבורים, תביאו לאכול.
>> "השף הסודי", עונה ראשונה, 10 פרקים, דיסני+

2. קיזאזי מוטו

סדרת האנימציה שעלתה לדיסני+ היא אנתולוגיה בת עשרה סרטים שמציגה עתידים אפשריים בין עולמות המד"ב והפנטזיה ובין אוטופיות ודיסטופיות, אבל במבט מתוך עיניים אפריקאיות. ואיך נראה העתיד בעיניים אפריקאיות? ובכן, לא כל כך טוב אבל בטח לא יותר גרוע ממה שמדמיינים יוצרי המד"ב במערב. עשרה יוצרים שונים מרחבי היבשת משתתפים בפרויקט המיוחד הזה של דיסני, רובם מדרום אפריקה אבל גם מניגריה, זימבאבווה, אוגנדה ומצרים, והפרספקטיבה האפריקאית המיוחדת שלהם שואבת גם ממיתולוגיות אפריקאיות וגם מהמד"ב המערבי תוך כדי שהיא מייצרת היתוך ייחודי, ועולמות שבהם טכנולוגיה מתקדמת טבעית כמו רוחות ומפלצות. הדימיון בטכניקה לאנימציה המערבית לצד השוני העלילתי והסימבולי מייצרים חוויה מוזרה, כאילו נחתה על המסך לפתע סדרה מיקום מקביל. בקטע טוב.

>> עושים את וולט גאה: 20 הסדרות הכי טובות בדיסני+

כך, למשל, עוסק הסרט הראשון בסדרה בשלושה רועי צאן ששומרים על עדר צאן קיברנטי ומגינים עליו מפני רוחות ונחשבים לסוג של גיבורי על בעיניי הציבור, כשבתוך העדר מסתתר נער ששואף להיות לוחם אגדי כמותם. הסרט השלישי בסדרה עוסק בנער שהוא רוח רפאים הלכודה בממלכת האלים ונרדפת על ידי ענקים מבעיתים, כשלפתע מצילה אותו מדענית מניגריה של העתיד והם נמלטים יחדיו (מהענקים, כן?), תוך כדי שברקע נרקמת אלגוריה מלנכולית על העתיד של ניגריה. לא דיסני מטיריאל קונבנציונלי, אבל איכשהו בכל זאת מרגיש כמו חממת כישרונות שדיסני מטפחת כאן לטובת שימוש גלובלי עתידי. אפילו שם מתחילים להבין שהעולם לא מתחיל ונגמר באמריקה.
>> "קיזאזי מוטו: דור האש // Kizazi Moto: Generation Fire", עונה ראשונה, 10 פרקים, עכשיו בדיסני+

3. חטיפה

קשה מאוד לעמוד בקסמו של אידריס אלבה. זו לא רק הכריזמה, הקול העמוק, הגוף המרשים, הפנים המושלמות – זה המבטא הבריטי הזה. סתם, נו, הוא באמת שחקן נהדר שמצליח לגרום גם לסצינות הקלילות/משעממות מכולן להיטען במתח בלתי פתור, וכל זה בנוכחות שקטה ועוצמתית. לכן הוא הליהוק המושלם לסדרה החדשה של אפל TV, מותחן שדורש קצת שושואיסטיות, והמון מתח בלתי פתור. "חטיפה" (Hujack) עוסקת במטוס נוסעים שעושה את דרכו מדובאי ללונדון, ואז המטוס בבירור נחטף, זה בשם הסדרה למען השם, ואידריס אלבה – בתפקיד סאם – נמצא עליו. סאם, איזה מזל, הוא מנהל משא ומתן מקצועי שחייב עכשיו להשתמש בכישוריו כדי להערים על החוטפים ולנחות בשלום כדי לראות את משפחתו. ברור שיש משפחה, מה חשבתם, שאדם כמו אידריס אלבה יהיה רווק?

 

המותחן הבריטי הזה משתמש גם בטריק טלוויזיוני שהפך למפורסם במיוחד בסדרה "24" – הוא עוקב אחרי האירועים בזמן אמת. כלומר, יש 7 שעות של טיסה בין דובאי ללונדון, ויש 7 פרקים בני שעה לסדרה. תעשו את החישוב לבד. על פי הביקורות הראשוניות, אלבה בהחלט מככב כדמות ראשית מעניינת וכריזמטית, בעוד שהמתח בסדרה אפקטיבי למדי, והסדרה חביבה ביותר, גם אם לא פורצת גבולות. קיבלנו 7 שעות אידריס על המסך, ועוד באוויר. מה עוד אפשר לבקש?
"חטיפה", שני הפרקים הראשונים זמינים עכשיו באפל TV. פרק חדש מדי יום רביעי

4. I'm A Virgo

ובכן, כן, מה שאתם רואים בתמונה למעלה זה נער בן 19 בגובה ארבעה מטרים שמנסה להידחס למשרד בגודל רגיל. זהו קוטי, ועד עכשיו גידלו אותו הדודים שלו באוקלנד, קליפורניה, תוך שהם מסתירים אותו מהעולם. במשך כל חייו הוא ראה את המציאות רק דרך הטלוויזיה, אבל חבורת אקטיביסטים צעירים חשפה אותו בטעות ועכשיו הוא בחוץ. זה, בקווים כלליים, הסיפור שמתניע את עלילת "I'm a Virgo", סדרת הדרמה הקומית-אבסורדית המבריקה של בוטס ריילי ("מצטער להפריע") שעלתה בשבוע שעבר באמזון פריים.

מבלי לעשות יותר מדי ספוילרים, קוטי יוצא לעולם גם כדי לחפש את גיבור העל האהוב עליו, דמות שנקראת "The Hero", ובואו רק נגיד שמישהו כאן ראה את "The Boys" ואמר לעצמו שלא הלכו שם רחוק מספיק עם הביקורת. רק שהיופי האמיתי של "I'm a Virgo" אינו טמון בכך שמדובר במניפסט פוליטי – למרות שבהחלט מדובר במניפסט פוליטי – אלא כי הנער בגובה ארבעה מטרים יוצא למסע גילוי שהוא גם אנושי, מתוק ומחמם לב כמו סרט מצויר של דיסני שנטבל במנה הגונה של THC או LSD ואינו דומה לשום דבר אחר שראיתם או תראו בטלוויזיה בזמן הקרוב. בוטס ריילי יוצא מהסדרה הזאת כאחד היוצרים האמביציוזים והמקוריים של זמננו, ואתם פשוט חייבים לראות את זה כדי להבין.
>> "I'm A Virgo", עונה ראשונה 7 פרקים, אמזון פריים וידאו

5. משפחת ג'מסטונז

מתגעגעים ל"יורשים"? בוכים בלילה מכמיהה לעוד קצת רומן רוי? חלאס להיות פוסיז, לוגאן רוי היה בז לכם. צריך להתקדם בחיים ולא להתבכיין על מה שהיה והסתיים. ואנחנו יודעים בדיוק לאן להתקדם: העונה השלישית של "משפחת ג'מסטון" – הסדרה הפרועה של דני מקברייד, שגם מביים ומככב, על המשפחה שהיא אימפריית כמורה אוונגליסטית עשירה, תככנית, רמאית ואנוכית שמורכבת משקרנים פתולוגיים וסוציופתים. אב המשפחה, איליי ג'מסטון (בגילומו המושלם של ג'ון גודמן), עומד בראש כנסיה שהיא אימפריה כלכלית ומותג בשווי מאות מיליוני דולרים. יש לו שלושה ילדים – האח הבכור ג'סי (מקברייד), אחותו ג'ודי (אידי פטרסון) ואחיו הקטן קלווין (אדם דיוויין) המנהלים ביניהם קרב על הירושה ומערכת יחסים קטנונית של התעללות הדדית. זאת משפחה מלאה בטינה, רוע, כעס וטמטום, שגורמת למשפחת רוי להיראות נורמלית ותפקודית להפליא

>> מראה שחורה ממציאה את עצמה מחדש. זה לא תמיד עובד // ביקורת

"משפחת ג'מסטון" היא סאטירה חדה ופרועה על עולמם של הטלה-אוונגליסטים, כמרים נוצריים עם קהילות ענק וערוצי שידור בדרום ארצות הברית, הידועים במוסר המפוקפק שלהם ובשחיתותם האינסופית. דני מקברייד, שכבר הביא לנו בעשור הקודם סדרות סיטקום חכמות ומקוריות להפליא ("על הפנים" ו"סגני המנהל"), מקבע כאן את מעמדו כאחד היוצרים הקומיים החשובים של זמננו ולא מחמיץ הזדמנות לייצר אמירה פוליטית ברורה ונוקבת על ארצות הברית של הטראמפיסטים. איכשהו הוא עושה את כל זה בלי לאבד חמלה אל הדמויות המחליאות ובלי לפספס דאחקה. צמד פרקי הפתיחה של העונה החדשה מגבירים את הטירוף, כשהג'מסטונים פוגשים אנשי מיליציה נוצרית שאפילו יותר פסיכופתיים מהם (סטיב זאהן המעולה תמיד מגלם בעונג ניכר לעין את מנהיגם). יותר כיף מזה כבר לא יהיה לכם.
>> משפחת ג'מסטון, עונה שלישית, HOT, yes וסלקום TV

6. שרירים ושערוריות: הסיפור של גלדיאטורים אמריקאים

לפעמים אנחנו נוטים להביט על מצב הטלווזיה שלנו כיום, לראות את כל ריאליטי הטראש ששולט בכל פינה, ולהתייאש לאן האנושות הגיע. אבל אז אנחנו פשוט נזכרים שבניינטיז היתה תוכנית שבמסגרתה אנשים רגילים הגיעו לטלוויזיה כדי להתחרות במגוון מבחני כוח (שתמיד, איכשהו, התדרדרו למכות) מול נבחרת אולסטאר אמריקאית של ערימות שרירים. קראו לזה "גלדיאטורים אמריקאים", זה היה שמנוני ומוזר, ואנשים ממש אהבו את זה. בדיעבד, "גלדיאטורים אמריקאים" היה טירוף חסר אחריות שאפשר למצוא רק באמריקה, וספציפית, בעיקר בניינטיז. זרקו חבורת ספורטאים מפוצצי סטרואידים לתוך זירה עם אנשים אמיתיים, ותגידו להם שהמשכורת שלהם תלויה בלחסל אותם, ורצוי שזה יהיה באופן מבדר. וזה היה מבדר, אבל גם בא עם מחיר לא מבוטל.

שלושים שנים אחרי עליית התוכנית, הדוקומנטרי החדש של נטפליקס – "שרירים ושערוריות: הסיפור של גלדיאטורים אמריקאים" – מציג את כל השרירים, וגם את כל השערוריות. כן, ניחשתם שנגיד את זה. מדובר בדוקומנטרי בן חמש פרקים שלמרות הנושאים האפלים שעומדים מאחוריו, כן מצליח לשמור על אווירה קלילה, אולי כי בחלקו הוא מורכב מהרי אדם מתעופפים באוויר כמו בובות בעודם לובשים טייצים בצבעי דגל ארה"ב. ריאיונות עם הגיבורים הנשכחים, חשיפות של סיפורי מאחורי הקלעים (בליווי אנימציה אילוסטרטיבית), וניסיון לשרטט את כל המקומות בהם התוכנית המופרעת הזו יכלה להשתבש, ואיפה היא באמת השתבשה. כיף דבילי, לצחוק על העבר. יותר כיף מלצחוק על ההווה.
העונה המלאה של "שרירים ושערוריות: הסיפור של גלדיאטורים אמריקאים", עכשיו בנטפליקס

7. פלישה סודית

אנחנו נהיה הראשונים להודות בזה – מאז שהאוונג'רס ניצחו את ת'אנוס והחזירו את חצי מאוכלוסיית הגלקסיה, מארוול קצת בבעיה. זה לא אשמת האוונג'רס, כמובן – פשוט אחרי שמספרים את אחד מהסיפורים הארוכים והמורכבים בתולדות המדיום האודיו-ויזואלי, חייבים להגיע עם חתיכת פיצוץ כדי לעמוד ברף. ואיך נאמר זאת? המולטוורס הוא לא בדיוק הפיצוץ לו ייחלנו. ועכשיו מארוול רוצה לשנות את זה עם המיני סדרה החדשה בכיכובו של אחד מהגיבורים הכי אהובים במארוול, ניק פיורי. למרות שכח העל היחיד שלו זה היותו חתיכת באד מאדר פאקר, ניק פיורי – כבר מזמן סמואל ל. ג'קסון המבריק – הוא אחת הדמויות האהובות ב-MCU. האיש שיזם את האוונג'רס, המגייס האולטימטיבי ואדם שאף בולשיט לא חולף מעבר לעינו החדה. ורק לא מזמן גילינו שלמעשה במהלך המי יודע כמה פעמים האחרונות שראינו אותו, הוא בעצם לא ממש היה הוא, אלא אחד מגזע הסקרולים – זן חללי של חייזרים שיכולים לשנות את צורתם לכל אדם עלי אדמות.

"הפלישה הסודית" מתחילה בחזרתו של ניק פיורי האמיתי לכדור הארץ, במטרה למנוע את השתלטותם של הסקרולים על העולם. הסדרה מבוססת על אירוע קרוסאובר קומיקסאי מ-2008, אבל מרפררת באופן מובהק לז'אנר הפארנויה הפוליטית הקונספירטיבי שאפיין את ימי פוסט ווטרגייט. היא אפילו מצולמת באפלה אופיינית לז'אנר. דמיינו את "כל אנשי הנשיא" פוגש את "תיקים באפלה", רק שכל אדם שפוגשים יכול להיות חייזר במסווה, וסמואל ל. ג'קסון עשוי לתת להם אגרוף. נכון נשמע כיף? פרט מעניין נוסף הוא שאת הפתיח לסדרה יצרו מארוול בעזרת אנימציית AI, אקט שבו זמנית עורר מחלוקת (כלומר, הם חברת קומיקס. עם אנימטורים), אבל גם רומז לטבע ההפכפך והנכלולי שמאחורי כל אחת מהדמויות שתראו לאורכה. האם זה מה שיציל את מארוול? לא, ברור שלא. הם יצטרכו לעשות כמה סרטים מעולים. אבל עד אז, נקווה שלראות את סמואל ל. ג'קסון מרביץ לחיזרים יהיה מספיק.

"פלישה סודית", שלושת הפרקים הראשונים זמינים עכשיו בדיסני+, פרק חדש בכל יום רביעי

8. שמים אדומים

"שמיים אדומים", סדרת הדרמה החדשה והכבר מהוללת של רשת 13, מתרחשת בימי האינתיפאדה השנייה ומבצע "חומת מגן", והעניין הזה לבדו הופך אותה למרתקת מהרגע הראשון. סדרות המקור הישראליות ממעטות לעסוק בטראומה הלאומית הזאת של ימי המגה-פיגועים ואובדן התקווה לשלום, גם אחרי יותר משני עשורים, ואיפה שיש הדחקה ברמה כזאת – יש דרמה. במרכז העלילה, המבוססת על ספרו של דניאל שנער הנושא את אותו שם, צמד חברים שנפגשו בנעוריהם כשעבדו יחד בירושלים, האחד ישראלי יהודי והשני פלסטיני מוסלמי, והמעבר החד מעידן האופטימיות של הסכמי אוסלו אל האש והדם של ראשית שנות האלפיים מטיח אותם משני צדי המתרס כאויבים. ביניהם לכודה צעירה אמריקאית שחברה אליהם בצעירותם רק כדי לחזור ולגלות שעכשיו היא צריכה לבחור ביניהם. וואה וואה.

מעבר לשני הפרקים הראשונים שעשויים כמו שטלוויזיה בישראל צריכה להיעשות – הפקה מוקפדת, תסריט קולח, משחק מצוין – "שמיים אדומים" מעוררת תקווה כי חתום עליה רון לשם (יחד עם דניאל אמסל, עמית כהן ושנער עצמו), והוא כבר הביא לנו את "תא גורודין", "אופוריה" ו"שעת נעילה" כך שטלוויזיה איכותית אינה זרה לו. גם המשחק המשובח של אמיר ח'ורי (תעזבו אותו בשקט, ימנואידים צמאי דם) ומאור שוויצר בתפקידים הראשיים מעורר ציפיות גבוהות, יחד עם קאסט שכולל גם את יעקב זדה-דניאל, אלונה סער, לונא מנסור, ליהי קורונובסקי, מוראד חסן, לואי נופי ואנני שפירו האוסטרלית-בריטית בתפקיד החברה האמריקאית (זה התפקיד הגדול הראשון שלה, אבל תהיו בטוחים שלא האחרון).
>> "שמיים אדומים", עונה ראשונה, 8 פרקים, שני 21:15, רשת 13

9. זרה

יש סדרות שהן תופעה בפני עצמן. הן רצות שנים ארוכות ועונות רבות עם קהל מעריצים מסור ואף אובססיבי, מתחת לרדאר של המיינסטרים, ונהנות בשקט בשקט מפופולריות גדולה בהרבה מזו של סדרות עתירות באזז ותשבוחות מבקרים. פופולריות זה אמנם לא הכל בחיים או בטלוויזיה, אבל ישנם לא מעט מקרים בתולדות המסך הקטן שבהם הקהל הרחב הבין משהו שהמיינסטרים פספס. במקרה של "זרה", אפוס הפנטזיה התקופתית של רשת Starz שחזר בסופ"ש עם החלק הראשון של עונתו השביעית, אפשר לסמן בקלות מהו הדבר הזה: הצופים, ובעיקר הצופות, ממש אוהבים את ז'אנר הרומן הרומנטי.

בעונותיה הראשונות נחשב "זרה" לסדרה איכותית ומושקעת וקיבלה גם ביקורות בהתאם, בעיקר ממבקרים שלא הכירו את סדרת הספרים האדירה והמצליחה מאוד של דיאנה גאבלדון והופתעו מהרעיון: אחות רחמניה בסקוטלנד של שנות הארבעים במאה ה-20 עוברת בנסיבות פנטסטיות אל המאה ה-18, ובעודה תוהה כיצד לחזור הביתה היא מתאהבת מעל הראש בלוחם חתיך משבט פרייזר, ומסתבכת במרד היעקוביני ובשלל הרפתקאות שמתגלגלות עם הזמן גם אל היבשת החדשה ומאבקן של הקולוניות לעצמאות. האש הבוערת בינם מובילה עד מהרה לנישואין, והאהבה הסוחפת שלהם מציתה מדורה של רומנטיקה שמיליוני צופות בעולם מתחממות לאורה.

העונה השביעית תחולק כאמור לשני חלקים בני שמונה פרקים כל אחד (החצי השני צפוי לעלות מתישהו ב-2024), כשהמשך הרפתקאותיהם של קלייר וג'יימי פרייז'ר מוביל אותם לאיחוד מרגש בארץ החדשה ההולכת ונבנית בצפון אמריקה. קייטריונה באלפה וסאם היואן נהדרים ומשכנעים בתשוקתם בתפקידים הראשיים, ההפקה מושקעת ברמות הגבוהות ביותר, ובניגוד לסדרות רבות היא אינה מידרדרת באיכויותיה מעונה לעונה. יוצר הסדרה, רונלד ד. מור, עשה את עיקר תהילתו בשתי סדרות מד"ב  ("באטלסטאר גלקטיקה", "למען כל האנושות") שהצליחו הרבה פחות אבל עשו הרבה יותר רעש. לפעמים רעש זה לא הכל בחיים או בטלוויזיה.
>> "זרה", עונה שביעית חלק 1, עכשיו ב-yes ובסלקום TV